סגור
ג'רום פאוול
יו"ר הפד ג'רום פאוול (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)

דוח התעסוקה בארה"ב: 142 אלף משרות נוספו באוגוסט, מתחת לתחזיות

התחזיות היו לתוספת של 164 אלף משרות בחודש שעבר, מ-89 אלף ביולי, הנתון המעודכן; שיעור האבטלה ירד כצפוי ל-4.2% מ-4.3%; השכר השעתי הממוצע עלה בחישוב שנתי ב-3.8% מ-3.6%, התחזיות היו ל-3.7%; הריבית במשק על 5.25%-5.50%, האינפלציה השנתית על 2.9%

שוק העבודה האמריקאי לא חזק כפי שציפו הכלכלנים במשק: דוח התעסוקה של אוגוסט בארה"ב אכזב עם תוספת של 142 אלף משרות באוגוסט.
התחזיות בשוק היו לתוספת של 164 אלף משרות בחודש שעבר, מ-89 אלף ביולי (הנתון המעודכן). שיעור האבטלה ירד כצפוי ל-4.2% מ-4.3% ביולי.
השכר השעתי הממוצע בחישוב שנתי עלה ב-3.8% מ-3.6%, התחזיות היו ל-3.7%. בחישוב חודשי עלה ב-0.4% מירידה של 0.1%, הצפי היה לעלייה של 0.3%.
בעקבות דוח התעסוקה, גדל עתה הסיכוי כי הפד יוריד את הריבית ב-0.5% (50 נקודות בסיס) בהחלטתו בעוד פחות משבועיים. הסיכוי לכך גדל מ-40% ל-55%. הסיכוי להורדה של רבע אחוז עומד על 45%.
אך מאז פרסום הדוח, הדולר לא יציב, כמו גם מדדי המניות בוול סטריט. לדברי רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, "לגמרי לא בטוח שמדוח התעסוקה אפשר להסיק שהריבית תרד בחצי אחוז, ולא ברבע אחוז.
"אמנם תוספת משרות העבודה הייתה נמוכה מהצפוי, ונתוני יוני ויולי עודכנו כלפי מטה, אבל יש חלק נוסף לדוח, והוא השכר לשעת עבודה. השכר עלה בחודש האחרון בארבע עשיריות האחוז, שזה בעצם פי שניים מהחודש הקודם, ועשירית יותר מהציפיות שהיו, והקצב השנתי של השכר על 3.8%.
"כלומר, מצד אחד נתון התעסוקה פועל להורדה של חצי אחוז, אבל נתון השכר פועל להורדה של רבע אחוז בלבד. ובאמת הדולר וגם הריביות בארצות הברית הגיבו בתנודתיות לנתון. נצטרך להמתין עד למועד הודעת הריבית (בעוד פחות משבועיים). יש כמה הופעות של נציגי הפד עד אז, ונראה מה יש להם לומר".
האינפלציה השנתית בארה"ב עמדה ביולי על 2.9%. בחישוב חודשי עלה מדד המחירים האמריקאי על 0.2%, התחזיות בשוק היו לעלייה שנתית של 3% ועלייה חודשית של 0.2%.
בפגישה של סוף יולי הבנק המרכזי של ארה"ב הותיר את הריבית ברמה של 5.25-5.50%, בהתאם לציפיות. החלטת הריבית הבאה בעוד פחות משבועיים - ב-18 לספטמבר.
לפני שבועיים יו"ר הפד ג'רום פאוול אמר בכנס השנתי של הפד לבנקאים מרכזיים גלובליים בג'קסון הול, ויומינג כי "כיוון הנסיעה ברור, והעיתוי וקצב הורדות הריבית יהיו תלויים בנתונים הנכנסים, בתחזית המתפתחת, ובמאזן הסיכונים".