סגור
משה חוגג
משה חוגג (עוז מועלם)

הקריפטו התאושש השנה, המטבע שהנפיק משה חוגג קרס ב-96%

בעוד מחיר הביטקוין עלה ב־44% מינואר, ל־63.5 אלף דולר, ואילו האית'ריום עלה ב־14% ל־2.6 אלף דולר, המטבע הדיגיטלי של חוגג - הטומי - צלל ל־5 סנט. כלכליסט ממפה את המשקיעים שהצטרפו להרפתקה  

בחודשים האחרונים חזר הצבע לפנים של משקיעי הקריפטו. מתחילת השנה עלה הביטקוין ב־44% לרמה של 63.5 אלף דולר, ואילו האית'ריום עלה ב־14% ונסחר לפי 2.6 אלף דולר. אך מי שאינם רווים נחת הם המשקיעים שהחליטו להצטרף להרפתקה האחרונה של משה חוגג בעולם הקריפטו. "טומי", המטבע הדיגיטלי אותו השיק חוגג בתחילת 2023 צלל לכדי שווי של 5 סנט בלבד לאחר ירידה של יותר מ־96% מתחילת השנה.
הקשר בין המטבע טומי לחוגג נחשף בכלכליסט ביוני אשתקד לאחר שחוגג הזמין כמה אנשים בעל פרופיל תקשורתי גבוה לטיול במרוקו, שבו הציע להם להשקיע במטבע. בין המוזמנים היו רני צים, בעל השליטה בחברת מרכזי המסחר רני צים ובית ההשקעות פסגות, וברק אברמוב, בעל רשת הסושי ג'פניקה ורשת ההמבורגרים סוסו אנד סאנס. אברמוב הוא גם מי רכש מחוגג את קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים באוגוסט 2022.
חוגג הנפיק את המטבע בינואר 2023 לפי מחיר של 1.15 דולרים. במקביל להשקה במרוקו, בוצע גיוס נוסף, שהקפיץ את מחיר המטבע ל־4.2 דולרים, ובשיא הוא הגיע ל־6.5 דולרים, ולשווי שוק כולל של כ־350 מיליון דולר. היום, כאמור, מחיר המטבע הוא 5 סנט והשווי הכולל שלו הוא 26.8 מיליון דולר.

על פי אתר טומי, הפרויקט נועד לשמש אלטרנטיבה מבוזרת לאינטרנט "המצונזר או הנשלט על ידי רגולציה ממשלתית או כוח תאגידי, או שניהם". מטרת טומי היא "להשיב למשתמשי אינטרנט בעלות על הנתונים שלהם, חופש דיבור, מידע וקניין, באמצעות ניהול הרשת על בסיס רשת הבלוקצ'יין וניהול הפרוטוקולים עליה על ידי קהילה". עוד מצוין במסמך הראשוני כי לפרויקט קיים צוות מייסד, שמחזיק שליטה בפרויקט למשך ארבע שנים לפחות. הצוות יפוצה על פעילותו לאחר הנפקת האסימונים. 18% מהאסימונים יוקצו לצוות המייסד, 7% נוספים למשקיעים מוקדמים, 33% נוספים לצוות הליבה, המפתחים והמשווקים, ו־42% מהאסימונים לציבור הרחב.
חוגג עמל על הנפקת טומי במשך כמה חודשים עד ההנפקה שהסתיימה בגיוס של 40 מיליון דולר. לאורך אותה תקופה, התייחס להנפקה בשורה של ראיונות אדם המקורב לחוגג בשם אברהם פיחה, שזיהה עצמו כמייסד־שותף וכמנכ"ל טומי. בהנפקה עצמה השתתף גם המשקיע היפני, קוז'י הירוקדו (Kohji Hirokado). שני האחרונים, פיחה והירוקודו מחזיקים במניות חברת הודלר טכנולוגיות (HODLR TECHNOLOGIES), חברה ישראלית פרטית שממקוממת ברחוב המרץ בדרום תל אביב והוקמה באוגוסט 2023. חברה זו נקשרה עם הנפקת מטבעות דיגיטליים. בעל מניות נוסף בחברה הוא עודד חוגג, אחיו של משה חוגג.
עוד מחזיקים במניות בחברת הודלר הם שני אנשי עסקים מתחום האשראי החוץ־בנקאי. לירן יפרח, הבעלים של קרן יגל השקעות, שמעניקה הלוואות למשקי בית ועסקים. בנוסף מחזיק בחברה איתן אילוז, המייסד והבעלים בעבר של חברת ניכיון הצ'קים אפליצ'ק. לאילוז ולצים, אותו צים שנכח כאמור באירוע השקת המטבע טומי, היו קשרים עסקיים משמעותיים. צים רכש את השליטה באפליצ'ק בפברואר 2021 תמורת 10 מיליון שקל במזומן, בעוד חלק מהמניות נותרו אצל מייסד אחר של החברה גיא מני.
מני רכש את השליטה באפליצ'ק בחזרה מצים במרץ 2023. אותה אפליצ'ק מוכרת לציבור הרחב לאחר שהעניקה חסות לקבוצת הכדורגל של ביתר ירושלים ב־2021 עת היתה תחת השליטה של חוגג. בדיקת מחזיקי המניות בהודלר מעלה כי גם קובי שריקי, מנכ"ל משותף בחברת הבנייה מנתיבות, מחזיק בה 2%.
חוגג הוא בעל השליטה בקרן סינגולריטים. הוא נעצר על ידי המשטרה בנובמבר 2021 בפרשת "המשחק הגדול", ביחד עם בעלי מניות נוספים לשעבר ונושאי משרה בקרן. זאת, בחשד להלבנת הון, עבירות מס, קשירת קשר לפשע, גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ורישום כוזב במסמכי תאגיד.
לחוגג עצמו יוחסו בנוסף עבירות מין, סמים ומוסר חמורות. על פי חשד המשטרה, הוא גייס מאות מיליוני דולרים למיזמי קריפטו תוך מצגי שווא, כאשר ביחד עם אחרים גנב לכיסו חלק מהכספים. חוגג, שהכחיש את החשדות נגדו, שהה במעצר חודש ובהמשך שוחרר למעצר בית, אותו סיים לאחר שהפקיד ערבויות אישיות גבוהות מההלוואות שלקח. כיום הוא משוחרר בתנאים מגבילים, בהם צו עיכוב יציאה מהארץ - הוא נדרש לבקש אישור מראש לנסיעות ודירת הוריו ניתנת כבטוחה למדינה להבטחת שובו - איסור יצירת קשר עם המעורבים בפרשה, ערבויות כספיות, תפיסת חשבונות בנק, מטבעות דיגיטליים, מכוניות יוקרה ועוד. התיק ממתין להחלטה לגבי הגשת כתב אישום שמתעכבת לעת עתה בשל פתיחתה של המלחמה ב־7 באוקטובר.
חוגג עדיין משמש כשחקן כדורגל פעיל בקבוצת טומי ת"א מליגה ג'. השם של הקבוצה אינו מקרי ועזר לקדם את פעילות המטבע בקרב מקורביו. חוגג, מבחינתו, מרגיש שנעשה לו עוול בפרשה, בין השאר מצד התקשורת, ומעדיף לשמור מרחק ממנה.