סגור
ג'רום פאוול יו"ר הפדרל ריזרב פד במסיבת עיתונאים 12.6.24
יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

פאוול מאותת על הורדת ריבית: "הגיע הזמן להתאמת המדיניות"

יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, ג'רום פאוול, אותת באופן מובהק על הורדות ריבית עתידיות; פאוול לא נתן צפי מדויק אלא אמר כי מועד ההורדה הקרובה וההיקף שלה יהיה תלוי בנתונים הנוספים שיתפרסמו

יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, ג'רום פאוול, סיפק היום (ו') את האיתות הכי חזק עד כה בנוגע להורדות ריבית עתידיות, אך נמנע מלספק אינדיקציות מדויקות לגבי העיתוי או ההיקף.
"הגיע הזמן שהמדיניות תתאים את עצמה", אמר פאוול בנאום הפתיחה שלו בכנס השנתי של הפד לבנקאים מרכזיים גלובליים בג'קסון הול, ויומינג. הכנס נושא את הכותרת "הערכה מחודשת של האפקטיביות והתמסורת של המדיניות המוניטרית".
פאוול לא סיפק כיוון בנוגע להיקף ההפחתה של שיעור הריבית, שעומד כעת על 5.5%, ואותת שהדבר תלוי בנתונים הכלכליים שיתפרסמו. לפני פגישת הפד, שתחל ב-17 בספטמבר ותימשך יומיים, יתפרסמו דוח העבודה החודשי וקריאות נוספות של האינפלציה.
עם זאת, יו"ר הפד כמעט הבטיח שפגישת הפד תסתיים בהורדת ריבית, והיה פחות עמום מאשר במסיבת העיתונאים שכינס אחרי הישיבה האחרונה של הפד, ב-31 ביולי. באותו זמן, אותת פאוול שהפד צריך נתונים נוספים כדי להיות בטוח בכך שהאינפלציה נעה באופן בר קיימא לעבר היעד שלה. הנאום היום רמז שכעת יש לו את אותם הנתונים.
"כיוון הנסיעה ברור, והעיתוי וקצב הורדות הריבית יהיו תלויים בנתונים הנכנסים, בתחזית המתפתחת, ובמאזן הסיכונים", אמר.
מרבית האנליסטים מעריכים שהפחתת הריבית, הראשונה זה יותר מארבע שנים, תהיה של 25 נקודות בסיס (0.25%), אך חלקם צופים שהפד ישחרר את המדיניות עוד יותר ויפחית את ריבית ב-50 נקודות בסיס.
עוד אמר פאוול כי "יש סיבה טובה לחשוב שהכלכלה תחזור לאינפלציה של 2% תוך שמירה על שוק עבודה חזק".
בעוד השווקים ממתינים להכוונה לגבי לאן המדיניות המוניטרית מועדת, פאוול התמקד באותה מידה במבט לאחור על מה שגרם לאינפלציה שהובילה לסדרה אגרסיבית של 13 העלאות ריבית ממרץ 2022 ועד יולי 2023.
עם זאת, הוא ציין את ההתקדמות בנושא האינפלציה ואמר כי הפד יכול כעת להפנות את תשומת לבו באופן שווה לצד השני של המנדט הכפול שלו, כלומר להבטיח שהכלכלה תישאר סביב תעסוקה מלאה.
"המטרה שלנו הייתה להחזיר את יציבות המחירים תוך שמירה על שוק עבודה חזק והימנעות מעליות חדות באבטלה שאפיינו תקופות דיסאינפלציוניות קודמות כאשר ציפיות האינפלציה היו פחות מעוגנות היטב", הוא אמר. "אמנם המשימה עדיין לא הושלמה, אך השגנו התקדמות רבה לקראת תוצאה זו.
"האינפלציה ירדה משמעותית. שוק העבודה אינו חם יתר על המידה, והתנאים כעת פחות הדוקים מאלה ששררו לפני המגפה", אמר פאוול. "אילוצי ההיצע התנרמלו. ומאזן הסיכונים לשני המנדטים שלנו השתנה".
ההערכות בנוגע לכוונות הפד לבצע הורדת ריבית של לפחות 25 נקודות בסיס בהחלטה הבאה, ב-18 בספטמבר, התחזקו השבוע עם פרסום פרוטוקול ישיבת הפד מחודש יולי. הפרוטוקול חשף כי בפגישתם האחרונה של בכירי הפד, תמך "רוב מכריע" שלהם בהורדת ריבית בספטמבר, אם הנתונים הכלכליים שיתפרסמו עד אז יעמדו בציפיות.