סגור
מטה בנק ישראל ירושלים
מטה בנק ישראל בירושלים (צילום: REUTERS/Ronen Zvulu)

ההקלה למוסדיים שתזרים למניות הבנקים עוד ביקושים של מאות מיליוני שקלים

בנק ישראל יאפשר לחברות־הבנות של המוסדיים, שפועלות בתחומי הגמל והביטוח, לעלות משיעור החזקה מקסימלי של 5% בכל בנק להחזקה של 7.5%. "יש להעלות את שיעור ההחזקה הכולל ל־10%", אומרים בבורסה

האם המסחר הער במניות הבנקים יהפוך לער עוד יותר בקרוב? היום בנק ישראל החליט על הקלה מסוימת במגבלות של החזקות המוסדיים במניות הבנקים. עד היום כל גוף מוסדי יכול להחזיק עד 7.5% ממניות בנק מסוים, אך כל חברה־בת של מוסדי (חברת גמל, חברת ביטוח וכו') הייתה יכולה להחזיק עד 5% מהבנק. ובמצב כזה, המוסדי עצמו מחזיק ב־2.5%.
כעת בנק ישראל מבטל את המגבלה הפנימית. כלומר, המוסדי יוכל להחזיק ב־7.5% ממניות בנק מסוים, ולא משנה החלוקה הפנימית בין החברות־הבנות שלו ובינו. כלומר, תיאורטית חברת גמל תוכל להחזיק ב־7.5% ממניות בנק מסוים לעומת 5% כיום. עם זאת, ההקלה לא תהיה תקפה לחברות קרנות נאמנות שימשיכו להיות מוגבלות לשיעור החזקה של 5%.
בשוק מעריכים כי פוטנציאל ההשפעה של הקלה זו עשוי להגיע למאות מיליוני שקלים שיזרמו למניות הבנקים. ההקלה רלבנטית בעיקר למוסדיים שרוב נכסיהם מרוכזים בחברה אחת. למשל מוסדי ש־80% מנכסיו מנוהלים בחברת הגמל. אם גוף כזה מחזיק 7.5% ממניות בנק מסוים, אז חברת הגמל אמורה לחהיזק ב־6%, אבל כיום היא מוגבלת ל־5% בלבד, אך לאור ההקלה תוכל להגדיל את שיעור ההחזקה. עם זאת, ההערכות בשוק הן שמספר מצומצם של מוסדיים נמצא במצב הזה, ושהביקושים שיווצרו כתוצאה מההקלה יזרמו לבנקים ללא גרעין שליטה (לאומי, פועלים ודיסקונט).
"יש כאן בשורה מסוימת, אבל זה לא הפיתרון לבעיה האמיתית. הבעיה היא שהמוסדיים גדולים וממשיכים לגדול בהיקף הנכסים שהם מנהלים, וכמעט ולא יכולים לקנות מניות בנקים. במקום זה הם משתמשים במכשירים משוק הנגזרים, כדי לייצר חשיפה למניות הבנקים, והמכשירים האלה עולים כסף לעמיתים שלהם. הפיתרון האמיתי של בנק ישראל לאירוע הוא להחריג את קרנות הסל ממגבלת ה־7.5%, וכן להגדיל את רף האחזקה הכולל המותר מ־7.5% ל־10%", אמר לכלכליסט יניב פגוט סמנכ''ל, בכיר ומנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה בת"א.
ההקלה ניתנת כשחלק ניכר מהמוסדיים הגדולים קרובים למגבלת ה־7.5% במניות הבנקים, מה שמקשה עליהם להגדיל חשיפה למניות אלה, על אף שהיקף הנכסים שהם מנהלים ממשיך לצמוח. בחודשים האחרונים נעשו פניות לבנק ישראל לבצע הקלות, בכדי שהמוסדיים, ובעיקר קרנות הנאמנות, יוכלו להגדיל החזקות בבנקים.
בשוק ההון מציינים כי ההקלה הנוכחית אינה דרמטית, והיא אולי תשפר את גמישות הגוף המוסדי בניהול האחזקות, אך לא צפויה להביא לגידול משמעותי בהחזקות המוסדיים בבנקים בשורה התחתונה. עוד מציינים כי החרגת קרנות הנאמנות מההקלה מחלישה גם כן את האפקטיביות שלה.
בנוסף להקלה הזו, בנק ישראל החליט על שינוי בהוראות דיווח, כך שבעלי שליטה במוסדיים ידווחו לבנק ישראל אם הם נמצאים במגעים מול רגולטור אחר לשינוי השליטה במוסדי, וכן כי יתחייבו לנטר ולעקוב אחר שיעור החזקת הגוף המוסדי במניות הבנק.
בשנת 2016 החליט בבנק ישראל לאפשר למוסדיים להגיע להחזקה של 7.5% ממניות כל בנק (לעומת 5% עד אז), בכפוף לקבלת היתר מבנק ישראל, וזאת בכדי לשפר את הסחירות במניות הבנקים ומתוך הבנה שהמוסדיים הם גורם מרכזי בשוק ההון ובקרב בעלי המניות בבנקים, בעיקר בבנקים שהם ללא גרעין שליטה.