הריבית לא בולמת את הביקוש לאשראי לרכב ומימון ישיר חוגגת
הריבית לא בולמת את הביקוש לאשראי לרכב ומימון ישיר חוגגת
חברת האשראי החוץ־בנקאי, שמתמקדת בהלוואות לרכב, רשמה ב־2022 זינוק של 57% בתיק האשראי ושל 35% ברווח הנקי. ההלוואה הממוצעת גדלה — עדות לכך שהציבור עדיין לא נבהל מהריבית המטפסת, אולם מימון ישיר גם רשמה עקב כך זינוק בהלוואות בפיגור
את שנת 2022 סיימה מימון ישיר, חברת האשראי החוץ־בנקאי שמתמקדת בתחום הרכב, עם הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הגבוה בתולדותיה — 244.5 מיליון שקל, זינוק של כמעט 35% בהשוואה לשנת 2021. זאת על רקע הצמיחה בתיק האשראי, העלייה החדה בריבית במשק וכן בשל האינפלציה. שני הרכיבים האלה תרמו בצורה משמעותית לזינוק בהכנסות של החברה, בניהולו של ערן וולף, שהסתכמו ב־969 מיליון שקל, עלייה של כ־44% לעומת השנה הקודמת. גם בשורת ההכנסות הציגה מימון ישיר נתון שיא.
לצד זאת, הדו"חות הכספיים של מימון ישיר מצביעים גם על עלייה בסיכון, כפי שעולה מנתוני העלייה בהפרשות להפסדי אשראי ובשל הירידה במוסר התשלומים של הלקוחות. כלומר, החברה הציגה עלייה בהלוואות שבפיגור. אמנם מדובר בשיעור זניח לעומת גודל תיק האשראי של מימון ישיר, שזינק ב־57% וחצה לראשונה את הרף של 5 מיליארד שקל, אולם הדבר מעלה את השאלה באיזו נקודה הריבית העולה תיהפך מ"פרת מזומנים" של חברות האשראי לאבן נגף. כלומר, מתי הריבית תכביד על הציבור במידה כזו שהוא יתקשה לעמוד בהחזרי ההלוואות ויוריד את הרגל מדוושת המינוף. הדבר נכון עוד יותר בקרב חברות קטנות ממימון ישיר, שהיא החברה הגדולה בענף האשראי החוץ־בנקאי ונסחרת בשווי שוק של כ־1.5 מיליארד שקל, וזאת גם לאחר ירידה של כ־27% במחיר המניה ב־12 החודשים האחרונים.
בהסתכלות שנתית, ההכנסות מריבית ברוטו — החלק המשמעותי ביותר בהכנסות החברה (47%) — קפצו בשנה החולפת ל־643 מיליון שקל לעומת 351 מיליון שקל ב־2021. עיקר השינוי בהכנסות מריבית נובע מהיקף תיק ההלוואות הממוצע שהחברה החזיקה בו בשנה שעברה. מעבר לכך, גם העלייה במדד המחירים לצרכן בשיעור של 5.1% הקפיצה את ההכנסות האלה. הרוב המוחלט של ההלוואות שמעניקה מימון ישיר ניתנות בריבית קבועה וצמודות מדד. בעקבות עליית המדד, עמדה הריבית הממוצעת של מימון ישיר בהלוואות אלה אשתקד על 9.02%.
הדו"ח של מימון ישיר מצביע גם על זינוק בהיקף ההלוואות בפיגור. היקף ההלוואות שנמצאות בפיגור של עד 90 ימים עלה ל־163 מיליון שקל בסוף דצמבר האחרון לעומת 54 מיליון שקל בסוף 2021. נתח ההלוואות האלה בתיק האשראי עמד ב־2022 על 3.1% לעומת 1.8% בשנה המקבילה. היקף ההלוואות בפיגור של יותר מ־90 יום עומד על 143 מיליון שקל נכון לסוף 2022 לעומת 59 מיליון שקל בסוף 2021. שיעורן של הלוואות אלה מתוך תיק האשראי של מימון ישיר הוא 2.7%.
מהדו"ח הכספי של מימון ישיר עולה גם הריבית העולה אינה מרתיעה את הישראלים מרכישת מכוניות. שיעור המימון לכל עסקה אמנם נשאר דומה, כ־70%, אך היקף ההלוואה הממוצעת ללווה גדל בכ־35% בשנים 2022–2020 — מהלוואה של 82,000 שקל בממוצע ליותר מ־110,000 שקל. המנכ"ל וולף, שמחזיק ב־0.4% ממניות מימון ישיר, אמר ל"כלכליסט" כי "שוק הרכב הוא חזק, וגם כאשר מתקרבים למצבים בעייתיים, צריך לזכור ששוק הרכבים המשומשים הוא אנטי מחזורי. כלומר, מכירות ואשראי של כלי רכב משומשים מתחזקים בתקופות של ירידה בצמיחה. אנחנו מעריכים שבעולם הרכב הנזק מנוהל, אם אתה רוצה להוריד אותו, תמיד אפשר להשתמש באמצעי הגנה ולהקשיח את התנאים — וכך עשינו בשנה שעברה. אין לנו חששות גדולים מדי".
שיעור ההלוואות בפיגור זניח לעומת גודל תיק האשראי, אולם עולה השאלה באיזו נקודה הריבית תיהפך מ"פרת מזומנים" של חברות האשראי לאבן נגף
במהלך 2022 העמידה ושיווקה מימון ישיר הלוואות בהיקף של כ־8.5 מיליארד שקל — עלייה של 52% בהשוואה ל־2021, שבמהלכה הלוותה החברה ללקוחותיה כ־5.6 מיליארד שקל. לאחר מתן ההלוואות פועלת מימון ישיר למכור אותן לגופים מוסדיים, וגם בפעילות זו נרשמה עלייה — מ־2.8 מיליארד שקל ב־2021 להיקף של 3.4 מיליארד בשנה המדווחת.
מעבר להלוואות לרכישת מכוניות מעניקה מימון ישיר גם הלוואות סולו לצורך השלמת הון עצמי לרוכשי כלי רכב. הלוואות אלה, בדומה להלוואות לכל מטרה אחרת, הן מסוכנות יותר עבור מימון ישיר, שכן אינן נושאות את הבטוחה הרגילה — הרכב עצמו. היקף הלוואות הסולו של החברה, נכון לסוף 2022, עמד על 761 מיליון שקל, ונזקי האשראי בהלוואות מסוג זה גדלו. ב־2022 הסתכמו הנזקים בשיעור של 4.5% לעומת 2.1% בשנה המקבילה.
במהלך השנה שעברה החלה מימון ישיר להעניק גם מימון למשכנתא באמצעות החברה־הבת שהקימה, מימון ישיר משכנתאות. זו העמידה ללקוחותיה ברבעונים השלישי והרביעי של 2022 הלוואות בהיקף כולל של כ־218 מיליון שקל ובריבית ממוצעת של כ־8%.
הרווח הגבוה של מימון ישיר בשנה החולפת השתלם למנכ"ל החברה, שכן עלות שכרו הסתכמה ב־10.3 מיליון שקל — ש־6 מיליון שקל מתוכם ניתנו לו כתשלום מבוסס מניות ו־2 מיליון שקל נוספים ניתנו כמענק בעקבות התוצאות שהציגה החברה. עלות שכרו של וולף ב־2021 הסתכמה ב־7.45 מיליון שקל, 3.2 מיליון שקל מתוכם כתשלום מבוסס מניות ו־2.5 מיליון שקל כמענק תלוי תוצאות.