דלק ישראל, בעלת השליטה בברגר קינג המקומית, מעוניינת לרכוש את מניות קבוצת המיעוט
דלק ישראל שמחזיקה ב-87% מרשת ההמבורגרים, במו"מ עם קבוצת המיעוט שמחזיקה בזיכיון המקורי של הרשת, לרכישת מניותיה; ברקע, לפי גורמים המקורבים לצדדים, מחלוקת בין הצדדים, מאחר והזכיינית המקורית היתה אמורה להשקיע 6 מיליון שקל שלא הושקעו, בעוד דלק השקיעה 30 מיליון שקל במקום 10 מיליון שקל - בשל כך מעמדה של הזכיינית המקורית בדירקטוריון נפגע
חברת דלק ישראל, בעלת השליטה ברשת ההמבורגרים ברגר קינג ישראל, מעוניינת לרכוש את חלקה של קבוצת המיעוט ולהחזיק במלוא המניות של הרשת. זאת לאחר שבחודש ספטמבר 2024 הגדילה דלק ישראל את אחזקתה בברגר קינג ישראל מ-70% ל-87.4%.
במחצית השניה של שנת 2022 רכשה דלק ישראל 70% ממניות ברגר קינג ישראל בעסקה שלא כללה תשלום מזומן אלא העמדת הלוואות בעלים. דלק העמידה בשעתו לברגר קינג הלוואה של 30 מיליון שקל ובנוסף, והתחייבה להזרים לה סכומים נוספים על מנת לאפשר את המשך קיומה של הרשת. הרשת קיבלה גם הלוואות מבנקים בהיקף של 36 מיליון שקל.
לאחר הרכישות האמורות, נוצר מצב שבו בעלת הזיכיון המקורי של ברגר קינג בישראל הפכה לבעלת מניות מיעוט - השינוי הזה עורר מחלוקת בין בעלת הזיכיון לדלק ישראל, הנוגעת למעמדה של בעלת הזיכיון בדירקטוריון.
דלק ישראל טוענת כי לפי הסכם בעלי המניות בברגר קינג, בעלי מניות המיעוט זכאים למנות דירקטור אחד בברגר קינג, כל עוד הם מחזיקים יחד לפחות 20% מהמניות ברשת המזון המהיר. אלא שלאחר הקצאת המניות לדלק ישראל, בעלת הזיכיון מחזיקה ב-12.6% בלבד, מתחת לסף המקנה זכות לחברות בדירקטוריון.
דלק ישראל טוענת כי לנוכח תנאי ההסכם, אין לבעלת הזיכיון זכות לנציג מטעמה לדירקטוריון. "בהתאם להוראות הסכם בעלי המניות, במקרה כזה יראו בדירקטוריון מטעם בעלי מניות המיעוט ככזה שהתפטר". מנגד, בעלי הזיכיון המקורי, המחזיקים כעת במניות המיעוט, מתנגדים למהלך.
לנוכח המחלוקת, בימים אלה מנהלים הצדדים שיחות על עסקה שבמסגרתה תרכוש דלק ישראל את מניות קבוצת המיעוט, ותחזיק ב-100% מהמניות. בשלב זה החליט הדירקטוריון של דלק ישראל להמשיך את כהונתו של הדירקטור מטעם הזכיינית של ברגר קינג, לפחות עד ה-1 בינואר 2025, על מנת לנסות למקסם את הסיכוי להצלחת המשא ומתן.
רשת ברגר קינג חזרה לישראל בשנת 2016 לאחר הפסקה של חמש שנים. את הזכיון קיבלה קבוצת משקיעים בראשות איש העסקים פייר בסנינו, הבעלים של מסעדת פושון הצרפתית, איתו שותפים פייר בארוש, פיליפ גז וחתנו של בסנינו, סטיב בן שימול.
בעת ההשקה המחודשת הצהירה בעלת הזכיון כי היא מתכוונת לפתוח 50 סניפים בתוך שלוש עד ארבע שנים ולהשקיע 125 מיליון שקל. אך הרשת לא הצליחה להתרומם בישראל - בסך הכול נפתחו תשעה סניפים בלבד תחת ההנהלה של בעלי הזיכיון.
בהמשך, ותחת הבעלות החדשה של דלק ישראל התרחבה הרשת והיא מפעילה כעת 18 סניפים, שלומה מהם בטרמינל 1 ועוד סניף בשדה התעופה רמון.
הרקע לחילוקי הדעות, על פי גורמים המקורבים לצדדים, הוא בכך שזכיינית ברגר קינג היתה אמורה להשקיע על פי חלקה היחסי בחברה 6 מיליון שקל שלא הושקעו, בעוד דלק השקיעה 30 מיליון שקל במקום 10 מיליון שקל שהיתה אמורה להשקיע על פי ההסכם המקורי.
בשל כך דלק דיללה את החברה הזכיינית בניגוד לרצונה של הזכיינית, וכעת מנסה להגיע עימה להבנות בדבר העברת יתרת המניות לדלק.
על פי התוכנית העסקית של דלק ישראל, בשנת 2025 מתוכננים להפתח עשרה סניפים, כאשר ההשקעה בהקמת כל סניף מוערכת ב-1.5 עד 2 מיליון שקל וגודל ממוצע של סניף ברגר קינג עומד על 50 מ"ר.
מאז תחילת המלחמה ירדו מכירות ברגר קינג בעשרות אחוזים בשל סגירתו של טרמינל 1. ברגר קינג מפעילה שני סניפים בטרמינל 1 ועל פי גורמים ברשת, הסניף הרווחי ביותר של ברגר קינג ממוקם בתוך טרמינל 1, ובשל סגירתו על ידי רשות שדות התעופה לאור מיעוט הטיסות הזרות, נפגעו מכירות הרשת בעשרות אחוזים.