סגור
תחנת דלק דור אלון
תחנת דלק דור אלון (צילום: אלעד גרשגורן)

מכירת תחנת הכוח בקריית גת ל-OPC הצילה את דור אלון מהפסד רבעוני שלישי ברציפות

החברה רשמה רווח נקי של 7 מיליון שקל ברבעון הראשון; ללא ההכנסות החד-פעמיות - היא הייתה רושמת הפסד של 17 מיליון שקל; תיק המניות של דור אלון המשיך להתכווץ ברבעון, ההכנסות זינקו ב-23%

רישום רווח של 19 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה, שנבע ממכירת תחנת הכוח בקריית גת ל-OPC, שבשליטת עידן עופר, מנע מקבוצת דור אלון לסיים רבעון שלישי ברציפות בהפסד – זאת על אף גידול יחסית עקבי בהכנסות וברווח הגולמי, ובשנה שהייתה טובה במיוחד לחברות הדלקים, לאור חזרת הטיסות לאחר הקורונה ועליית מחירי הדלקים בעולם בשל המלחמה באוקראינה.
הסיבה המרכזית להפסד של דור אלון היא תיק המניות של החברה. את הרבעון השלישי של 2022 סיכמה דור אלון עם הפסד של 10 מיליון שקל, על אף גידול של 86% בהכנסות (2.4 מיליארד שקל) לעומת הרבעון השלישי של 2021. שווי תיק המניות של החברה בתקופה ירד בכ-27 מיליון שקל. את הרבעון הרביעי של 2022 סגרה החברה עם הפסד של 18 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 93 מיליון שקל ברבעון המקביל. תיק המניות של דור אלון הפסיד 7 מיליון שקל ברבעון.
ברבעון הראשון של 2023 תיק המניות של החברה המשיך לרשום הפסדים, אולם השלמת מכירת תחנת הכוח בקריית גת ל-OPC ביום האחרון של הרבעון, בסכום של 872 מיליון שקל, אפשרה לדור אלון לרשום רווח נקי חיובי של כ-7 מיליון שקל ברבעון.
ללא ההכנסות החד-פעמיות, ההפסד של דור אלון ברבעון היה עומד על 17 מיליון שקל (19 מיליון שקל רישום רווח ממכירת התחנה ו-6 מיליון שקל מפעילויות חד-פעמיות נוספות). זאת לעומת רווח נקי של 50.7 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2022. כלומר גם בשקלול ההכנסות החד-פעמיות, הרווח הנקי של דור אלון ירד ב-85% ברבעון הראשון של 2023 לעומת התקופה המקבילה ב-2022.
החשיפה העיקרית בתיק המניות בשווי 314 מיליון שקל של דור אלון, המנוהל על ידי אלכס סורזוקי, המכהן כדירקטור בחברה וכסמנכ"ל בחברה-האם ריבוע כחול, שבשליטת מוטי בן משה, היא למניות הנסחרות בישראל, המהוות 85% מהתיק (כ-265 מיליון שקל). מדובר בירידה משמעותית בגודל תיק ההשקעות של החברה, שעמד בסוף 2022 על 343 מיליון שקל, כאשר 295 מיליון (86%) הושקעו במניות ישראליות.
הכנסות דור אלון ברבעון הסתכמו ב-1.8 מיליארד שקל, 23% יותר מבתקופה המקבילה אשתקד. העלייה נובעת ברובה מהתייקרות הדלקים בעולם ומגידול בכמות הדלק שהקבוצה מכרה.
הכנסות מגזר הפעילות הגדול ביותר של דור אלון, מתחמי התדלוק והמסחר, הסתכמו ב-865 מיליון שקל, המהווים 46% מכלל הכנסות החברה ברבעון. הכנסות חנויות הנוחות (רשת אלונית) עמדו על 113 מיליון שקל – 14% יותר מבתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת הרווח התפעולי של פעילות המגזר הסתכם ב-18.4 מיליון שקל, 27% פחות מבתקופה המקבילה אשתקד.
ההכנסות ממגזר השיווק הישיר, הכולל את פעילות מכירת הגפ"מ של דורגז, מכירות דלק סילוני ומכירות דלקים לרשות הפלסטינית, כמעט השתוו להכנסות של החברה מתחנות הדלק, והסתכמו ב-864 מיליון שקל, 34% יותר מבתקופה המקבילה אשתקד. כמחצית מהכנסות השיווק הישיר וכרבע מסך הכנסות הקבוצה הגיעו ממכירת דלקים לרשות הפלסטינית בסכום של 444 מיליון שקל, זינוק של 37%.
מכירות הדלק הסילוני ברבעון הראשון הסתכמו ב-247 מיליון שקל, זינוק של 68%. עם זאת החברה רשמה הפסד תפעולי של 0.1 מיליון שקל ממכירת הדלק הסילוני, לעומת רווח תפעולי של 1.5 מיליון שקל ברבעון הראשן של 2022, עקב הפסדי מלאי.
ההכנסות של דורגז ירדו ב-11% ל-105 מיליון שקל עקב התגברות התחרות בשוק הגפ"מ (המשמש גם כגז בישול) וירידה כללית בצריכה בישראל עם המעבר לחלופות חשמליות. הרווח התפעולי של דורגז הסתכם ב-2.9 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה, לעומת רווח של 4.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בסך הכל הרווח התפעולי של מגזר השיווק הישיר של הדלקים צנח ב-31% ל-14.4 מיליון שקל.
מגזר הפעילות הקטן ביותר של החברה הוא קמעונאות המזון, הכולל את הרשתות AM:PM ,BBB ומוזס. הכנסות המגזר הסתכמו ב-171 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2023, 6% יותר מבתקופה המקבילה אשתקד. 40% מהגידול בהכנסות, כ-4 מיליון שקל, נבעו מעלייה של 4% בהכנסות רשת AM:PM ל-116 מיליון שקל ברבעון. עם זאת AM:PM חתמה את הרבעון הראשון עם הפסד תפעולי של כ-1.3 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של 4.9 מיליון שקל ברבעון המקביל.
בסך הכל הרווח התפעולי של מגזר קמעונאות המזון של דור אלון עמד על 1.3 מיליון שקל ברבעון הראשון, לעומת הפסד של 3 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2022.