סגור

שוק הרכב המקומי סגר שנת שיא, והמכירות של דלק רכב זינקו ב־62%

מהמותג הפופולרי של יבואנית הרכב, מאזדה, נמכרו 15.2 אלף מכוניות, עלייה של 60% בתוך שנה. ל־2021 יחולק דיבידנד שיא של 760 מיליון שקל, מתוכו 104 מיליון שקל לבעל השליטה גיל אגמון

השנה החולפת היתה הטובה ביותר לשוק הרכב המקומי ועל כבישי ישראל עלו 289.3 אלף כלי רכב חדשים — עלייה של 34% בהשוואה לשנה הקודמת ושיא של כל הזמנים.
מי שנהנות מהתיאבון המוגבר של ישראלים לכלי רכב הן יבואניות הרכב. מרביתן פרטיות, אולם שלוש מהן הן ציבוריות — דלק רכב שבשליטת המנכ"ל גיל אגמון, קרסו מוטורס שבשליטת משפחת קרסו, ו־UMI שבשליטת משפחת עיני וחיים דנון. שתי הראשונות נסחרות בתל אביב והשלישית גייסה אג"ח ועל כן היא חברה מדווחת.
3 צפייה בגלריה
אסי ברטפלד מנכל קבוצת דלק
אסי ברטפלד מנכל קבוצת דלק
אסי ברטפלד, יו"ר דלק רכב
(צילום: עמית שעל)
מדו"חות דלק רכב לסיכום 2021 עולה כי בשנה החולפת מכרה יבואנית מאזדה, פורד, ב.מ.וו ומיני 21.9 אלף כלי רכב חדשים — זינוק של 62% בהשוואה ל־13.5 אלף ב־2020. שיעור הצמיחה של דלק רכב גבוה משל השוק הכללי, ועל כן נתח השוק שלה גדל במעט, מ־6% בסיכום 2020 ל־7% בסיכום 2021.
המותג הנמכר ביותר של דלק רכב הוא גם הוותיק ביותר — מאזדה. 15.2 אלף מכוניות חדשות מתורת היצרנית היפנית נמכרו, עלייה של 60% בהשוואה ל־9,500 מכוניות ב־2020. המכירות של פורד עלו בשיעור גבוה יותר של 77%, אולם הנתח של המותג מכלל המכירות של דלק רכב נמוך יותר; גם לאחר הזינוק מדובר על מכירה של 2,700 כלי רכב. בנוסף, דלק רכב מכרה 4,000 כלי רכב מתוצרת ב.מ.וו ומיני, עלייה של 63% בהשוואה ל־2,450 מכוניות ב־2020.
3 צפייה בגלריה
מאזדה CX 30
מאזדה CX 30
מאזדה CX 30
(יצרן)
ההכנסות של דלק רכב, שמחזיקה גם בשליטה בחברת איכות הסביבה והתשתיות ורידיס (51.4%), הסתכמו ב־4.7 מיליארד שקל, עלייה של 42% בהשוואה להכנסות של 3.3 מיליארד שקל ב־2020. עיקר העלייה מקורה בפעילות של מכירת הרכב.
העלייה במכירות הרכבים הובילה לזינוק ברווח הגולמי, שהסתכם ב־962 מיליון שקל והציג עלייה של 63% לעומת רווח גולמי של 568 מיליון שקל בתקופה המקבילה. שיעור הרווח הגולמי עלה גם כן מרמה של 17% לרמה של 19.8%. כך נוצרה עלייה של 59.7% ברווח התפעולי לרמה של 759 מיליון שקל.
ההשקעות של דלק רכב בחברות ההייטק היילו (Haillo), שמפתחת שבבים ליישומי בינה מלאכותית, ואוטוטוקס, שמפתחת פתרונות חכמים לתקשורת בין כלי רכב ושהתמזגה לספאק, הביאו את דלק רכב לרשום הכנסות מימון של 176 מיליון שקל. זאת לעומת הוצאות מימון של 31 מיליון שקל ב־2020.
כך, הרווח הכולל של החברה הסתכם ב־747.7 מיליון שקל, קצת יותר מכפול בהשוואה ל־340.9 מיליון שקל ב־2020.
3 צפייה בגלריה
גיל אגמון בעל השליטה ו מנכל דלק רכב
גיל אגמון בעל השליטה ו מנכל דלק רכב
גיל אגמון בעל השליטה ו מנכל דלק רכב
(צילום: רונן טופלברג)
דלק רכב, שבראש הדירקטוריון שלה עומד אסי ברטפלד — שכיהן שנים ארוכות כמנכ"ל קבוצת דלק, בעבר החברה־האם של דלק רכב — הכריזה על חלוקת דיבידנד של 234 מיליון שקל נוכח התוצאות. סכום זה יצטרף לדיבידנדים קודמים שחולקו, כך שסכום הדיבידנדים הכולל עבור 2021 יעמוד על 760 מיליון שקל — הגבוה ביותר שחילקה החברה עבור שנת פעילות.
כ־104 מיליון שקל מזה יגיעו לכיסו של אגמון, שמחזיק ב־44.7% ממניות דלק רכב. סכום זה יצטרף לשכר בעלות של 3.55 מיליון שקל שקיבל על תפקידו כמנכ"ל, וכמעט כולו (3.3 מיליון שקל) הוא מענק תלוי ביצועים. שחר שמש, יד ימינו של אגמון ומנהל פעילות הרכב, קיבל שכר בעלות של כ־10 מיליון שקל. 5.5 מיליון שקל כשר קבוע, 3.1 מיליון שקל כמענק, ותגמול הוני ב־1.5 מיליון שקל.