מנכ"ל מנועי בית שמש: "יש הכוונה ליותר רכש בארץ כדי להפחית תלות בחו"ל"
מנכ"ל מנועי בית שמש: "יש הכוונה ליותר רכש בארץ כדי להפחית תלות בחו"ל"
יצרנית ומשפצת מנועי הסילון סיימה את הרבעון השלישי בעלייה של 27% במכירות ובזינוק של פי 2.4 ברווח הנקי. זאת על רקע ההצטיידות הביטחונית בישראל ובעולם. ההכנסות מייצור ושיווק מנועי סילון קטנים, שמניעים גם טילי שיוט, צמחו ב־65%. בעלת השליטה (25%), קרן פימי, כבר מורווחת בכ־900 מיליון שקל על השקעתה משנת 2016
המומנטום החיובי שחוות החברות הביטחוניות, בעקבות המלחמות בישראל ובאוקראינה, אינו פוסח על מנועי בית שמש, שהגדילה את מכירותיה ברבעון השלישי ב־27% לעומת הרבעון המקביל ל־67.7 מיליון דולר.
פעילות מנועי בית שמש, שבשליטת קרן פימי של ישי דוידי (25%), מתמקדת בייצור ובשיפוץ מנועים, תחום אפרורי למדי בהשוואה לחברות אחרות בשוק הביטחוני, שמפתחות מוצרים שמעוררים סקרנות וממקדים את עיקר תשומת הלב התקשורתית. אולם המניה שלה, שנסחרת בתל אביב, זינקה במהלך השנה האחרונה מתחת לרדאר התקשורתי ב־212% לשווי שוק של 3.2 מיליארד שקל — עלייה בכמיליארד שקל מאז אוגוסט האחרון.
מגזר הפעילות המרכזי שלה, שאחראי ל־65% מההכנסות, הוא ייצור חלקים למנועי סילון. הוא מתמקד בחישול דיסקים וטבעות בכבישה, יציקות של להבים וחלקי מנוע ועיבוד שבבי לרכיבים קריטיים המשולבים במערכות ההנעה. ברבעון השלישי הכניס המגזר הזה לחברה יותר מ־42 מיליון דולר — עלייה של 11% לעומת הרבעון המקביל.
המשך ביקוש עולמי למטוסי נוסעים ולמנועים
העדנה בפעילות מגזר זה מיוחסת להמשך מגמת ההתאוששות בשוק התעופה האזרחי, שמתבטא בעלייה קבועה בביקוש העולמי למטוסי נוסעים ולמנועים. מגמה זו עוד צפויה להעסיק את החברות בשוק התעופה העולמי בשנים הקרובות באופן שעשוי להיטיב עם מנועי בית שמש. זאת, בין השאר על רקע העלייה הצפויה במספר הנוסעים בחברות התעופה, שיוסיף ויתמוך בביקוש גבוה למטוסים חדשים – ולמנועי הסילון המותקנים בהם.
מנועי בית שמש מעורבת, בין השאר, בתוכניות מנועים של מטוסי בואינג 737 מדגם מקס ולמטוסים אחרים שמייצרת החברה; למנועים שונים של מטוסי איירבוס; למסוקי התובלה הצבאיים CH-53k של סיקורסקי האמריקאית ולמטוסי ה־F35 של החברה־האם שלה, ענקית הנשק לוקהיד מרטין. רשימת הלקוחות ההעיקריים של מגזר זה כוללת את פרט אנד וויטני; סימנס; מיצובישי ועוד.
את הזינוק המשמעותי ברבעון השלישי עשה מגזר המנועים, שאמון על פיתוח, ייצור, תחזוקה והרכבה של מנועי סילון. הכנסותיו צמחו ברבעון ב־65% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ביותר מ־27 מיליון דולר. עם לקוחות המגזר נמנים חיל האוויר הישראלי וחילות אוויר אחרים בעולם. הוא אמון על פיתוח, ייצור ושיווק מנועי סילון קטנים, שלפי מצגת החברה מניעים גם טילי שיוט. מדובר בשוק שצפוי להתרחב ולזמן למנועי בית שמש הזמנות בהיקף נרחב. אם ב־2023 הסתכמה הפעילות של שוק התעופה הצבאי העולמי בכ־570 מיליארד דולר, במנועי בית שמש מצביעים על הערכות בשוק ולפיהן עד 2033 הוא כמעט יכפיל את גודלו ליותר מ־975 מיליארד דולר.
הערכות אלה נתמכות באירועים הגיאו־פוליטיים בעולם: מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שניטשת מתחילת 2022 ובשבועות האחרונים ניכר שהיא רק מסתבכת, דרך המלחמה המתמשכת כבר יותר מ־13 חודשים בישראל ועד המתיחות בין סין לארה"ב. אלה משפיעים על תקציבי ההצטיידות של צה"ל, צבא ארה"ב, צבאות במדינות אסיה ובמדינות החברות בנאט"ו, וברבעונים האחרונים מתבטאים במספרים של מגזר המנועים של מנועי בית שמש, שמושפע גם מביקושים גוברים גם למנועי סילון קטנים לצורך הנעת טילי שיוט וכלי טיס בלתי מאוישים.
בעקבות הביצועים החזקים ברבעון השלישי, שיעור הרווח הגולמי של החברה זינק מרמה של 17% ברבעון השלישי של 2023 לרמה של של 26.1% ברבעון הנוכחי, גם בעקבות העלאת מחירים, והרווח הנקי של החברה הוכפל פי 2.4 בהשוואה לרבעון המקביל והסתכם ביותר מ־10.5 מיליון דולר.
בשיחה עם כלכליסט אמר מנכ"ל מנועי בית שמש רם דרורי, כי הרכש המוגבר של משרד הביטחון השפיע על ביצועי החברה ברבעון השלישי וגם על הרבעונים הקודמים. "ניכר שיש הבנה והכוונה להגביר את הרכש מתוצרת כחול־לבן, במטרה להפחית את התלות של ישראל בספקים מחו"ל. מנועי בית שמש קמה בעקבות אמברגו הנשק הצרפתי בסוף שנות ה־60 של המאה הקודמת – ו־56 שנה מאוחר יותר המציאות שוב טופחת על פנינו", אמר.
באותו אמברגו אסרה ממשלת צרפת את האספקה של מטוסי מיראז' מתקדמים לחיל האוויר הישראלי. התעשייה האווירית החלה להיערך לייצור מטוסי קרב מתוצרת ישראל, ומנועי בית שמש נוסדה כי לייצר מנועי סילון מקומיים, כדי לצמצם את התלות במנועים ובחלפים מתוצרת צרפת. "יש לנו מערכות יחסים טובות וחזקות עם הלקוחות ועם הספקים שלנו בעולם, ואנו ממשיכים לספק את כל מוצרינו ללא קושי. עם זאת, אני מתרשם שיש יותר ויותר מעורבות של שיקולים פוליטיים מצד מדינות. אנחנו מאותגרים אך מוצאים פתרונות כל הזמן", אמר.
הרכישה בארה"ב תשפר נגישות למכרזים
לדברי דרורי, תשתיות החברה ערוכות לתת מענה לביקושים הגדולים שצפויים בשנים הקרובות בשוקי התעופה הצבאיים והאזרחיים. זאת תוך הטמעת מערכות מתקדמות בתהליכי הייצור והכשרת עובדים חדשים במסגרת פנים מפעלית.
באחרונה רכשה מנועי בית שמש 80% ממניות טורביין סטנדרד (Turbine Standard) תמורת 33.3 מיליון דולר. החברה האמריקאית, שפועלת מאוהיו, מספקת שירותי תיקון ותחזוקה של מנועי סילון לכלי טיס, ורכישתה אמורה לשפר את המיצוב של החברה הישראלית בשוק האמריקאי, ולשפר את נגישותה למכרזים. "זו חברה מצוינת, שמקיימת סינרגיה עם פעילות מגזר המנועים שלנו. היא יציבה ויש לה שיעורי רווחיות טובים. רכישתה מהווה חלק מתהליך נרחב לפיתוח יכולות החברה ולמתן מענה טוב יותר לשוק האמריקאי", אמר דרורי.
בית שמש היא עוד השקעה מוצלחת של פימי. הקרן רכשה את השליטה בחברה ב־2016 מכלל תעשיות של לן בלווטניק, ושילמה 200 מיליון שקל עבור נתח של 42% מהמניות. כלומר, השווי שלפיו נעשו העסקאות שיקף לבית שמש שווי חברה של פחות מ־400 מיליון שקל. באוגוסט האחרון מכרה פימי 9.8% ממניות בית שמש לכלל ביטוח, מור, מיטב דש, וילין לפידות תמורת 178 מיליון שקל, וזאת לפי מחיר של 201 שקל למניה, שהיווה הנחה של כ־11% על מחיר השוק באותה העת.
ב־2019 הקרן מכרה 7.5% מהמניות תמורת 100 מיליון שקל, כך שהיקף המימושים הכולל שלה מגיע ל־278 מיליון שקל. לכך יש להוסיף דיבידנד שקיבלה בהיקף של 70 מיליון שקל — מה שמביא את המזומנים שאיתם נפגשה פימי ל־348 מיליון שקל. בנוסף, שווי המניות שבידי הקרן כיום (25%) עומד על 831.5 מיליון שקל, לאחר שהמניה זינקה בכ־860% מאז שפימי רכשה את השליטה, כך שהרווח הכולל של פימי מההשקעה בחברה עד כה עומד על 909.5 מיליון שקל.