סגור
ירון פיטארו
ירון פיטארו, מייסד וולת'סטון (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
משרד חקירות: וולת'סטון גייסה כספים ממשקיעים ולא רשמה אותם כשותפים

 דו"ח של חברת המחקר אקסור חושף חשד לאי התאמות ברישומי המשקיעים של וולת'סטון, ומעלה אפשרות כי היקף הגיוס גבוה משמעותית מ-800 מיליון שקל שדווחו; החברה מצידה טוענת כי מבנה השותפויות דינמי עם תחלופת משקיעים מתמדת, מה שעשוי להסביר את הפערים שנמצאו

סימן שאלה נוסף מתווסף לאלו שחגים סביב מנהלת ההשקעות בנדל"ן וולת'סטון שחשודה בכך שגייסה ממשקיעים 800 מיליון שקל, שאותם היא מתקשה להחזיר, תוך עבירה על חוקי ניירות ערך.
לכלכליסט נודע כי קבוצה של משקיעים שהגישה באמצעות עו"ד ליאור להב בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה, שמנהלת השקעות בנדל"ן, שכרה את שירותיה של חברת המחקר הפיננסית־טכנולוגית אקסור, שמנוהלת בידי עותניאל אפק, לשעבר בכיר ברשות ני"ע, כדי שיבדוק גם הוא את התנהלות וולת'סטון.
מהממצאים של אקסור עולה כי ישנן אי־התאמות ברישומי המשקיעים של השותפויות שניהלה וולת'סטון. כלומר, לפי אקסור, ישנם משקיעים שהעבירו כספים לוולת'סטון ולשותפויות ההשקעה שניהלה, אך אינם רשומים כלקוחות או שותפים מוגבלים. פירוש הדבר הוא, לטענת אקסור, שייתכן כי היקף הכספים שגייסה וולת'סטון גבוה משמעותית מ־800 מיליון שקל.
כמו כן, אם הטענה של אקסור נכונה, הרי שאותם משקיעים לא יקבלו את כספם בחזרה, ככל שוולת'סטון תצליח להשיב למשקיעים כספים, כי הם לא רשומים בשותפויות. וולת'סטון טוענת מצידה כי מבנה השותפויות הוא דינמי וישנה תחלופה של משקיעים כל העת, והדבר מסביר את אותן אי־התאמות.
וולת'סטון הוקמה ב־2014 ומציעה השקעות לא סחירות, בעיקר בנדל"ן, באמצעות השקעה בפרויקטי נדל"ן ובהעמדת אשראי לנדל"ן, כשכל פרויקט מאוגד תחת שותפות אחת. לפי החוק, אי אפשר לגייס יותר מ־35 משקיעים לא כשירים לכל שותפות. לטענת הרשות, שפתחה בחקירה נגד החברה בתחילת השנה, וולת'סטון עברה על החוק כשגייסה יותר מ־35 משקיעים ללא תשקיף, תוך שהיא עושה שימוש מלאכותי במבנה השותפויות כדי להסוות זאת. לפי הרשות, בשנים
2023-2018 החברה גייסה יותר מ־800 מיליון שקל ל־173 שותפויות שונות שלה, שמתוכן 143 שותפויות גייסו כסף. מיום הקמתה וולת'סטון גייסה ממשקיעים 1.3 מיליארד שקל. עליית הריבית הכניסה כמה פרויקטים של וולת'סטון לקשיים, והיא לא הצליחה לשלם את הריביות המובטחות ללקוחות ולא לעמוד בבקשות משיכה, וכך התגלגלו הקשיים לחקירה של רשות ני"ע.
אקסור הגיעה לכמה לקוחות של וולת'סטון שהוכיחו לה כי העבירו מאות אלפי שקלים, ואף יותר, לוולת'סטון דרך חשבונות הנאמן, אולם בדיקה ברשם השותפויות העלתה כי אותם לקוחות אינם רשומים. על פי הערכת אקסור, מדובר בכמעט 30% מתוך המשקיעים הרשומים בשותפויות.
בנוסף, לפי אקסור, וולת'סטון אמנם טוענת שגייסה כספים רק ל־143 שותפויות מתוך 173, אולם אקסור טוענת שבידיה הוכחות שיש משקיעים שהשקיעו כספים באותן שותפויות שנטען שלא גוייסו אליהן כספים. כלומר, שהמשקיעים העבירו כספים לנאמן כנדרש עבור אותן שותפויות מדוברות.
רשות ני"ע לא הגיבה לפניית כלכליסט ביחס לממצאי אקסור, משום שהחקירה עוד מתנהלת.