סגור
מטה חברת כרטיסי האשראי ישראכרט החדש בבני ברק
מטה יראכרט בבני ברק (צילום: אוראל כהן)

מנורה מבטחים רוצה להשתלט על ישראכרט לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל

מדובר בשווי הגבוה ב-15% ממחיר המניה הבוקר בבורסה, אך נמוך ב-6% מהשווי שבו הראל ניסתה לרכוש את החברה, בעסקה שנפסלה ע"י רשות התחרות; אם אכן יחתם הסכם, עוד לפני שתושלם העסקה עם מנורה יחולק לבעלי המניות דיבידנד מיוחד של 700 מיליון עד מיליארד שקל 

חברת מנורה מבטחים דיווחה לבורסה על מתווה להשתלטות על חברת ישראכרט - זאת לאחר כמה שבועות של שיחות עם בכירי חברת כרטיסי האשראי.
לפי המתווה, תזרים מנורה מבטחים כמיליארד שקל לישראכרט, לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל לחברה. היא תקבל בתמורה נתח של 32% מהמניות, שיהפכו אותה לבעלת השליטה. המהלך יוביל גם לדילול של שאר בעלי המניות בחברה.
שוויה של ישראכרט בעסקה גבוה ב-15% ממחיר המניה שלה הבוקר בבורסה וגבוה ב-20% ביחס למחירה ביום שבו הודיעה מנורה לראשונה על כוונתה לרכוש את החברה.
יחד עם זאת, מדובר בשווי נמוך ב-6% לעומת זה שבו התכוונה חברת הראל לרכוש את השליטה בישראכרט - עסקה שכבר נחתמה, אך נפסלה ע"י רשות התחרות.
כמו כן הצעה זו נמוכה ב-12% מההצעה שהגישה מנורה מבטחים עצמה בסבב הקודם בשנה שעברה, שבו התחרתה מול הראל על רכישת השליטה. בשעתו הציעה מנורה מבטחים לרכוש את השליטה בישראכרט לפי שווי של 3.5 מיליארד שקל.
אף שמנורה מבטחים מזרימה לפי המתווה הון לתוך ישראכרט, לחברת כרטיסי האשראי אין בעיית הון - היא אף למעשה מחזיקה בעודפי הון, שאיפשרו לה לאחרונה לשדרג את מדיניות חלוקת הדיבידנד.
בה בעת, נקבע במתווה שרוב ההון שיוזרם לישראכרט יחולק כדיבידנד לבעלי המניות שלה - סכום החלוקה יעמוד על בין 700 מיליון שקל למיליארד שקל ויועבר לבעלי המניות כדיבידנד מיוחד עוד לפני השלמת העסקה, וזאת כדי שמנורה מבטחים לא תהיה זכאית לחלוקה. גובה ההזרמה בפועל של מנורה מבטחים ייקבע לפי גובה הדיבידנד המיוחד שיחולק, אולם הוא צפוי לעמוד על סדר גודל של מיליארד שקל.
דירקטוריון ישראכרט שכר את חברת ווליו בייס שתלווה אותו בגיבוש העסקה. ישראכרט נדרשת לאישור האורגנים שלה להצעה שהגישה. לנוכח העובדה שהמתווה נקבע בשיחות שבהם השתתפו ראשי החברה, כולל יו"ר ישראכרט תמר יסעור, סביר כי היא תאושר בדירקטוריון. המשוכה הבאה תהיה אישור של בעלי המניות בחברה.
מצד מנורה, בכדי לשכנע את הדירקטוריון ובעלי המניות לאשר את העסקה, מציין מנכ"ל מנורה מבטחים החזקות ארי קלמן, כי המהלך במבנה הנוכחי ישמר את ישראכרט כחברה ציבורית, ותאפשר לבעלי המניות שלה ליהנות מהצפת ערך עתידית בחברה.
"תחת גרעין שליטה יציב של מנורה, ניתן יהיה להמשיך ולפתח את פעילות ישראכרט, ולהובילה בתמיכת מנורה לצמיחה משמעותית", כותב קלמן.
ישראכרט היא חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, והיא נסחרת בבורסה ללא גרעין שליטה. בשל כך היא מהווה יעד להשתלטות, וכבר קיבלה מספר הצעות לרכישת השליטה. ההצעה המתקדמת ביותר הייתה כאמור מהראל, שאף חתמה על הסכם - שבוטל בסופו של דבר בשל רשות התחרות אף שישראכרט היא חברת כרטיסי האשראי הגדולה ביותר, רווחיה הם הנמוכים ביותר מבין 3 החברות בענף. גם התשואה שלה על ההון שלה נמוכה יחסית - 8.7% במחצית הראשונה של השנה לעומת מעל 14% במתחרות מקס וכאל.
ואולם הפיגור היחסי בנתונים ביחס למתחרות מייצר גם פוטנציאל גדול לשיפור - ומכאן ההתעניינות. לאחרונה שלחה קבוצת הביטוח ווישור פנייה לדירקטוריון ישראכרט בהצעה לשיתוף פעולה או השקעה בישראכרט, וישנם גורמים נוספים שלוטשים עיניים להשתלטות על החברה. כרגע המגעים מול מנורה מבטחים הם המתקדמים ביותר, אך עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא.