סגור
יום הנפקת אאוטבריין נאסד"ק
יום הנפקת אאוטבריין בנאסד"ק (צילום: נועם גלאי)

ניתוח
אאוטבריין רוצה להיוולד מחדש בעזרת סלטה של מיליארד דולר

החברה הישראלית שנסחרת בשווי של 240 מיליון דולר בלבד, אחרי שאיבדה 80% משוויה בהנפקה, תרכוש את טידס הצרפתית בשווי של פי ארבעה מעצמה. המימון לעסקה צפוי להגיע מגיוס חוב 

בעוד השיח בהייטק הישראלי הוא רוב הזמן על אקזיטים, בפועל חברות ישראליות מעלות הילוך ברכישת חברות בעסקאות גדולות. מספיק להסתכל על השנה האחרונה, דווקא אחת השנים הקשות עבור המדינה, כדי לראות עד כמה החברות המקומיות מתבגרות והופכות בעצמן "אסטרטגיית אקזיט" עבור אחרים. כמה חודשים אחרי שסייברארק שילמה 1.5 מיליארד דולר עבור המתחרה האמריקאית וונאפיי, ביום חמישי הודיעה אאוטבריין על מהלך נועז אף יותר של רכישת TEADS הצרפתית במיליארד דולר. עסקאות אלה מגיעות בהמשך לשורה של רכישות גדולות שעשו בשנה האחרונה פאלו אלטו, צ'ק פוינט וגם דקאקורן (הפרטית ששווה יותר מ־10 מיליארד דולר) באמצעות הפינטק ראפיד.
המהלך של אאוטבריין הוא מתבקש, אך נועז מאוד. טידס היא לא רק חברה שגדולה ממנה במעט, היא גם מוכרת יותר בתחום פרסום הווידאו וגם חזקה יותר פיננסית עם רווחיות גבוהה. החברה הישראלית עושה כאן סלטה רצינית באוויר עם תשלום של 725 מיליון דולר במזומן והקצאת 40% ממניותיה כדי לשקף שווי של מיליארד דולר לטידס. זאת בעוד אאוטבריין עצמה נסחרת בכ־240 מיליון דולר, כשווי המזומנים שלה.
כדי לממן את הרכישה אאוטבריין כבר קיבלה התחייבות של גולדמן סאקס, ג'פריס ומיזוהו למימון העסקה, אך היא תנסה לגייס אותו ככל הנראה בשוק החוב. העסקה צפויה להיסגר בתחילת 2025 ואם אאוטבריין תצלח את כל המשוכות, החברה הממוזגת צפויה להפוך לאחת השחקניות הגדולות בשוק הפרסום המקוון ב"אינטרנט הפתוח" - כלומר עוגת הפרסום שלא נאכלה עדיין על ידי הפלטפורמות הגדולות החל ממטא ועד טיקטוק.
2 צפייה בגלריה
דיויד קוסטמן מנכל שותף של אאוטבריין outbrain
דיויד קוסטמן מנכל שותף של אאוטבריין outbrain
דיוויד (דיקי) קוסטמן, מנכ"ל אאוטבריין שינהל את החברה הממוזגת
(צילום: עמית שעל)
לחברה הממוזגת יהיו 2,000 עובדים, 20 אלף מפרסמים על הפלטפורמה, והיא אמורה להגיע כך ל־2 מיליארד צרכנים בחודש. במהלך הנוכחי של אאוטבריין, היא והנמסיס הישראלית הנצחית טאבולה מתרחקות עוד יותר מפעילות הליבה שלהן שהתמקדה בשוק המלצות תוכן המוכר לכולם מ"אולי יעניין אותך גם", וזאת בהמשך לכמה מהלכים אסטרטגיים שגם טאבולה עשתה באחרונה, אבל שתיהן ימשיכו להילחם על שוק הפרסום המקוון העולמי.
טאבולה, שעשתה גם היא רכישה גדולה של חברה אמריקאית ב־800 מיליון דולר לפני שלוש שנים, הלכה לכיוון של המלצות באתרי איקומרס ובסוף 2022 חברה ליאהו, כאחראית על כל הפרסום בפלטפורמה שלה, והענקית האמריקאית נהפכה לבעלת המניות הגדולה ביותר בטאבולה. באחרונה חתמה טאבולה גם על הסכם אסטרטגי חשוב עם אפל. 
אאוטבריין, מצידה, עושה כעת צעד לכיוון שוק הפרסום הקלאסי יותר עם רכישת החברה שנחשבת כחלוצה של פרסום מבוסס וידיאו. אאוטבריין כבר חיזרה בעבר אחרי טידס, אבל המגעים לא הבשילו לכדי עסקה. טידס נמכרה ב־2017 לתאגיד התקשורת אלטיס של פטריק דרהי ב־307 מיליון דולר. אך באחרונה הוא חיפש לממש נכסים שלא היו בליבת האסטרטגיה וכך נוצרה הזדמנות עבור אאוטבריין לממש את המהלך, במחיר מינוף גבוה. דרהי יצא מהעסקה ברווח נאה עם 725 מיליון דולר במזומן, 40% ושני דירקטורים בחברה הממוזגת (בנוסף לשמונה של אאוטבריין — ס"ש) ותשלומים בהמשך לעמידה ביעדים מסוימים. אאוטבריין נאלצה לשלם פרמיה גדולה על הרווחיות של טידס שגבוהה כמעט פי חמישה מזו של החברה הישראלית.
המיזוג צפוי לפתור את שתי הבעיות המרכזיות של אאוטבריין שדרדרו אותה להיסחר רק בשווי המזומן - היעדר צמיחה והיעדר רווחיות. שתי החברות צפויות לייצר יחד הכנסות של 680-660 מיליון דולר כבר ב־2024 ורווח תפעולי מתואם של 190-180 מיליון דולר. החל מ־2025 צופים בחברה הממוזגת סינרגיות שיתרמו 60-50 מיליון דולר נוספים לרווח התפעולי המתואם.
במקביל עדכנה אאוטבריין כי היא מעלה את התחזית שלה לרבעון השני של 2024. היא צופה כעת הכנסות של 57-55 מיליון דולר לעומת תחזית קודמת של 57-53 מיליון דולר ורווח תפעולי מתואם של 6 מיליון דולר במקום 4-1 מיליון דולר.  בעוד טידס היא פרטית ואין מידע רב לגבי ביצועיה, אאוטבריין רשמה ב־2023 ירידה של 6% בהכנסות ברוטו ל־935 מיליון דולר וההכנסות נטו עמדו על 224 מיליון דולר, עם זאת היא הצליחה לרשום רווח נקי של 10 מיליון דולר לעומת הפסד של 24 מיליון דולר ב־2022. מהמספרים האלה קל לראות שרוב ההכנסות נטו והרווח צפויים להגיע מהכיוון של טידס, והשאלה להמשך הדרך היא מה יישאר בסופו של דבר מהזהות הישראלית של אאוטבריין שאולי רק נראית כחברה הרוכשת.
המהלך יוצא לדרך לאחרי שלפני חצי שנה פרש ירון גלאי, מייסד ומנכ"ל משותף של אאוטבריין, מתפקידו, ודיוויד (דיקי) קוסטמן נותר כמנכ"ל היחיד. גלאי פרש לאחר שאאוטבריין התקשתה להציג צמיחה משמעותית מאז הונפקה ב־2021 בנאסד"ק לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר ומחקה קרוב ל־80% למשקיעים. קוסטמן ינהל כעת גם את החברה ממוזגת וזאת במקביל לכך שהוא משמש כיו"ר של נייס הישראליות ובפניו משימת חיפוש מנכ"ל חדש לחברה לאחר שברק עילם הודיע במפתיע על עזיבה. שני המנכ"לים המשותפים של טידס ישמשו כנשיאים משותפים, כלומר אאוטבריין רוצה להכתיב את הטון בחברה הממוזגת אף שהיא קטנה יותר.