סגור

המפונים עזבו, התיירים לא חזרו: ירידה חדה ברווחי מלונות דן

הרשת דיווחה על ירידה של 20% בהכנסות הרבעון השני ל-302 מיליון שקל - הרווח הנקי נפל ב-64% ל-23 מיליון שקל; רוב בתי המלון של דן הם עירוניים והיא מפעילה רק 3 אתרי אירוח באילת, היעד המועדף של ישראלים רבים 

מלונות דן מדווחת על ירידה חדה ברווח הרבעוני, לאחר שהמפונים עזבו את בתי המלון, התיירים לא הגיעו במקומם וגם הנופשים הישראלים מוותרים.
החברה שבשליטת משפחת פדרמן (71%) מפעילה 17 מלונות ברחבי הארץ, וב-11 מהם היא אירחה מפונים מישובי הצפון והדרום - וקיבלה עבור האירוח תשלום ממשרד התיירות. אף שהסדר האירוח מול המדינה הוארך עד לסוף החודש (וייתכן שיוארך שוב) במהלך חודש מרץ עזב חלק גדול מהמפונים את מלונות הרשת - כיום רק 6 מהם מארחים את תושבי ישובי העימות.
בניגוד לישרוטל ולפתאל שמחזיקות מלונות רבים באילת ובים המלח (לפתאל 10 מלונות באילת ו-4 בים המלח ולישרוטל 8 מלונות באילת ו-1 בים המלח), יעדי נופש חלופיים עבור הישראלים שנמנעו מלטוס לחו"ל, לדן 3 מלונות בלבד באילת, לא מספיק כדי לפצות על היעדר התיירות במלונות האחרים.
מרבית בתי המלון של דן עירוניים: 4 מהם בירושלים, 3 בחיפה, 3 בתל אביב, ונוספים בהרצליה, קיסריה, צפת ונצרת (שניים שנסגרו במלחמה). הסתמכות הרשת על תיירות נכנסת הייתה גבוהה יחסית, עם 47% מהמתארחים במחצית הראשונה אשתקד.
הכנסותיה של דן משירות בתי המלון – מגזר הפעילות העיקרי שלה - ירדו ב-20% והסתכמו ב-302 מיליון שקל, כשהרווח התפעולי לפני פחת ומימון צנח ב-44% ל-67 מיליון שקל. הרווח הנקי במגזר זה הסתכם ב-23 מיליון שקל, ירידה של 64% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה.
הנפילה בהכנסות ובעיקר ברווח בולטת גם אל מול הרבעון הקודם, הראשון של 2024, שבו נתוני התיירות הנכנסת היו אומנם דומים, אך במהלכו היא עדיין אירחה מפונים רבים - בחודשים ינואר-מרץ השנה הציגה דן מלונות עלייה של 33% ברווח התפעולי ביחס לרבעון המקביל, ל-40 מיליון שקל.
בדן מעריכים כי השפעת הפגיעה בתיירות הנכנסת תימשך גם ברבעונים הקרובים. לפי תחזית שפרסמה, ההכנסות והרווח התפעולי לפני פחת ומימון ממגזר המלונאות ברבעון הנוכחי (שלישי 2024) יהיו נמוכים ב-10% ביחס לרבעון המקביל, ב-2023 - אז עמדו על 353 מיליון שקל ו-82 מיליון שקל בהתאמה).
דן היא רשת המלונאות הציבורית הראשונה שמדווחת אודות תוצאותיה הרבעוניות. פתאל וישרוטל, שתי החברות הגדולות יותר, הן מבחינת היקף הפעילות בישראל והן מבחינת שווי שוק, צפויות לדווח בהמשך החודש. סביר כי גם הן יושפעו מצמצום במספר המפונים שהתארחו בבתי המלון, אך כאמור, יושפעו גם ממיקומי בתי המלון ומהמאפיינים שלה - פתאל למשל פחות מושפעת מהמצב שכן רוב בתי המלון שלה בחו"ל.
לצד מגזר המלונאות לדן מגזר נוסף שבמסגרתו היא מפעילה שירותי הסעדה שאותם היא מספקת לגופים שונים. במגזר זה רשמה החברה עלייה של 7% בהכנסות ל-93 מיליון שקל, אך עליית התשומות, הן בחומרי הגלם והן בכוח האדם, הובילו לנפילה ברווחיות, מ-1.5 מיליון שקל ברבעון המקביל לפחות מ-400 אלף שקל.
לצד מגזר המלונאות, דן מפעילה גם שירותי הסעדה לגופים שונים - בפעילות זו רשמה החברה עלייה של 7% בהכנסות ל-93 מיליון שקל, אך עליית התשומות, הן בחומרי הגלם והן בכוח האדם, הובילו לנפילה ברווח, מ-1.5 מיליון שקל ברבעון המקביל לפחות מ-400 אלף שקל ברבעון המדווח.