סגור
אלון מאסק
אלון מאסק (צילום: רויטרס)

טסלה: בוחנים אתרים להפקת ליתיום - בטקסס ובלואיזיאנה

לנוכח הזינוק החד במחיר המתכת המשמשת כרכיב חיוני בסוללות הרכב החשמלי, ולאחר שהמנכ"ל מאסק כבר ציין כי החברה תשקול את המהלך - טסלה הגישה לרשויות בטקסס מסמכים לפיהם היא בוחנת אפשרות להקים מפעל להפקת ליתיום; היתכנות הפרויקט עדיין נבחנת, אך לדבריה עבודת ההקמה של המתקן יכולה להתחיל כבר ברבעון הרביעי

חברת טסלה בוחנת הקמת מפעל להפקת ליתיום הידרוקסידי המשמש לייצור סוללות. בוול סטריט ג'ורנל דיווחו כי בטפסים שהוגשו לרשויות בטקסס נכתב כי יצרנית המכוניות החשמלית בוחנת את האפשרות להקמת מפעל שתהיה לו גישה לנתיבי הספנות של מפרץ מקסיקו, ולפיכך בודקת אתרים פוטנציאליים בטקסס ובלואיזיאנה.
מטסלה נמסר כי הם בודקים את היתכנות הפרויקט, אך הבנייה באחד האתרים הפוטנציאליים בטקסס יכולה להתחיל כבר ברבעון הרביעי של השנה והייצור יחל עד הרבעון הרביעי של 2024.
מחיר הליתיום זינק בשנה האחרונה לנוכח העלייה חדה בביקוש לסוללות למכוניות חשמליות, שהמתכת הוא רכיב מרכזי שלהן. במקביל, המלאי נפגע בשל צמצום בהשקעות בפרויקטים חדשים בעקבות צווארי הבקבוק בשרשראות האספקה. על פי אתר Benchmark Mineral Intelligence, המתכת התייקרה ביותר מ-480% בשנה שעברה והמחירים נעים עתה סביב 78 אלף דולר לטונה.
מנכ"ל ומייסד טסלה, אלון מאסק, אמר מוקדם יותר השנה כי הקשיים המגבילים את הפקת המתכות בסוללות ליתיום מובילים ל"מחירים מטורפים" ולעלויות גבוהות יותר. בהתאם, בשיחה עם אנליסטים באפריל הוא עודד יזמים להיכנס לעסקי הליתיום ואמר ש"טסלה תנקוט בפעולה" בעניין. "אי אפשר להפסיד", אמר שוב ביולי בנוגע לעסקי הליתיום, "זה למעשה רישיון להדפיס כסף".
הטופס שהגישה טסלה ב-23 באוגוסט כולל בקשה לביצוע הערכה להשפעה הכלכלית מהמהלך. טסלה גם ציינה בטופס שעוד לא הושג כל חוזה לבניית המתקן או אישורים רגולטוריים, שכן "החלו רק פעילויות פיתוח מקדימות ביותר".
הבקשה מחזקת את הקשרים בין מאסק ומדינת טקסס. בשנה שעברה הוא העביר את המטה של טסלה לאוסטין, ולחברת SpaceX שבבעלותו כבר יש מתקנים בדרום טקסס.
בטסלה הדגישו כי בכוונתה להשתמש בהליך ידידותי יותר לסביבה בייצור החומרים הגולמיים המשמשים בסוללות, ולהעביר את הליתיום במשאיות או ברכבות לאתרי ייצור הסוללות השונים שלה.