בלעדימחליף את תעבורה: ג'ורג' חורש ירכוש עד 25% מתחנת אשכול
בלעדי
מחליף את תעבורה: ג'ורג' חורש ירכוש עד 25% מתחנת אשכול
קבוצת יוניון של חורש מנהלת מגעים להצטרף לרכישת תחנת הכוח עם דליה אנרגיה, שזכתה במכרז עם הצעה של 9 מיליארד שקל. יוניון, שמחזיקה גם ב־22% מדליה, נכנסת בנעלי קבוצת תעבורה שפרשה מהעסקה, ותשלם עבור ההחזקה עד 2.25 מיליארד שקל
דליה אנרגיה קיבלה ביום חמישי הודעה מחברת החשמל, שמאשרת את זכייתה במכרז לרכישת תחנת הכוח אשכול. דליה תשלם 9,001,181,818 שקלים, והסכום של 181,818 שקל — רצף של שלוש פעמים חי — אמור לשמש כברכה למזל.
במקביל נודע ל"כלכליסט" על התפתחות פנימית בקבוצת דליה אנרגיה. כאשר קבוצת תעבורה — שהיתה אמורה להשתתף ב־20%–25% מההצעה — החליטה לפרוש מהעסקה, אף שהסכום נמוך מההצעה הראשונה של דליה, 12.375 מיליארד שקל, החלה החברה לחפש שותף אחר לרכישה — ומצאה אותו בין בעלי המניות שלה. קבוצת יוניון של ג'ורג' חורש, יבואנית טויוטה ובעלת נדל"ן במיליארדי שקלים בישראל ובאירופה, צפויה להצטרף לדליה אנרגיה ומנהלת מגעים מתקדמים על תנאי ההסכם. יוניון מחזיקה בכ־22% מחברת דליה אנרגיה, וכניסתה האפשרית לרכישת תחנת אשכול תהיה משמעותית, שכן היא אמורה להיכנס לנעלי תעבורה ולרכוש ישירות 20%–25% ממניות תחנת הכוח. מדובר בהשקעה של 2–2.25 מיליארד שקל מצד חורש באשכול, וזאת מעבר להשקעה של דליה עצמה שגם בה הוא שותף, ובסיום התהליך הוא עתיד להחזיק ישירות ובשרשור כ־42%–47% מתחנת אשכול, כך שחלקו בהשקעה יעמוד על כ־4 מיליארד שקל.
יוניון תידרש להון עצמי של כ־750 מיליון שקל לחלקה הישיר ברכישה, ותקבל חלק מהמימון של בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות לרכישה.
דליה אנרגיה תידרש להשקיע 75% מהעסקה — 6.75 מיליארד שקל. בעלי המניות בדליה הם משק אנרגיה (50%), חורש (22%), קרן ההשתלמות של המורים והגננות (10%), בעלי חברת קיסריה דניאל חוסידמן ממקסיקו וצבי ברק (5% כל אחד) וכך גם קרן התשתיות תש"י.
דליה תיהפך ליצרנית החשמל הפרטית הגדולה במשק עם נתח של 16% מהשוק. תחנת אשכול, הסמוכה לנמל אשדוד, היא הגדולה בישראל המופעלת בגז טבעי, עם הספק של 1.7 ג'יגה־ואט. כיום פועלות במקום שתי יחידות ייצור חדישות וארבע ישנות, שייסגרו בשנים הקרובות, ובמקומן מקבלת דליה אופציה להקים יחידה מתקדמת חדשה בעלת נצילות גבוהה, במחזור משולב בגז טבעי ובהספק של עד 850 מגה־ואט.
מעל מיליארד שקל במחלוקת בין הרשות לחברת החשמל
דליה תקבל בנוסף גם שטח של 220 דונם בין נמל אשדוד לנמל הדרום, שבבעלות חברת החשמל ואינו בשימוש. השטח הוא נושא למחלוקת בין חברת החשמל לרשות החשמל, לגבי הסכום שתקבל החברה מתוך התמורה. הרשות, בהובלת אמיר שביט, מכוונת ל־3.5–4 מיליארד שקל מתוך 9 מיליארד שקל, ואילו חברת החשמל דורשת כ־5 מיליארד שקל.
שווי התחנה בספרי חברת החשמל, לאחר פחת, עומד על 1.7 מיליארד שקל, והמחלוקת היא סביב שווי הקרקע. שני דו"חות שמאות שהזמינה חברת החשמל, בניהול מאיר שפיגלר, מצביעים על שווי של 2 ו־3 מיליארד שקל לקרקע. ברשות החשמל הזמינו דו"ח שמאי משלהם, שמדבר על שווי של 1.5 מיליארד שקל, כך שיחד עם שווי התחנה מדובר ב־3.2 מיליארד שקל, לפי הרשות. המסגרת המכירה אמורה חברת החשמל לקבל גם החזר של עלויות, כמו טיהור הקרקע מזיהומים, מלאי הדלקים והפחתה של שווי שני חלקים מהאתר שלא יועברו לדליה — וכל אלה מוערכים במאות מיליוני שקלים.
ממחיר אשכול במכרז נותרים 4–5 מיליארד שקלים, שהיו אמורים לשמש במקור להורדת תעריף החשמל בכ־8% — דבר שלא יקרה. המלחמה שפרצה בשבת 7 באוקטובר גרמה להוצאות כבדות נוספות, שהיקפן טרם ברור, שימנעו את הפחתת המחיר לצרכן. הוצאות אלה נובעות משימוש במלאי הדלקים לשעת חירום של החברה, בין היתר בשל סגירת מאגר תמר, שהיה ספק הגז של החברה, וחוב של כ־2.5 מיליארד שקל שחברת החשמל טוענת כי ספגה, בשל ויתור על חלק מעלויות התייקרות הפחם עם פרוץ מלחמת רוסיה־אוקראינה. שבוע לאחר פרוץ המלחמה עדכנה חברת החשמל כי היא מושכת מיליארד שקל מרזרבות המזומנים שלה למימון התייקרות רכישת הדלק. ובנוסף, בשל השבתת מאגר תמר נאלצת החברה לרכוש גז יקר יותר ממאגר לווייתן.
עליית הריבית, הזינוק בשער הדולר ומחירי הפחם, לצד הוצאות המלחמה, היו אמורים להוביל לעליית תעריפים משמעותית בעדכון הקרוב של חברת החשמל בינואר 2024. רשות החשמל מנסה להגיע למצב שהמחיר של דליה יאזן את הצורך בהעלאת התעריפים, אך לאור חוסר הוודאות, יש ספק רב באשר ליכולת להותיר את תעריפי החשמל על כנם, ומסתמן כי החשמל אכן יתייקר, כדי לכסות על ההוצאות, ולמרות המחיר הגבוה יחסית בעסקת תחנת הכוח.
ההצעה המקורית של דליה היתה חריגה בגובהה
חברת החשמל ציפתה לקבל עבור אשכול 6–7 מיליארד שקל, אך ביוני — עם פתיחת מעטפות המכרז — התברר שדליה אנרגיה הגישה הצעה חריגה בגובהה של 12.375 מיליארד שקל מול הצעה של קרן נוי ו־OPC של 7.088 מיליארד שקל. דליה הודיעה כי לאור פער ההצעות היא תתקשה לקבל מימון, והגישה הצעה מתוקנת ל־9 מיליארד שקל. חברת החשמל קיימה מכרז חוזר במחיר התחלתי של 9 מיליארד שקל, וניסיון של החברות שהפסידו לפנות להליך משפטי נגד המכירה כשל. לפיכך זכתה במכרז דליה אנרגיה, שהיתה המציעה היחידה. הליך המכירה נוהל בידי סמנכ"ל אסטרטגיה בחברת החשמל אמיר ליבנה, והיועץ המשפטי גרשון ברקוביץ'.