בלעדיעסקת אינפיניה תיחתם היום: תש"י תרכוש 30% תמורת 700 מיליון שקל
בלעדי
עסקת אינפיניה תיחתם היום: תש"י תרכוש 30% תמורת 700 מיליון שקל
הקרן מצטרפת לוורידיס, שבה היא מחזיקה 11%, בעסקת הענק לרכישת החברה שמייצרת אריזות קרטון לתחומי החקלאות והתעשייה. ורידיס תחזיק ב-70% מהמניות. קרן פימי של ישי דוידי תרשום רווח של 900 מיליון שקל ממכירת אינפיניה
עסקת רכישת אינפיניה על ידי ורידיס תיחתם היום. בעסקה, הגדולה ביותר בשוק ההון הישראלי השנה, תימכר אינפיניה, לשעבר נייר חדרה, תמורת 2.35 מיליארד שקל.
ל"כלכליסט" נודע כי אל ורידיס מצטרפת קרן תשתיות ישראל (תש"י), המנוהלת בידי ירון קסטנבאום. תש"י תרכוש 30% ממניות אינפיניה ותשקיע בעסקה 700 מיליון שקל. ורידיס תרכוש 70% מהמניות, ואינפיניה תימחק מהמסחר באחוזת בית בעסקה שתיעשה באמצעות מיזוג משולש הופכי.
ורידיס, הנשלטת בידי גיל אגמון, רוכשת את המניות מידי קרן פימי שמנוהלת בידי ישי דוידי. בעסקה נכנסת ורידיס לתחום חדש של ייצור מוצרי קרטון. העסקה אושרה ביום חמישי בישיבות דירקטוריונים של אינפיניה, ורידיס ודלק רכב. תש"י היא שותפה טבעית של ורידיס מאחר שהיא מחזיקה ב־11% ממניות החברה בשווי של 445 מיליון שקל.
מניית אינפיניה סגרה את המסחר ביום חמישי במחיר של 345 שקל, כך שהיא עדיין לא סגרה את הפער ממחיר העסקה: 362.5 שקל למניה. העסקה כפופה לאישורים שונים, בעיקר של רשות התחרות, ועד לקבלתם צפוי להישאר פער מסוים בין מחיר העסקה למחיר במסחר.
את דבר המו"מ בין שתי החברות חשף "כלכליסט" ב־25 באוגוסט, ובעקבות הידיעה עלתה מניית ורידיס באותו יום ב־9%. העסקה היא עסקת מזומן שבמסגרתה תשקיע ורידיס 1.645 מיליארד שקל ממקורותיה העצמיים וכן באמצעות מימון שתגייס מהבנקים או משוק ההון. ורידיס (לשעבר ואוליה) נרכשה בידי דלק רכב שבשליטת אגמון לפני ארבע שנים לפי שווי של 1.27 מיליארד שקל, ונחשבת לגדולה בארץ בתחום האיסוף, המיון וההטמנה של פסולת וכן בייצור דלק מתוצרי פסולת ובהטמנה של פסולת מעורבת.
מחיר העסקה לרכישת אינפיניה משקף מכפיל 7.7 על ה־EBITDA של החברה. בפימי ובוורידיס מעריכים כי לאינפיניה פוטנציאל השבחה משמעותי, גם אחרי שפימי ביצעה מהלכי התייעלות ושינוי אסטרטגי לצד השקעות בחברה ששינו אותה מהקצה לקצה.
תש"י השקיעה בראשונה בוורידיס ביולי 2017 כשרכשה 20% ממניותיה לפי שווי של 1.07 מיליארד שקל, וקיבלה מאז דיבידנדים בסכום מצטבר של 50 מיליון שקל. הקרן השתתפה בהנפקה ובהצעת המכר של ורידיס מיוני 2021, כאשר מכרה 44.4 מיליון מניות תמורת 157 מיליון שקל. תש"י מימשה בדצמבר 3.7% ממניות ורידיס כשמכרה אותן לחברת הביטוח מנורה תמורת 148 מיליון שקל, ובכך הקטינה את אחזקתה ל־11% מהמניות.
ורידיס, המנוהלת בידי אילן בן סימון, נחשבת לאחת מחברות התשתיות המובילות בישראל — ושולטת בנתח משמעותי משוק ההובלה והטיפול בפסולת. אגמון ודלק רכב רכשו את השליטה בחברה מידי קרן אוקטרי (Oaktree) מתוך כוונה להרחיב את תחומי העיסוק של דלק רכב, שהתבססו על יבוא מכוניות מאזדה ופורד בלבד, ולהקטין את הסיכונים מרגולציה בתחום הרכב. ורידיס, שפועלת גם בתחום שריפת פסולת מסוכנת בהיקף של 40 אלף טונות בשנה, מחזיקה ברבע ממטמנת הפסולת אפעה ובכמחצית ממטמנת עברון.
אינפיניה - שמוגדרת מונופול בתחום ייצור גלילי הנייר והקרטון, מאחר שהיא מחזיקה ב־60% מהשוק המקומי - מייצרת אריזות קרטון לתחומי החקלאות והתעשייה. החברה עוסקת גם בייצור נייר הדפסה לבן, אך היא מקטינה בהדרגה את היקפי ייצורם לאחר שהסבו לה הפסדים בעבר. אינפיניה היא גם הבעלים של חברת גרפיטי שעוסקת ביבוא ובשיווק של ציוד משרדי.
פעילותה של אינפיניה בתחום איסוף ומיחזור פסולת נייר וקרטון היוותה את הגורם המרכזי בהחלטת הרכישה. העובדה שאינפיניה פעילה בכל שרשרת הערך - איסוף נייר ופסולת קרטון, ייצור גלילי נייר לקרטון וייצור אריזות קרטון - מסייעת לה לספק מחירים תחרותיים ליבואני גלילי הנייר לקרטון מחו"ל. בנוסף, אינפיניה היא יצרנית אריזות הקרטון היחידה שמחזיקה ביכולת הדפסה דיגיטלית על אריזות.
תקופת הקורונה סייעה לאינפיניה בתחרות מול היבואנים בתחום, כאשר התחולל משבר שרשרת האספקה לישראל. מאז מארס 2020, שיא משבר הקורונה, זינקה מניית אינפיניה ב־355%. את השליטה בחברה רכשה פימי ב־2015 מכלל תעשיות של לן בלווטניק ואבי פישר, כאשר נייר חדרה היתה במצב פיננסי קשה, שכלל הפסד של 156 מיליון שקל ב–2014 וחוב של מיליארד שקל. פימי שילמה אז 355 מיליון שקל תמורת 59% ממניות החברה, והשקיעה 90 מיליון שקל נוספים ברכישת מניות בהנפקת זכויות. בניכוי דיבידנדים שקיבלה לאורך השנים, פימי השקיעה 295 מיליון שקל במניות אינפיניה. בשנה שעברה מכרה הקרן 14% ממניות אינפיניה תמורת 213 מיליון שקל. פימי תקבל בעסקה מול ורידיס מיליארד שקל - פי 4 מהמחיר שהשקיעה באינפיניה - ותיהנה מרווח של 900 מיליון שקל.