סגור
מגרש מכירות רכב של חברת אלדן ליסינג
מגרש מכירות רכב של חברת אלדן ליסינג (צילום: תומר הדר)

בלעדי
אלדן בוחנת הנפקה לפי שווי של עד 1.5 מיליארד שקל

משפחת דהן, שנסוגה מהנפקת חברת הליסינג ב־2021 בשל חולשת השוק, טרם קיבלה החלטה, אך אם ההנפקה תצא לדרך היא עשויה לכלול הצעת מכר של המייסד יוסי דהן. הוצאת הנדל"ן לחברה פרטית תפחית את השווי שתבקש 

חברת אלדן תחבורה בוחנת הנפקת מניות בבורסה בתל אביב. בחברה טרם קיבלו החלטה סופית בעניין, אבל אם ההנפקה אכן תתבצע, היא עשויה לכלול הצעת מכר של יוסי דהן, אב המשפחה שמחזיקה באלדן.
לאלדן, העוסקת בליסינג תפעולי, השכרת רכב ונדל"ן להשקעה, יש אג"ח סחירות בבורסה המקומית, ומשכך היא כבר חברה מדווחת, דבר החוסך מבחינתה היערכות מיוחדת להנפקה מעבר להכנת תשקיף. אלדן נחשבת לרביעית בגודלה בשוק אחרי שלמה סיקסט, אלבר ואוויס, והונה העצמי עמד בסוף הרבעון השלישי השנה על 795 מיליון שקל. שווי החברה בהנפקה עשוי לעמוד על 1.5-1 מיליארד שקל, אולם אם המשפחה תחליט להשאיר ברשותה את עסקי הנדל"ן של אלדן, השווי יירד בהתאם.
הרווח הנקי של אלדן בתשעת החודשים הראשונים של השנה היה 85 מיליון שקל לעומת 107 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה ו־128 מיליון שקל ב־2023 כולה. מאחר שאלדן פועלת בתחום המתאפיין בתנודתיות, הרי ששווי החברה בהנפקה עשוי לעמוד על יותר ממיליארד שקל, אבל הנתון המדויק ייקבע על פי החלטת משפחת דהן אם לחלץ את פעילות הנדל"ן, הכלולה כיום בחברה, לחברה פרטית — וזאת לפני היציאה למהלך ההנפקה. במקרה כזה הרווח של החברה עתיד לרדת, שכן היא תחל לשלם דמי שכירות עבור המשרדים והמגרשים שכיום שייכים לה אך היא תיהפך בהם לשוכרת.
זו אינה הפעם הראשונה שאלדן בוחנת הנפקה. ב־2021 היא שקלה לעשות זאת, אבל החליטה לוותר על רקע התקררות השוק באותה תקופה.
1 צפייה בגלריה
שי דהן מנכ"ל אלדן
שי דהן מנכ"ל אלדן
המנכ"ל שי דהן. מחזיק ב־18.33%
(צילום: באדיבות אלדן)

בשוק ההון עוקבים אחר החלטת אלדן, שכן עשויה להיות לה משמעות לגבי חברות אחרות הפעילות בתחום הליסינג. בעבר נסחרו החברות המתחרות שלמה ואלבר בבורסת תל אביב, אך הן נמחקו מהמסחר, וכיום הן מפרסמות דו"חות לאחר שגייסו אג"ח למימון פעילותן. היקף החוב של אלדן למחזיקי האג"ח שלה עומד על כ־1.5 מיליארד שקל.
לפי הערכות אלדן, המנוהלת בידי בנו של המייסד יוסי דהן, שי דהן, היא מחזיקה בנתח של 11% משוק הליסינג התפעולי ושל 15% משוק השכרת הרכב. בנוסף היא מוכרת רכבי 0 קילומטר, ובידיה נדל"ן להשקעה — מרביתו לשימושה, ורשום בספריה בשווי של 124 מיליון שקל.
בדו"חות הרבעון השלישי ציינה אלדן כי מלחמת חרבות ברזל הביאה לירידה בהיקפי השכרת רכב ללקוחות פרטיים, ובנוסף חלה ירידה במכירת רכב במגזר הסחר. החברה מציינת כי הירידה נבעה הן ממחסור בחלק ממותגי הרכב והן מתעדוף שעשתה באספקת רכבים למגזרי פעילות אחרים שלה. אלדן ציינה כי בשל חוסנה העסקי אין למלחמה השפעה מהותית על עסקיה.
למרות הירידה בפעילות, ההכנסות מהשכרת רכב בתקופה ינואר־ספטמבר השנה צמחו ל־820 מיליון שקל לעומת 777 מיליון שקל בתקופה המקבילה — עלייה של 6%, וההכנסות ממכירת כלי רכב ירדו בשיעור דומה של 6% להיקף של 392 מיליון שקל לעומת 417 מיליון שקל. ה־EBITDA בתקופה המדווחת עמד על 562 מיליון שקל לעומת 567 מיליון שקל, וההון העצמי היווה 23.5% מהיקף המאזן.
יוסי דהן מחזיק ב־45% ממניות אלדן וכל אחד משלושת ילדיו ב־18.33%. נכון לסוף הרבעון השלישי כלל הצי של אלדן 30,500 כלי רכב. בשוק ההנפקות סבורים שהנפקת אלדן עשויה להוביל להנפקות של חברות נוספות בתחום, שחלקן מחוברות ליבואניות רכב. דלק רכב, לדוגמה, רכשה באחרונה את השליטה ביורופקאר, קבוצת שלמה היא יבואנית מותג הרכב BYD, צ'מפיון מוטורס מחזיקה בחברת פרי השכרת רכב וקרסו בקל אוטו.
מאלדן לא נמסרה תגובה.