סגור
שטרות דולר יורו לצד חיילים בגבול לבנון
שטרות דולר ויורו לצד חיילים בגבול לבנון (צילומים: דובר צה"ל, רויטרס)

הדולר קופץ ל-3.73 שקלים; "השקל ממלא את התפקיד שלו - להיות מדד לסיכון של ישראל"

בניגוד לתנועות מתונות בשוק המט"ח הבינלאומי -  הדולר מתחזק ב-1.4%, היורו קופץ ב-1% ל-4.03 שקלים; המתקפה של חיזבאללה שהרגה 12 ילדים ונערים במג'דל שמס מתדלקת הערכות לתגובה חריפה של צה"ל ולהתלקחות של הזירה הצפונית; ביום רביעי יפרסם הפדרל ריזרב את החלטת הריבית, בשוק צופים שיותיר אותה על כנה ויחל להוריד אותה בספטמבר

השקל צונח היום (ב') בשוק המט"ח המקומי, לאחר הירידות החדות שנרשמו אתמול בבורסה התל אביבית ולקראת החלטות הריבית בעולם בהמשך השבוע.
הדולר קופץ ב-1.4% לרמה של 3.73 שקלים, היורו מזנק ב-1% ונסחר תמורת 4.03 שקלים. הירידה בשקל חריגה ביחס לתנועות בשווקים הבינלאומיים, כשהיורו נחלש ב-0.4% מול הדולר וצמד המטבעות נסחר ברמה של 1.08 דולר ליורו.
בפתיחת היום רשם השקל ירידות מתונות יחסית, ומוקדם יותר היום בצהריים הגיע לירידות חדות אף יותר מעכשיו, כשהדולר הגיע לרמה של 3.74 שקלים והיורו ל-4.06 שקלים.
"השקל ממלא היום את התפקיד שהוא תפס מתחילת המלחמה - להיות יותר מכל דבר אחר המדד לסיכון של ישראל", אמר לכלכליסט אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב.
"כל ההשפעות הכלכליות, כגון פערי הריביות, מאזן התשלומים של ישראל והכיוון של שוקי המניות בחו"ל, הפכו למשניות. גם היום השקל מגיב בעיקר להסלמה הביטחונית בצפון, למרות שמבחינה כלכלית היה דווקא אמור להתחזק אחרי עליות שערים בבורסה האמריקאית ביום שישי האחרון.
"יחד עם זאת, צריכים לזכור שהגופים המוסדיים והשחקנים האחרים בשווקים כבר נמצאים בתיקים שלהם בחשיפות גבוהות מאוד למטבע חוץ ולא כל כך רוצים להגדיל אותה עוד יותר על ידי רכישת עוד מט"ח. אם המצב ירגע, השקל יחזור מהר לרמות שהיו לפני המתקפה על מג'דל שמס בשבת".
ביום רביעי יפרסם הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב את החלטת הריבית שלו. בשוק מעריכים שהפד בראשות היו"ר ג'רום פאוול יותיר את הריבית בשיעור של 5.5% ועוד צופים שהבנק יתחיל להוריד את שיעור הריבית בהחלטה שתתפרסם בחודש ספטמבר. ביום רביעי יפרסם גם הבנק המרכזי של יפן (BOJ) את החלטת הריבית וביום חמישי יפרסם את החלטת הריבית גם הבנק האנגלי (BOE).
הבורסה בתל אביב איבדה אתמול 2.3% מערכה ברקע המתקפה של ארגון הטרור חיזבאללה בשבת במג'דל שמס, שהובילה להערכות לתגובה חריפה מצד צה"ל שעשויה לחמם עוד יותר את הזירה הצפונית. המכה הקשה שספגה ישראל, עם הירצחם של 12 ילדים ונערים, והצפי להתגברות הלחימה מצד ישראל, מתדלקים את חוסר הוודאות הכבד של המשקיעים.