סגור
פרויקט אטריסקו של אנלייט בארה"ב
פרויקט אטריסקו של אנלייט בארה"ב. יחל לפעול בקרוב (צילום: באדיבות אנלייט)

חברות האנרגיה הירוקה בונות על מנוע צמיחה חדש: טירוף ה-AI

אנלייט ואנרג'יקס הציגו צמיחה דו־ספרתית גבוהה ברבעון השני, בזכות חיבור פרויקטים חדשים ועלייה במחירי החשמל. כעת החברות מתמקדות בשוק הירוק בארה"ב, בשל הצפי שהוא יהווה נדבך משמעותי בצמיחת שוק הדאטה סנטרס שמניע את טרנד הבינה המלאכותית

מאז שצ'אט GPT פרץ לחיינו בתחילת 2023, בינה מלאכותית (AI) הפכה לטרנד גלובלי שאי־אפשר להתחמק ממנו. היא הזינקה את אנבידיה לצמרת העולמית של החברות, במונחי שווי, וכשמאזינים לשיחות משקיעים שעורכות חברות משלל סוגים, ניכר שזה הביטוי הכי פופולרי. כולם רוצים AI.
בהתאם, החברות הגדולות בעולם משקיעות סכומי עתק בפיתוח הטכנולוגיה הזו ובתשתיות הנדרשות לה. בין היתר, בינה מלאכותית נשענת על כוח מחשוב גדול ועל שבבים רבים, ואלו זקוקים לדאטה סנטרס, מרכזי נתונים, בהיקף גדול.
ואם יש דבר אחד שדאטה סנטרס זקוקים לו כדי לפעול ‑ זה חשמל. לכן חברות האנרגיה המתחדשת בונות על טירוף הבינה המלאכותית כמנוע צמיחה משמעותי לשנים הקרובות. הדו"חות של שתיים מהחברות הישראליות הבולטות בתחום, אנלייט ואנרג'יקס, שפורסמו אתמול, מדגימים זאת היטב. המניות של החברות עלו אתמול ב־3.9% ו־4.3% בהתאמה.
אנלייט פרסמה דו"חות חזקים, שמצביעים על צמיחה בשיעורים דו־ספרתיים, ובהתאם, היא גם העלתה את התחזיות שלה. ההכנסות של אנלייט, שמנוהלת על ידי גלעד יעבץ ושנסחרת גם בנאסד"ק, הסתכמו ב־84.7 מיליון דולר ברבעון השני של השנה, זינוק של 61.3% בהשוואה לרבעון השני של 2023. הזינוק בהכנסות הוא תוצאה של עלייה במחירי החשמל, וכן של חיבור פרויקטים נוספים לרשת החשמל, כך שהם הפכו לפרויקטים מניבים.
במהלך הרבעון השני אנלייט חיברה עוד 75 מגה־ואט לרשת, כך שנכון לסוף הרבעון הזה יש לה פרויקטים בהיקף של כמעט 2 ג'יגה־ואט שמחוברים לרשת החשמל. כמו כן, במהלך הרבעון אנלייט חיברה מתקני אגירה בהספק של 94 מגה־ואט.
הרווח התפעולי־תזרימי (EBITDA) של החברה ניתר ב־39.5% והסתכם ב־41.5 מיליון דולר, בין היתר גם בזכות ירידה בעלויות של הציוד שהחברה רוכשת לטובת הקמת הפרויקטים שלה, וכן בשל התייצבות הריביות בעולם, מה שמשפיע על עלויות המימון.
מבחינה גיאוגרפית, ברבעון השני אירופה היתה אחראית לעיקר ההכנסות של אנלייט, כשההכנסות מהיבשת הקלאסית עמדו על 42 מיליון דולר. זאת, משום שבאירופה יש לאנלייט את היקף הפרויקטים הגדול ביותר שמחובר לחשמל, 1.2 ג'יגה־ואט. בין היתר, מדובר בפרויקט טורבינות הרוח הגדול ביותר בספרד, Gecama, שהניב הכנסות של 13 מיליון דולר ברבעון, עלייה של 37%, בין היתר בשל מחירי מכירה גבוהים יותר מהצפי לפי המודל שהציגה אנלייט כשהפרויקט יצא לדרך.
אולם, עיקר הצבר של אנלייט שנמצא בפיתוח, הוא בארה"ב. כיום לאנלייט יש פרויקטים בהיקף של 106 מגה־ואט שמחוברים לחשמל במדינה, ואלו הניבו הכנסות של 2.2 מיליון דולר בלבד ברבעון, אך בקרוב יחובר גם פרויקט אטריסקו, בהיקף של 364 מגה־ואט ויכולת אגירה של 1.2 ג'יגה־ואט, ולחברה יש עוד פרויקטים בהספק של 2.6 ג'יגה־ואט ו־2.8 ג'יגה־ואט אגירה שנמצאים בהקמה.
הסיבה להתמקדות הזו של אנלייט בארה"ב היא שהכלכלה הגדולה בעולם תומכת בצורה משמעותית בפיתוח של אנרגיות מתחדשות, בין היתר בזכות החוק למאבק באינפלציה שמעניק לתעשייה הטבות רבות, ומשום שתעשיית הדאטה סנטרס צומחת בה בצורה דרמטית. לפי נתונים של חברת המחקר סטטיסטה, צריכת הדאטה הגלובלית תצמח בקצב של 28% בשנה וב־2025 היא תגיע ל־181 זטה־בייטס, בעוד ב־2023 היא עמדה על 97 זטה־בייטס. הדבר ידרוש השקעות עתק בבניית דאטה סנטרים, שיצרכו הרבה חשמל.
לפי המצגת של אנלייט, צריכת החשמל של מרכזי דאטה סנטרס כמעט תשלש את עצמה מרמה של 130 טרה־ואט ב־2023 לרמה של 307 טרה־ואט ב־2030. לשם כך, יהיה צורך בעוד הרבה כושר יצור חשמל. לפי הצפי, כושר ההספק הסולארי יצמח בצורה המשמעותית ביותר, 180% בפרק הזמן הזה, ואנרגיות מתחדשות יספקו את עיקר המענה. לפי הנתונים של אחת מרשתות החשמל בארה"ב, PJM, כמעט כל הפרויקטים שמחכים להתחבר לרשת, 95%, הם פרויקטים של אנרגיה מתחדשת. אנלייט נסחרת לפי שווי של 7 מיליארד שקל.
בניגוד לאנלייט, עבור אנרג'יקס, החברה־הבת של אלוני חץ שבשליטת נתן חץ, ארה"ב היא כבר כיום השוק המרכזי. לחברה, שמנוהלת על ידי אסא לוינגר, יש פרויקטים שמחוברים לחשמל בארה"ב עם כושר יצור של 636 מגה־ואט, חצי מהפרויקטים המחוברים של החברה בכלל.
עיקר הפרויקטים של החברה בארה"ב הם בווירג'ינה, שהיא אחת המדינות שבה נבנים הכי הרבה דאטה סנטרס. גם מחצית מהפרויקטים של החברה שנמצאים בהקמה או לקראת הקמה הם בארה"ב, וזה גם הנתח של הפרויקטים בארה"ב מכלל הפרויקטים שנמצאים בייזום, שהיקפם הכולל עומד על 10.4 ג'יגה־ואט. כמו כן, אנרג'יקס נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת פורטפוליו של פרויקטים בעלי כושר יצור של 850 מגה־ואט בארה"ב, והיא ביצעה מספר מהלכים משמעותיים ברבעון הזה במדינה, דוגמת חתימה על הסכם למכירת חשמל בהיקף של 1.5 ג'יגה־ואט לאחת מהחברות הגדולות בעולם.
ההכנסות של אנרג'יקס, שנסחרת לפי שווי של 7.3 מיליארד שקל, ברבעון השני הסתכמו ב־217.6 מיליון שקל, זינוק של 35.3%. ה־EBITDA של החברה ניתר בשיעור דומה של 34.3%, והוא הסתכם ב־158.4 מיליון שקל. העלייה בתוצאות היא נגזרת של פרויקטים נוספים שחוברו לרשת ועלייה במחירי המכירה של החשמל. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות עמד על 85.8 מיליון שקל, ניתור של 39.5%.