סגור
תחנת דלק דור אלון ב יקום
תחנת דלק דור אלון ביקום (צילום: עמית שעל)

נחשף בכלכליסט
ארגון מחדש ושינוי מיקוד של חברת האנרגיה: בן־משה עושה לדור אלון מתיחת פנים

החברה שבשליטת רבוע כחול תפוצל לשלוש חטיבות - מזון, אנרגיה ונדל"ן. בראש חטיבת המזון יעמוד ניצן גולדברג, שהתפטר במרץ האחרון משופרסל. מנכ"ל דור אלון החדש יהיה יבגני צ'רקסקי, שיחליף את עודד גולן, שלא תמך בפיצול החברה  

שורה של מינויים ושל שינויים מבניים בדור אלון שבשליטת (85%) מוטי בן־משה. כפי שפורסם לראשונה באתר כלכליסט, תפוצל פעילותה של דור אלון לשלוש חטיבות - חטיבת מזון, לצדן של חטיבות האנרגיה והנדל"ן.
בראש חטיבת המזון יעמוד ניצן גולדברג, שהתפטר מתפקיד סמנכ"ל השיווק והסחר של שופרסל. במקביל, יבגני צ'רקסקי יתמנה למנכ"ל דור אלון. צ'רקסקי שימש כסמנכ"ל הכספים של חברת התקשורת והטלוויזיה HOT.
מאחורי המינויים עומד תהליך של ארגון מחדש שעוברת דור אלון, שבמהלכו, כאמור, תפוצל פעילותה בין שלוש חטיבות: מזון, אנרגיה ונדל"ן.
חטיבת המזון של דור אלון מתרחבת ברציפות, וביוני האחרון היא רכשה 75% ממניות חברת המזון הקפוא קפוא זן תמורת כ־130 מיליון שקל. זו היתה הכניסה הראשונה של החברה לתחום ייצור וייבוא מזון לאחר שעד אז פעלה בתחום קמעונאות המזון בלבד.
קפוא זן והחברות־הבנות שלה מייצרות ומייבאות מוצרי מזון קפואים ומצוננים, עוף, בקר, דגים, ירקות, מאפים ובצקים לרשתות השיווק, צה"ל מפעלי הזנה ושוק מוסדי נוסף. ככל הידוע דור אלון לוטשת עיניים לרכישות נוספות בתחום המזון.
עסקי הקמעונאות והמזון של דור אלון כוללים 93 מרכולים בפורמט "מיני סופר אלונית", 27 סופרים וחנויות אלונית והדוכן ו־60 סופרמרקטים ברשת האורבנית AM:PM. מדובר סה"כ ב־160 חנויות, שהניבו לדור אלון ב־2023 מחזור מכירות של כ־942 מיליון שקל.
כמו כן שותפה דור אלון בקבוצת BBB המנהלת בזכיינות כ־113 מסעדות ובתי קפה של המותגים BBB, בורגרים ומוזס וב־15 סניפים של רשת בתי הקפה Si קפה.
גולדברג נפרד משופרסל לאחר רכישת השליטה (24.9%) בידי האחים אמיר במרץ השנה ומינויו של שלומי אמיר למנכ"ל במקומו של אורי וטרמן. הוא שימש כסמנכ"ל השיווק והסחר בחברה, ובמקומו מונתה אלה ברין, שעבדה עם האחים בפרשמרקט שנמכרה לפז. מאז הגעתם של האחים זינקה מניית שופרסל ב־80% בעקבות שורה של צעדי התייעלות בחברה.
גולדברג גוייס לתפקיד הבכיר בשופרסל במאי אשתקד על ידי איציק אברכהן, יו"ר החברה באותה העת, שהיה גם המנכ"ל שלה במשך שנים רבות, ואורי וטרמן שכיהן כמנכ״ל. לטובת המינוי, עזב גולדברג את תנובה, שבה כיהן מאז 2016 כמנכ"ל חטיבת המכירות.
קודם לכן כיהן כמנכ"ל קבוצת אסם סחר, מקבוצת אסם־נסטלה, וכן שימש כיו"ר הדירקטוריון בגדרון, יו"ר פסטה ריקו ודירקטור בטירת צבי ובמטרנה.
עבור צ'רקסקי מדובר מעין סגירת מעגל, משם שבעבר הוא שימש כסמנכ"ל הכספים והפיתוח העסקי ברבוע כחול, החברה־האם של דור אלון. עד 2021 הוא סייע לבן־משה, שרכש את הקבוצה ב־2016, בפיתוח פעילות האנרגיה והתחבורה הציבורית, ולפני כן שימש גם כסמנכ"ל כספים בקבוצת לפידות קפיטל שבשליטת יעקב לוקסנבורג (לוקסי).
צ'רקסקי ליווה את בן־משה בשנים הראשונות בפעילותו בחברות הציבוריות כאשר בן־משה רכש את אי.די.בי ביחד עם אדוארדו אלשטיין מידי הנושים של נוחי דנקנר. צ'רקסקי מחליף בתפקיד את עודד גולן, שגם הוא ליווה את בן־משה בשנים הראשונות באי.די.בי, והתקדם לתפקיד המנכ"ל של דור אלון, אם כי ייתכן שלא ראה עין בעין את הפיצול לפעילויות.
דור אלון סיימה את המחצית הראשונה של 2024 עם הכנסות של 3.4 מיליארד שקל, ירידה של 6% ביחס למחצית המקבילה ב־2023 נתון שמיוחס בבעיקר להשפעת המלחמה שפרצה באקטובר על מכירות הדלקים. הרווח הנקי עמד על 18.5 מיליון שקל לעומת 24 מיליון במחצית המקבילה. דור אלון נסחרת בבורסת ת"א לפי שווי של 1.1 מיליארד שקל.