סגור
חברת AST SpaceMobile
לוויין עם הטכנולוגיה של חברת AST SpaceMobile (צילום: AST)

המתחרה של ספייס X ומאסק כבר זינקה ב-1,300%. עכשיו מגיע המבחן האמיתי

אחת המניות המצליחות של השנה שייכת דווקא לחברה קטנה יחסית ואלמונית AST SpaceMobile. כעת החברה עומדת בפני מבחן מרכזי בדרכה להוכיח כי הראלי היה מוצדק עם שיגור חמשת הלוויינים המסחריים הראשונים שלה מקייפ קאנוורל שבפלורידה. הלוויינים אגב, ישוגרו על רקטה של ספייס X

אחת המניות המצליחות של השנה שייכת דווקא לחברה קטנה יחסית ואלמונית. AST SpaceMobile היא חברת טלקום המעוניינת להתחרות ישירות בספייס X של אלון מאסק, ובינתיים המניה שלה זינקה מ-2 דולר ל-28 דולר בתוך שישה חודשים בלבד, כך לפי דיווח בבלומברג.
כעת החברה עומדת בפני מבחן מרכזי בדרכה להוכיח כי הראלי היה מוצדק. היום (ה') תשגר AST את חמשת הלוויינים המסחריים הראשונים שלה מקייפ קאנוורל בפלורידה. הלוויינים ישוגרו על רקטה של ספייס X.
המנית של AST זינקה בסביבות 1,300% מאז נפלה לשפל באפריל, והיא נחשבת לבעלת הביצועים הטובים ביותר במדד החברות הקטנות, ראסל 2000 בששת החודשים האחרונים. עם זאת, יותר מ-20% מהמסחר בה מוחזק בפוזיציות שורט, נתון ששומר על עקביות כבר תקופה ומצביע על כך שרמה מסויימת של סקפטיות חגה סביב התחזיות העתידות של המניה. שיעור פוזיציות השורט יכול גם להוביל לתגובות חיוביות חסרות פרופרציוה עבור המניות.
החברה הונפקה באפריל 2021 לאחר מיזוג עם ספאק בשם New Providence Acquisition Corp. ביום המסחר הראשון סגרה המניה במחיר של קרוב ל-12 דולר, אך אז החלה במגמת ירידה מתמשכת ואף נפלה לזמן קצר מתחת ל-2 דולר ב-2 וב-3 באפריל השנה. המצב החל להשתפר כחודש לאחר מכן. הסיבות לכך כוללות הסכם עליו חתמה החברה עם AT&T ב-15 במאי לשיתוף פעולה באספקת שירותי אינטרנט אלחוטיים מהחלל. ההסכם הזה הציב אותה בתחרות ישירה עם ספייס X, שלה חוזה דומה עם טי – מובייל יו.אס. בנוסף לכך, שבועיים לאחר מכן הודיעה ורייזון כי תשקיע 100 מיליון דולר בשותפות עם ASL, מהלך שהזניק אף יותר את המניה.
כך, ב-19 באוגוסט מניית החברה כבר טיפסה לשיא של 38.60 דולר, המייצגים עלייה של יותר מ-1,800% מהשפל שנרשם באפריל. בשבועות שחלפו מאז המניה נחלשה במעט, אך עדיין נותרה ברמה גבוהה – ביום רביעי היא עלתה ב-6.9% וסגרה על מחיר של 27.90 דולר.
"חלק מהראלי האחרון נבע פשוט מהכרה בעבודה שעשתה החברה בממשך שנים", אמר האנליסט אנדרס קואלו מ- Scotiabank. "המניה כלל לא הייתה צריפה ליפול לרמה של 2 דולר".
לנוכח הזינוק הזה במניה, החברה שבסיסה בטקסס, צריכה כעת להוכיח למשקיעים שהם צדקו בהימור שלהם. ההוכחה הזו תגיע בצורת שיגור מוצלח של הלוויינים, שהם בגודל של דירת שני חדרים. AST היא אחת ממספר מצומצם של חברות שמנסות לספק חיבור סלולרי מהיר באמצעות לוויינים בגובה נמוך ולא ממגדלים. לפי התכנון של החברה, בסופו של דבר היא תפעיל עשרות לוויינים בגובה של כ-400 ק"מ מעל כדור הארץ.
"שילבנו בין אסטרטגיה עסקית יציבה וטכנולוגיה חדשנית, שלהערכתנו יעזרו להפוך את המשימה להצלחה", מסרה החברה בהצהרה.
האנליסט קווין מאק מ- Real-Time Analysis and Investment Lab בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת סטנפורד הסביר כי החברה מציעה "טכנולוגיה מדהימה שהיא רחבה ביותר ומהותית...זו המקבילה למכוניות מעופפות, במובן של הצהרה בסגנון 'דרך אגב יש לנו מכוניות מעופפות והן יהיו זמינות כבר מחר'".
עם זאת, לפי סם אדרנגי, מייסד חברת ניהול ההון Kerrisdale ההערכת השווי של החברה משלבת בתוכה "תרחיש אופטימי ביותר שהוא אינו בטוח שיתממש בהכרח. "אני חושב שהמשקיעים יתאכזבו", אמר. "אנחנו כלל לא קרובים להבין אם המודל העסקי והשאיפות שלהם אפשריים בכלל מבחינה כלכלית. לא נדע את זה גם אחרי השיגור הנוכחי, ולא נדע גם אחרי השיגור הבא. איננו יודעים מי יהיו המנצחים או כמה זמן זה ייארך".
בכל זאת, הימורים נגד החברה התגלו השנה כשגויים. המשקיעים המחזיקים בפוזיציית שורט על מניית החברה צברו בששת החודשים האחרונים הפסדים על הנייר של יותר מ-600 מיליון דולר, כך לפי מתיו אונטרמן מ- S3 Partners.
בהנהלה של AST מציגים יעדים גבוהים למדי כבר תקופה. במצגת שליוותה את ההכרזה על המיזוג עם הספאק הציגו תחזית להכנסות של יותר מ-16 מיליארד דולר עד 2030. לשם השוואה, עבור המחצית הראשנה של שנה החברה דיווחה על מכירות בגובה 1.4 מיליון דולר, וקרוב לוודאי שתפספס את תחזיות האנליסטים להכנסות שנתיות של יותר ממיליארד דולר ב-2024. ועדיין, הביצועים של המניה השנה נחשבים לסיפור הצלחה גדול, במיוחד בתקופה שבה חברות נוספות שהונפקו באמצעות מיזוג עם ספאק מקרטעות.
לדברי המנכ"ל אבל אוולאן (Abel Avellan), החברה מתמקדת כעת בבניית 17 הלוויינים הבאים שלה. בעת חשיפת התוצאות הרבעוניות בחודש שעבר אמר כי החברה מעריכה כי תזדקק בסופו של דבר לבין 45 עד 60 לוויינים כדי לספק שירותים מתמשכים בארה"ב.
לפי בריאן מאקולב מהנסי פאנדס, הלוויינים הם "תוספת חדשות להוכחת ההיתכנות של החברה". עם זאת, הוסיף כי גם אם ייתקלו בבעיות יש לחברה מספיק כסף בבנק כדי להמשיך ולשפר ואז לשגר עוד לוויינים. "יש להם הרבה כדורים בקנה כדי להצליח".