בלי רווחיות אבל עם שווי גבוה משל פורד: וינפאסט הווייטנאמית הונפקה בנאסד"ק
בלי רווחיות אבל עם שווי גבוה משל פורד: וינפאסט הווייטנאמית הונפקה בנאסד"ק
ביום המסחר הראשון זינקה המניה של יצרנית המכוניות החשמליות ב-255% שהעניקו לה שווי שוק של 85 מיליארד דולר. יותר מפורד עם שווי של 48 מיליארד דולר וג'נרל מוטורס עם 46 מיליארד דולר. להונו של המייסד נוספו 39 מיליארד דולר. וודבוש: "וינפאסט בנתה בסיס חזק להצלחה"
יצרנית המכוניות החשמליות וינפאסט ( VinFast) מווייטנאם, שהונפקה השבוע בנאסד"ק, מחזיקה כעת בשווי גבוה משל יצרניות הרכב הוותיקות פורד וג'נרל מוטורס, זאת על אף שהיא עוד לא הגיעה לרווחיות. מניית החברה זינקה ב-255% ביום המסחר הראשון שלה וננעלה במחיר של יותר מ-37 דולר, שהעניקה לחברה שווי שוק של 85 מיליארד דולר. לשם השוואה, שווי השוק של פורד עומד על 48 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורס על 46 מיליארד דולר.
ההנפקה המוצלחת אף הוסיפה 39 מיליארד דולר להונו של מייסד החברה, פאם נהאט ואונג, שגם כך נחשב לאיש העשיר בווייטנאם. ההון האישי שלו עומד כעת על 44.3 מיליארד דולר, כך לפי מדד המיליארדרים של בלומברג. הוא למד הנדסה גיאו כלכלית ברוסיה והרוויח את הונו בשנות ה-90 באוקראינה לאחר שהקים שם עסק לייצור אינסטנט נודלס, אותו מכר לנסטלה ב-2010.
לאחר שובו לוייטנאם בתחילת שנות ה-2000 הוא הקים את קבוצת וינגרופ, הנחשבת לקונגלומרט הגדול במדינה, שעוסקת בנדל"ן, אתרי נופש, קניונים ועוד. החברה דיווחה בשנה שעברה על הכנסות בגובה 4.4 מיליארד דולר.
לפי מסמכים שהוגשו לרגולטורים לקראת ההנפקה, ואונג שהקים את החברה ב-2017 מחזיק ב-99% מהמניות, רובן באמצעות וינגרופ. עם זאת, מבנה בעלות מסוג זה מגביל את מספר המניות הזמינות למשקיעים אחרים, מה שמוביל לרוב לתנודתיות רחבה במחיר.
"המשקיעים ממשיכים להאמין שהעתיד טמון במכוניות חשמליות ושמתוך מדינה במזרח אסיה המייצרת בזול תצוץ המתחרה לחברות האמריקאיות", אמר ל-BBC ביל רוסו, מייסד ומנכ"ל חברת אוטומוביליטי משנגחאי. לדבריו, בהתחשב בנסיבות הגיאופוליטיות, ההערכות בשווקים הן שהמדינה הזו תהיה וייטנאם, ולא סין.
עם זאת, בחברה התמודדו עם מספר בעיות, ביניהן ריקול של מכוניות הספורט בארה"ב בשל כשל בתוכנה. החברה גם קיצצה חלק מכוח העבודה שלה בארה"ב. "קיבלנו כמה ביקורות שליליות", הודה בריאיון לבלומברג המנכ"ל Le Thi Thu Thuy. "אנחנו מתייחסים אליהן ברציניות, עוקבים אחרי הפידבק ומשפרים את כלי הרכב שלנו".
בשש שנות פעילותה גייסה החברה מימון של 9.3 מיליארד דולר, מרביתו מהחברות האחרות של ואונג. החברה החלה בחודש שעבר בבניית מפעל בצפון קרוליינה, והתחזית היא למכירת 45-50 אלף מכוניות השנה. ואונג אף מעריך כי יגיעו לאיזון עד סוף 2024.
ההנפקה של וינפאסט נערכה באמצעות מיזוג עם ספאק. בשלוש השנים האחרונות מספר יצרניות מכניות חשמליות, ביניהן לורדסטאון ופארדיי פיוצ'ר, הונפקו באמצעות מיזוג עם ספאק. אולם, בשני המקרים הללו המניה צנחה ואיבדה את מרבית השווי שלה.
וינפאסט דיווחה כי במחצית הראשונה של השנה סיפקה 11,300 מכוניות חשמליות. מספר נמוך משמעותית מהיריבות. כך למשל, עבור אותה תקופה סיפקה טסלה יותר מ-889 אלף מכוניות. "טסלה תמשיך להיות המובילה הבולטת של שוק המכוניות החשמליות, אבל יהיו עוד מנצחות רבות", סיכם האנליסט של וודבוש דן איבס. "וינפאסט בנתה בסיס חזק להצלחה בשוק".