סגור
מטה בנק ישראל ירושלים
מטה בנק ישראל בירושלים (צילום: REUTERS/Ronen Zvulu)

תנועות קלות בשקל אחרי הודעת הריבית: הדולר על 3.66 שקלים, היורו ב-4.07

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, על 4.50% - ולפי הערכות בשוק כך יהיה גם בפגישות הבאות; בשוק המט"ח הבינלאומי נחלש היורו ב-0.6% ל-1.111 דולר

השקל מתחזק קלות אחרי שבנק ישראל הותיר את הריבית על כנה, בהתאם לציפיות האנליסטים.
הדולר יורד לרמה של 3.66 שקלים, היורו נחלש ונסחר תמורת 4.07 שקלים.
מעט לפני החלטת הריבית נקבעו השערים היציגים בהתחזקות המטבע הישראלי: הדולר נחלש היום ב-0.4% ושערו היציג נקבע ברמה של 3.668 שקלים, היורו נסוג ב-0.7% ושערו היציג נקבע על 4.08 שקלים.
בהתאם לציפיות ובניגוד למגמה העולמית, הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בראשות הנגיד אמיר ירון החליטה להותיר את הריבית ללא שינוי, זו הפעם החמישית ברציפות, והיא תעמוד גם בחודש הקרוב על 4.5%.
בנק ישראל נימק את החלטתו בכך שהאינפלציה, היעד הראשון של בנק ישראל לפי חוק, מרימה ראש. מאז פברואר האחרון, האינפלציה עלתה מ-2.5% ל-3.2% ובחודש יולי היא עקפה את הגבול העליון של יעד יציבות המחירים (שנע בין רצפה של 1% לתקרה של 3%).
מעבר לים: היורו נחלש ב-0.6% ל-1.111 דולר, הפאונד נחלש ב-0.4% ל-1.321 דולר; ביפן - הדולר עולה ב-0.6% לסביבת 144.9 ין.
סקר רויטרס מראה כי 100% מ־15 הכלכלנים בגופים המוסדיים שנשאלו – מסכימים עם הקביעה שהריבית תישאר ברמה הנוכחית גם בחודשים הבאים. בשבועיים האחרונים כמעט כל מוסד פיננסי, הן בארץ והן בעולם, אף העלה את תחזית הריבית לשנה קדימה לרמה של 4.25%–4.5%. הקידומת 3% נמחקה מהתחזיות.
סוכנות הדירוג מודי'ס הוסיפה והודיעה אתמול כי למלחמה כוללת עם חיזבאללה או איראן "עלולות להיות השלכות משמעותיות על דירוג האשראי של ישראל". אין מדובר בפעולה דירוגית (שינוי בדירוג), אך זו אזהרה ברורה למה שעלול להתרחש במקרה של הרחבת הסכסוך הקיים.
לגירעון הגבוה ממילא מתווספת החלטת הממשלה השבוע לפרוץ את מסגרת התקציב (הפעם הראשונה בתולדות הכלכלה הישראלית שבה תקציב מדינה נפרץ פעמיים תוך שנה).
לפי ההערכות בשוק, במצב הדברים הקיים, שלא צפוי להשתנות בעת הקרובה, בנק ישראל ישמר את רמת הריבית הנוכחית גם בחודשים הבאים - ויתנתק באופן חריג יחסית ממדיניות הפד, שצפוי להתחיל בישיבה הקרובה (18 בספטמבר) סייקל של הורדות ריבית. זאת במקביל למהלך דומה בבנק האירופי ובבנק האנגלי.