פחות נדידה, יותר דור 5: תחזית הסלולר של סלקום
פחות נדידה, יותר דור 5: תחזית הסלולר של סלקום
תוספת של 71 אלף לקוחות לשירות הסיבים ושמירה על קצב מכירת ציוד הקצה, בניגוד למגמה בענף, אפשרו לסלקום לסיים את 2023 ביציבות. כדי לפצות על צמצום שירותי חו"ל, סלקום ויתר החברות עוברות לשיווק אגרסיבי של שירותי דור 5 היקרים
סלקום, שהשליטה בה עומדת לעבור מדסק"ש לקרן פורטיסימו, סיימה את 2023 ביציבות עם עלייה של כ־2% בהכנסות, שהסתכמו ב־4.4 מיליארד שקל. הרווח הנקי הגיע ל־135 מיליון שקל, לעומת 157 מיליון שקל ב־2022, אך בנטרול הפרשה חד־פעמית בגובה 35 מיליון שקל לתביעות והוצאות משפטיות, הרווח הנקי מציג עלייה של 8% לסכום של 169 מיליון שקל. היקף החוב של סלקום צנח ל־1.89 מיליארד שקל בסוף 2023, לעומת 2.05 מיליארד שקל בסוף 2022, ותזרים המזומנים עלה ב־42 מיליון שקל לסכום של 272 מיליון שקל.
בתחום השירותים הנייחים (חיבור לאינטרנט) עמדו ההכנסות של סלקום ב־2023 על 1.29 מיליארד שקל, עלייה של 89 מיליון שקל לעומת 2022. לעלייה זו תרמה תוספת של 71 אלף לקוחות לשירות הסיבים. כלל המנויים של החברה בסיבים הגיע בסוף אשתקד ל־259 אלף.
המלחמה השפיעה לרעה על הכנסות החברה משירותי נדידה (חבילות גלישה וסלולר בחו"ל), וברבעון הרביעי הן ירדו ב־33% לסכום של 33 מיליון שקל.
בניגוד למגמה העולמית של ירידה במכירות מכשירי הסלולר וציוד הקצה, שהשפיעה לרעה על סאני ופרטנר, מצליחה סלקום לשמור על יציבות בהכנסות מכירות ציוד הקצה, שרובן נעשות על ידי דינמיקה, חברת ציוד הקצה והסלולר של סלקום. לדינמיקה 50 סניפים ברחבי הארץ, מתוכם שישה באילת. החברה, שבעבר עלתה על השולחן ההצעה להנפקתה, הצליחה לשמור על רווח נקי של 41 מיליון שקל ב־2023. ההכנסות ממכירת ציוד קצה של סלקום, שנעשות בעיקר על ידי דינמיקה, שבניהולו של אלי אדדי, ירדו ב־3.5% לסכום של 898 מיליון שקל ב־2023, אך כאמור הרווחיות לא נפגעה.
סלקום היא חברת הסלולר הגדולה בישראל מבחינת מספר מנויים. החברה סיימה את 2023 עם 3.555 מיליון מנויי סלולר, זאת בהשוואה ל־3.452 מיליון מנויים בסוף 2022. הכנסות החברה ממנויי סלולר ב־2023 עמדו על 1.59 מיליארד שקל, 65 מיליון שקל יותר מהכנסות החברה במגזר הנייד (הכנסות ממנויים, ללא מכירת מכשירי סלולר). ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי סלולר של סלקום, בניכוי דמי קישוריות, ב־2023 הייתה 37.5 שקל, זהה לממוצע ב־2022.
בפני שוק הסלולר עומדים כיום מספר אתגרים והזדמנויות חדשות. האתגר הראשון הוא הכניסה של טכנולוגיית eSim, המאפשרת להוריד קובץ למכשיר הסלולרי (למכשירים התומכים), במקום החלפה פיזית של כרטיס הסים. הרחבת השימוש וההיכרות עם הטכנולוגיה החדשה יובילו יותר משתמשים לבחור בשירותים בינלאומיים המאפשרים לרכוש חבילות גלישה מוזלות בחו"ל, אפשרות שקיימת כבר היום, אך פחות בשימוש נרחב. חבילות הנדידה נחשבות לרווחיות במיוחד לחברות הסלולר. כך למשל פרטנר דיווחה שהירידה במכירת חבילות הנדידה בשל צמצום הנסיעות לחו"ל של הישראלים מתחילת המלחמה הובילה להפסד ממוצע של כ־10 מיליון שקל בחודש.
מנגד, בפני שוק הסלולר עומדת הזדמנות חדשה והיא חבילות הדור 5. ככל שייפרסו יותר תשתיות דור 5, המאפשרות גלישה מהירה בהרבה מזו של דור 4, יחד עם מגוון שירותים חדשים שמאפשר דור 5, יוכלו חברות הסלולר לגבות מחיר גבוה יותר מכל לקוח, ובכך להגדיל את ה־ARPU (הכנסה ממוצעת ללקוח), המהווה את הרכיב המרכזי ברווחיות של חברות סלולר.
הדו"חות השנתיים של החברה מעידים על האתגרים וההזדמנויות הצפויים לבעלת השליטה החדשה של סלקום, קרן פורטיסימו, בתחום הסלולר. מעבר לכך החברה החלה לפעול השנה בשוק אספקת החשמל למשקי בית, ותציע לצרכנים הנחה בהשוואה לעריפים של חברת החשמל. לצורך כך היא הקימה מיזם משותף עם משק אנרגיה, ושאיפתה לגייס מעל רבע מיליון לקוחות עד 2028.