המוסדיים בלמו הענקת אופציות בשווי של 11.7 מיליון שקל למנכ"ל קרסו
המוסדיים בלמו הענקת אופציות בשווי של 11.7 מיליון שקל למנכ"ל קרסו
רוב גדול של 80% מבין בעלי מניות המיעוט של יבואנית הרכב קרסו מוטורס התנגדו להקצאת האופציות, שמצויות כבר כיום בתוך הכסף, ולתגמול הגבוה של יצחק וייץ. מאז הנפקת החברה בבורסה בשנת 2011, וייץ משך שכר בעלות של 117 מיליון שקל, מהם 40 מיליון שקל ב־3 השנים האחרונות
אספת בעלי המניות של יבואנית הרכב קרסו מוטורס הצביעה בסוף השבוע נגד בקשת החברה לאשר למנכ"ל הוותיק יצחק וייץ הקצאת אופציות בשווי של 11.7 מיליון שקל. זאת, כאשר רוב של 80% מבעלי מניות המיעוט - אלו שמוסמכים לאשר את ההחלטה - התנגד לה.
בין המתנגדים היו כל המוסדיים שמחזיקים בקרסו מוטורס, הגדולים בהם הם מנורה מבטחים (7.36%) שהיא בעלת עניין בחברה, וקופות הגמל של מור ואנליסט, קסם קרנות נאמנות והגמל של ילין לפידות.
קרסו, שמייבאת לארץ את רכבי צ'רי, רנו וניסאן, ובשליטת בני משפחת קרסו (68.8%), ביקשה להקצות לוייץ 1.35 מיליון אופציות. היא נימקה זאת, "כדי ליתן למנכ"ל כלים לפעול לשם השגת יעדי החברה והשאת רווחיה בראיה ארוכת טווח", והסבירה כי ההקצאה נעשית: "במטרה ליצור להם (למנכ"ל ולעובדים נוספים שיקבלו אופציות, א"פ) תמריץ לפעול להשאת רווחיה של החברה ולשתפם בהצלחתה ובהישגיה בעתיד".
אולם נראה שלוייץ כבר לא נותר תמריץ גדול להשאת הרווחים בחברה כי מחיר מימוש האופציות נקבע על 18.21 שקל למניה, שנמוך ב־7% משער המניה במועד החלטת הדירקטוריון על ההקצאה, וב־6% משער המניה הנוכחי. משמע, שהאופציות מצויות כבר כיום בתוך הכסף, ווייץ ייהנה מרווח בעת מימושן אף אם מחיר המניה לא יעלה עד אז. כשעניין זה היווה את אחד הנימוקים של המוסדיים בהתנגדותם להקצאה.
מנגנון המימוש של האופציות (Cashless - מימוש נטו) עשוי להוות את התמריץ שלגביו התייחסו בקרסו, זאת מכיוון שהוא מאפשר לוייץ ליהנות בעת המימוש מההפרש שבין מחיר המניה לבין מחיר המימוש שנקבע במקור, ובכך יש לו אינטרס לממשן לאחר עלייה נוספת בשער המניה. אך עדיין, הקצאתן במחיר המימוש שנקבע מהווה הטבה עבורו ביחס למחיר המניה הנוכחי. תקופת ההבשלה של האופציות נקבעה למקסימום של 6 שנים, כאשר 40% מהאופציות נועדו להבשיל בעוד שנתיים, 45% בתום שלוש שנים והאחרות לאחר ארבע שנים. גם עניין זה נתקל בהתנגדות המוסדיים, מכיוון שתקופת ההבשלה אינה לינארית ומרבית האופציות יבשילו בשנים הראשונות להקצאה.
בקרסו מוטורס הציגו כי עלות שכרו השנתית של וייץ תגיע בעקבות הקצאת האופציות ל־5.3 מיליון שקל. אולם בחרו לכלול בה רק את עלות שכרו הקבוע (2.1 מיליון שקל) ועלות התגמול ההוני (3.2 מיליון), וללא המענק השנתי שאותו הוא יקבל. זאת, אף כי חלק ממנו, בשווי נוכחי של 605 אלף שקל (צמוד מדד), מובטח מראש וללא תלות בביצועי החברה.
בחירת החברה שלא להציג את גובה המענק השנתי בולטת עוד יותר נוכח העובדה כי ב־10 השנים האחרונות רכיב זה היה הגבוה ביותר מבין רכיבי עלות השכר של וייץ ועמד בכל אחת מהן על יותר ממחציתה. כאשר בשלוש השנים האחרונות הוא קיבל שכר בעלות מצרפית של 40 מיליון שקל, מהם 28 מיליון שקל במענקים. התגמול הכולל של וייץ היווה גם כן שיקול להתנגדותם של המוסדיים שכן הוא עולה באופן ניכר על הרף העליון מבין החברות והמנכ"לים שאליהם הושווה.
בתחילת 2021 קיבל וייץ חבילת אופציות קודמת בשווי של 5.7 מיליון שקל, שאותה הוא עדיין לא מימש. אותן אופציות הוקצו במחיר מימוש של 13 שקל למניה, שהיה דומה לשער המניה בעת ההקצאה. וייץ מכהן כמנכ"ל החברה החל מ־2005. מאז הנפקתה בתל אביב ב־2011 ועד לסוף 2023 הוא קיבל שכר מצרפי של 117 מיליון שקל.
קרסו מוטורס נהנתה בינואר-יוני 2024 מעלייה של 8% במכירת כלי הרכב שלה ביחס לתקופה המקבילה, ל־13 אלף רכבים. הודות לכך עלו גם הכנסותיה ב־9% במחצית הראשונה, ל־2.9 מיליארד שקל, אך קפיצה של 51% בהוצאות המימון הורידה ב־15% את רווח הנקי בינואר-יוני ל־126 מיליון שקל.
בעלי המניות של קרסו מוטורס עשויים להיות מרוצים מביצועי המניה, כשזו עלתה בשנה החולפת ב־31%, לעומת מעט פחות מ־7% שעלה מדד הדגל של הבורסה, ת"א־125, שבו היא נכללת. בשלוש השנים האחרונות עלתה מניית קרסו ב־71%, בעוד המדד נותר עם עלייה של 7%.