סגור
הוועידה הלאומית לאנרגיה 2023 - פאנל האנרגיה כקטר להובלת תחבורה תשתיות ומקורות אנרגיה עתידיים ישראל יניב יו"ר קבוצת דור אלון
ישראל יניב לשעבר יו"ר דור אלון (צילום: אוראל כהן)

דור אלון רוצה לתגמל שוב את היו"ר שפרש, למרות השנה הרעה

הקצתה ליו"ר ישראל יניב שפרש אשתקד 440 אלף שקל במענקים למרות ירידה בתוצאות וביצועי חסר במניה ב-2023; עכשיו היא רוצה שהאספה תאשר זאת; בין הנימוקים הסכם לאספקת דלק לרשות הפלסטינית מ-2022, שעליו כבר תוגמל בסכום של 562 אלף שקל; דור אלון מחזיקה 214 תחנות דלק, 160 סניפי סופר אלונית, 60 סניפי AM:PM, רשת BBB, מוזס, בורגרים וסי קפה

הפעילות של דור אלון נפגעה ב-2023 ורק תיק המניות ורווחים חד פעמיים הגנו עליה מפגיעה ברווחיות. במקביל המשקיעים בחברה סיכמו את השנה עם ירידה של 16% בשווי המניה.
למרות זאת, בדור אלון מבקשים כעת מאספת בעלי המניות לאשר ליו"ר לשעבר ישראל יניב מענקים בגין תרומתו לפעילות החברה באותה השנה. וזאת, לאחר שכבר הכירה בסוף השנה בהוצאה עליהם ודיווחה על הקצאתם.
מעבר לכך, הנימוקים להקצאתם חוזרים על נימוקים שאותם הציגה דור אלון כבר בשנה שעברה, עת ביקשה לאשר ליניב מענקים קודמים. זאת כאשר החברה מציינת את תרומתו להארכת תקופת ההסכם להפצת דלקים וגז לרשות הפלסטינית, אך זו נחתמה כבר ב-2022 ויניב כבר קיבל עליה מענקים.
המענק שמובא לאישור האספה הוא בסך כולל של 440 אלף שקל, ומורכב ממענק של 354 אלף שקל שנקבע על סמך שיקול דעתה של החברה על בסיס קריטריונים שאינם ניתנים למדידה, וממענק מיוחד של 86 אלף שקל. אלה יתווספו למענק של 260 אלף שקל שאליו יניב כבר זכאי בהתאם לעמידתה החלקית של החברה ביעדים מדידים שנקבעו ושאינו נדרש לאישור האספה.
יניב פרש מתפקידו בסוף 2023 בגיל 76 ולאחר 23 שנים בחברה, ומעט מאוחר יותר החל לכהן בה כדירקטור רגיל. עלות שכרו באותה השנה הגיעה ל-3.7 מיליון שקל, מהם 955 אלף שקל עלות דמי ההסתגלות שקיבל בשל סיום הכהונה ו-700 אלף שקל כמענק השנתי המדובר.
בדור אלון נימקו את הקצאת המענקים לאור תפקידו המרכזי של יניב בהתמודדות עם משברים בפעילות החברה במהלך השנה, "וזאת על אף השפעות מלחמת 'חרבות ברזל' על פעילותה. כמו גם לאור תרומתו לפיתוח עסקי החברה, לרבות הארכת הסכם ההתקשרות לאספקת דלקים וגפ"מ לרשות הפלסטינית, והשלמת עסקת מכירת תחנת הכוח," נוסח החברה.
מדובר בהסכם ההתקשרות עם הרש"פ שהוארך באפריל 2022, ובהסכם למכירת תחנת הכוח בקרית גת לחברת או.פי.סי בתמורה ל-872 מיליון שקל, שנחתם ביוני 2022 והושלם במרץ 2023. שני המהלכים שימשו כנימוקים המרכזיים להקצאת מענק בשיקול דעת ומענק מיוחד עבור יניב כבר ב-2022 בסך של 562 אלף שקל.
למלחמה שפרצה באוקטובר אכן הייתה השפעה שלילית על פעילותה של דור אלון, כשהובילה לפגיעה במכירות וכתוצאה מכך גם ברווחים. אך המלחמה היא רק אחד מהגורמים שהשפיעו על הירידה בתוצאות החברה במהלך השנה כולה.
החברה סבלה גם מירידה במחירי הדלקים שאותם היא מוכרת, הן בתחנות הדלק שלה, והן בפעילות השיווק הישירה - שני מגזרי הפעילות העיקריים שלה. הכנסותיה השנתיות של דור אלון הסתכמו ב-7.4 מיליארד שקל וקטנו לעומת 2022 ב-720 מיליון שקל (9%), כשהמלחמה השפיעה על מחצית מהירידה.
הרווח הנקי, בנטרול השפעות מכירת תחנת הכוח, ירד ב-5% ל-42 מיליון שקל. אך בנטרול השפעת רווחים מניירות ערך שמחזיקה החברה (תיק השקעות של 367 מיליון שקל), הוא היה יורד בקרוב ל-20%.
דור אלון, שבשליטת מוטי בן משה (83%, באמצעות אלון ריבוע כחול) עוסקת במכירת דלקים וקמעונאות. היא מחזיקה 214 תחנות דלק, 160 סניפי סופר אלונית ו-60 סניפים של רשת AM:PM, כמו גם ברשתות BBB, מוזס, בורגרים וסי קפה. היא נסחרת כיום בשווי של 1.14 מיליון שקל. מניית החברה ירדה כאמור ב-16% ב-2023, ומתחילת 2024 היא עלתה ב-8%.