נושי אי.די.בי החמיצו את טיסת ישראייר וקיבלו מחצית מהחוב
נושי אי.די.בי החמיצו את טיסת ישראייר וקיבלו מחצית מהחוב
הנאמן שמונה על ידי בית המשפט מכר במכרז את רוב המניות של מחזיקי אג"ח ט' בחברת התעופה בתחילת השנה, מיד עם הסרת החסימה שנוצרה בהנפקה, תמורת כ־50 מיליון שקל. מאז זינקה מניית החברה בכ־100%. שיעור ההחזר לכלל הנושים עומד על 79%
חוכמת הבדיעבד: לפני כשלוש שנים קרסה קבוצת אי.די.בי פעם נוספת, הפעם תחת חובות של 1.87 מיליארד שקל לבעלי האג"ח שלה, ותחת שליטתו של אדוארדו אלשטיין, שרכש את השליטה לאחר שהקבוצה יצאה מידיו של נוחי דנקנר במסגרת הסדר חוב גם כן. עד כה קיבלו המחזיקים של שתיים מתוך שלוש סדרות האג"ח את מלוא החוב כלפיהם, ונותרה סדרה אחת - סדרה ט' - שהחוב המקורי כלפי המחזיקים בה עמד על 830 מיליון שקל. עד כה, קיבלו מחזיקי סדרה זו 440 מיליון שקל בחזרה, שהם 53% מהחוב הכולל, ובסך הכל הנושים קיבלו 79% מהחוב.
אלא שמחזיקי סדרה ט' היו יכולים לקבל לידיהם סכום גבוה יותר, אילו הנאמן שמונה על ידי בית המשפט, עו"ד אופיר נאור, לא היה מקדים למכור את מניות ישראייר שקיבלו הנושים במסגרת ההסדר. בתחילת השנה מכר נאור בשם הנושים 17% ממניות ישראייר - כמעט כל המניות שנותרו בידיהם. המכירה נעשתה באמצעות מכרז והמניות נמכרו תמורת 43 מיליון שקל ולפי מחיר של 1.01 שקלים למניה. מחיר זה היווה הנחה של 4% על מחיר השוק של המניות באותה עת. לאחר המכרז המשיך הנאמן למכור מניות נוספות בשוק, כך שהמכירות הסתכמו ב־50 מיליון שקל.
תזמון אומלל למכירה: אלא שמתחילת השנה מניית ישראייר זינקה ב־98%, ושווי החברה קפץ מ־245 מיליון שקל ל־486 מיליון שקל. כלומר, שווי המניות שנמכרו היה עומד על 100 מיליון שקל והתמורה לנושים היתה יכולה להיות כפולה. חלק מבעלי החוב מגדירים כיום את תזמון המכירה כאומלל ומאשימים את נאור. "הנאמן מכר את מניות ישראייר ברגע שהיה יכול. כלומר, מרגע שהן הפסיקו להיות חסומות. חלק מבעלי החוב ביקשו לקבל את המניות עצמן במקום להשתתף במכרז, אך הם סורבו", אמר ל"כלכליסט" אחד מנושי אי.די.בי שנכח בישיבה שבה הוחלט למכור את ההחזקה בישראייר.
בתחילת 2021 מכרו הנושים את השליטה (75%) בישראייר לקבוצה בראשות רמי לוי לפי שווי חברה של 162 מיליון שקל, והם נותרו עם החזקה של 25%. ביוני 2022 הנפיק רמי לוי את ישראייר בתל אביב לפי שווי של 220 מיליון שקל. המניות המונפקות היוו 10% מכלל המניות של חברת התעופה ולוי והנושים דוללו בהתאם. הנושים היו מנועים מלמכור מניות במשך חצי שנה לאחר ההנפקה. ועם הסרת החסימה, הנאמן כאמור החליט לצאת למכרז.
נכון, כיום שווי החברה עומד על פי 2.5 בהשוואה להנפקה, אולם בזמן אמת ניתן לומר שההחלטה למכור את המניות במכרז היטיבה עם הנושים, שכן היתה לנאמן אפשרות למכור את המניות לרמי לוי, אולם לפי התנאים שנקבעו לוי היה משלם עבורן 40.5 מיליון שקל בלבד. הנאמן אף פנה לבית המשפט וביקש לתת לעובדי ישראייר מענק של 300 אלף שקל בשל תוצאות המכרז. המענק אושר על ידי 75% ממחזיקי סדרה ט' של אי.די.בי והוא חולק לעובדים בהתאם לשיקול הדעת של המנכ"ל אורי סירקיס.
"המחיר היה גבוה יותר ממה שחשבנו שנקבל בעת מכירת השליטה והמכרז שלאחר ההנפקה. ישראייר היום במצב טוב יותר, אבל זו חוכמה שבדיעבד", אמר ל"כלכליסט" גורם המקורב להחלטה לצאת למכרז.
הזינוק בשווי של ישראייר הוא תוצאה הן של היציאה ממגפת הקורונה והן של שורת מהלכים שביצעה החברה תחת הבעלות החדשה. וכך, בשנת 2022 הכנסות החברה עמדו על 1.26 מיליארד שקל, קצת יותר מפי שלושה בהשוואה להכנסות של 400 מיליון שקל ב־2021. הרווח הנקי של החברה עמד על 63.3 מיליון שקל, זאת לעומת הפסד של 4.8 מיליון שקל ב־2021. ברבעון הראשון של השנה הנוכחית ההכנסות צמחו ב־88% לעומת הרבעון המקביל, ל־339 מיליון שקל, ואילו ההפסד צומצם מ־11 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2022 להפסד של 5 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה הנוכחית.
מכירת יצירות האמנות: ישראייר היא רק אחד הנכסים שנמכרו במסגרת הפירוק של קבוצת אי.די.בי. בספטמבר 2020 הורה בית המשפט המחוזי בתל אביב על פירוק החברה ועל מינוי נאור כנאמן שעליו להנזיל ולממש את כלל הנכסים, החל מיצירות האמנות במשרדי החברה, שחלקם הגיעו אליה עוד בימי דנקנר, ועד המניות בישראייר.
נאור מכר נכסים רבים, בהם הנתח של החברה בקרקע בלאס וגאס תמורת 130 מיליון שקל, ומכירת יצירות האמנות תמורת כ־173 אלף דולר. ב־2021 נאור מכר את מניות השליטה (82%) בדסק"ש לקבוצה בראשות מגה אור של צחי נחמיאס ואלקו של האחים זלקינד לפי שווי חברה של 1.4 מיליארד שקל.
דסק"ש היא במידה רבה מה שנותר מהאיפריה של אי.די.בי, שכן היא מחזיקה בשרשור בשליטה בחברת הנדל"ן גב־ים, ומנייתה נחבטה מאז המכירה. כיום שווי החברה עומד על 477 מיליון שקל בלבד.
התביעה נגד אלשטיין: פרט להנזלת הנכסים, נאור אחראי גם על ניהול התביעה נגד אלשטיין והשלמת הליך החקירה על אודות האירועים שהובילו לקריסה. הנושים תובעים מאלשטיין 146 מיליון שקל. התביעה הזו נולדה בעקבות התחייבות שאלשטיין לא עמד בה להזרים לחברה 210 מיליון שקל בשנים 2021-2020.
לפי נאור, בירור התביעה מתעכב בשל קשיים שהוערמו על ידי אלשטיין והקושי להמציא לו את כתב התביעה, משום שהוא החזיק בחברה דרך שרשרת של חברות זרות. אלשטיין מצדו טוען כי לבית המשפט הישראלי אין סמכות לשפוט את החברות שלו בישראל. הטענה הזו נדחתה על ידי בית המשפט.
בנוסף, נאור מנהל תביעה גם נגד נושאי משרה לשעבר והדירקטורים החיצוניים בקבוצה. אם התביעה נגד אלשטיין תצלח, שיעור החזר החוב לנושי סדרה ט' יוכל לעלות ל־70%. אולם הסוף של התביעה הזו לא נראה באופק. בינתיים, העמלה שממנה נהנה נאור עומדת על כ־3 מיליון שקל עד כה.