סגור

השקל מתאושש בפתיחת שבוע המט"ח: הדולר מתחת ל-3.74 שקלים

לאחר הנסיגה החזקה בשקל ביום שישי - הדולר נחלש ב-0.5% מול המטבע המקומי: "לא מן הנמנע כי לקראת סוף שנת 2024 או ראשית שנת 2025 יבשילו התנאים הנדרשים להפחתת ריבית בבנק ישראל" 

התאוששות בשקל בפתיחת שבוע המסחר, לאחר הנסיגה החזקה בשישי במטבע המקומי: הדולר יורד ב-0.5% ונסחר מתחת ל-3.74 שקלים, היורו יורד ב-0.2% לסביבת 4.01 שקלים; בשווקים העולמיים: היורו עולה ב-0.3% ל-1.072 דולר, וביפן הדולר יורד ב-0.2% ל-159.45 ין.
הדולר היציג טיפס בשישי ב-0.5% ל-3.739 שקלים ולאחר שנקבע המשיך הדולר והתחזק עד לסביבת 3.76 שקלים. היורו היציג עלה ב-0.2% והמשיך וטיפס לאחר שנקבע בעוד 0.4% ל-4.01 שקלים; בסיכום השבוע האחרון השקל פוחת ב-0.3% מול סל המטבעות, ובעוד 0.5% ביום שישי לאחר קביעת היציג.
"אנו מעריכים שחלק ניכר מהעלייה שנרשמה בדולר הייתה מתוך ציפייה להסלמה בטחונית בבמהלך סוף השבוע", אמר יוני פנינג, האסטרטג הראשי בחדר העסקאות של מזרחי טפחות. פנינג ציין כי "בהשפעת השקל החלש" הוא מעלה את ציפיות האינפלציה ל-2.9%, ומציב תחזית לעלייה של 0.4% במדד המחירים של יולי.
בהקשר זה ציינו כלכלני לידר בראשות יונתן כץ כי אף שהגורמים בסיסיים תומכים בהתחזקות השקל, ובעיקר העודף החיובי הגבוה בחשבון השוטף (5.2% במונחי תוצר ברבעון הראשון), "תנועות ההון הפיננסיות שנטו לחו"ל, לנוכח הסיכונים הגיאופוליטיים בישראל, קיזזו את הגורם הזה".
התחזית המעודכנת של לידר ל-12 החודשים הבאים עומדת על 3.1% - התחזית למדד יוני עומדת על 0.1% ולמדד יולי על 0.6%. בלאומי מציינים כי סביבת האינפלציה צפויה בכל מקרה להישאר בחודשים הקרובים קרובים לרמה הנוכחית - כלומר סביב הגבול העליון של יעד בנק ישראל (1%-3%).
"לנוכח העצירה שנרשמה במגמת ההתמתנות של האינפלציה בחודשים האחרונים, ולנוכח התגברות מסוימת במידת אי הוודאות בעת האחרונה, צפוי בנק ישראל להשאיר את הריבית ללא שינוי בחודשים הקרובים", אמרו גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון.
"יחד עם זאת, לא מן הנמנע כי לקראת סוף שנת 2024 או ראשית שנת 2025 יבשילו התנאים הנדרשים להפחתת ריבית, ובכללם: התכנסות של האינפלציה בפועל לעבר מרכז יעד יציבות המחירים, והקלה במדיניות המוניטרית על ידי בנקים מרכזיים בקרב שותפות הסחר של ישראל", הוסיפו בפמן ורזניק
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב, אופטימי קצת יותר בכל הנוגע לתחזית הריבית שלו. "ציפיות האינפלציה בישראל הן הגבוהות ביותר בקרב המדינות המפותחות, ואולם אינפלציית הליבה, ללא אנרגיה ומזון, נמוכה משמעותית בישראל משאר המדינות.
הירידה באינפלציה ובציפיות האינפלציה מעלים סיכוי להורדת הריבית ע"י בנק ישראל - אלמלא הסיכון הביטחוני המוגבר היינו מעריכים בסיכוי גבוה שבנק ישראל יוריד ריבית בפגישה הקרובה ביולי", ציין זבז'ינסקי.
ביפן, מסמך הסיכום של ישיבת הבנק המרכזי האחרונה שפורסם היום מעיד כי ההנהגה המוניטארית דנה באפשרות להעלאת ריבית. בה בעת, החברים החליטו ש"כל שינוי במדיניות הריבית ייבחן רק לאחר שהאינדיקטורים הכלכלייים מצדיקים אותו - למשל התאוששות ברורה במדד המחירים לצד עלייה בציפיות האינפלציה לטווח הבינוני והארוך".