סגור

השקל מזנק לאחר המתקפה המוגבלת באיראן - הדולר נופל ל-3.73 שקלים, היורו ל-4.03

הדולר מאבד 1.5% מול המטבע המקומי, היורו נופל ב-1.6%; ברקע - החלטת ישראל להימנע מפגיעה במתקני נפט וגרעין באיראן מצמצמת את הסיכוי להתלקחות נרחבת באזור; הין היפני מאבד גובה מול כאוס פוליטי ביפן - לאחר שמפלגת השלטון איבדה את הרוב בפרלמנט

עלייה חזקה בשקל בפתיחת שבוע המט"ח, ש"מגיב" לראשונה למתקפה הישראלית באיראן בסוף השבוע - שלא כללה פגיעות במתקני נפט או גרעין, החלטה שמצמצמת את הסיכויים להתלקחות נרחבת.
הדולר יורד ב-1.5% מול המטבע המקומי ונסחר ב-3.73 שקלים, היורו נופל ב-1.6% לסביבת 4.03 שקלים.
התגובה להחלטה הישראלית משתקפת גם בנפילה חופשית במחירי הנפט, לצד עלייה בחוזים בוול סטריט.
בשווקים העולמיים, הדולר מטפס ב-0.2% מול הין, ל-152.6 ין, בעקבות הטלטלה הפוליטית ביפן לאחר הבחירות (מוקדם יותר הבוקר עלה הדולר ב-1% מול הין); היורו עולה ב-0.2% ל-1.082 דולר, הפאונד עולה ב-0.2%, נסחר ב-1.298 דולר; הדולר אינדקס יציב, על 104.2 נקודות.
הקואליציה השלטת ביפן מאז 2009, בהובלת המפלגה הדמוקרטית-ליברלית ( Liberal Democratic Party), איבדה את הרוב שלה בבית הנבחרים. לפי מדגמים שהתפרסמו ביפן בתום בחירות הבזק שנערכו אתמול, הקואליציה שזכתה ב-215 מושבים לא השיגה את הרוב הנדרש לשליטה בבית התחתון של הפרלמנט, 233 מושבים.
גוש האופוזיציה בהובלת מפלגת החוקה הדמוקרטית (Constitutional Democratic Party) זכתה ב-235 קולות - מפלגת החוקה לבדה זכתהב-148 מושבים. מפלגת השלטון הדמורקרטית ליברלית קיבלה 191 מושבים - ירידה של 56 ביחס לבחירות הקודמות.
המשמעות בפועל היא פגיעה קשה בכוחה של הממשלה, בראשות שיגרו אישיבה (, בתמונה - Shigeru Ishiba) - שמונה לתפקיד בתחילת אוקטובר בעקבות בחירות פנימיות במפלגה והודיע מייד לאחר מכן על יציאה לבחירות בזק, במטרה לקבל את אמון הציבור. גורמים שונים מעריכים שהממשלה במבנה הנוכחי לא תאריך ימים.
על הפרק בשווקים העולמיים: באירופה יצאו ביום חמישי נתוני האינפלציה של אוקטובר; בארה"ב יתפרסמו ביום רביעי נתוני התוצר של הרבעון השלישי, ביום חמישי יצא דוח התעסוקה החודשי - וזאת במקביל לדריכות הגוברת לקראת תוצאות הבחירות בשלישי הבא, 5 בנובמבר.