סגור
ועידת ניו יורק   דינה בן טל גננסיה מנכ"לית אל על
דינה בן טל, מנכ"לית אל על (צילום: אלעד גרשגורן)

רבעון חזק לאל על: עלייה של 33% בהכנסות, הרווח הנקי הוכפל

ההכנסות הסתכמו ב-893 מיליון דולר ברבעון השני והרווח הנקי על 157 מיליון דולר. הדוחות מתייחסים לתקופה שקדמה למשבר הנוכחי בתעופה עם עצירת הטיסות לישראל; אל על חתמה עם בואינג על הסכם של 1.5 מיליארד דולר לרכישת 20 מטוסים חדשים MAX 737 עם אופציה לרכישת 11 נוספים

אל על מדווחת הבוקר (ה') על עלייה של 33% בהכנסות לרבעון השני של 2024, שהסתכמו ב-893 מיליון דולר. הרווח הנקי שלה הכפיל את עצמו ב-2.5 לעומת הרבעון המקביל ב-2023 והסתכם ב-157 מיליון דולר. הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) זינק ברבעון ב-72% לעומת הרבעון המקביל והסתכם ב-281 מיליון דולר.
הדוחות של אל על, שבשליטת משפחת רוזנברג, מתייחסים לתקופה שקדמה למשבר הנוכחי בתעופה, עם עצירת הפעילות של עשרות חברות זרות בישראל בעקבות איומי איראן וחזבאללה לתקוף את ישראל בתגובה לחיסולם של בכירי טרור בטהרן ובביירות.
עוד קודם לגל ביטולי הטיסות הנוכחי, חברות רבות ביטלו את פעילותן בארץ, ובאופן שהגביר את הביקוש לטיסות באל על. לדברי מנכ"לית אל על דינה בן טל גננסיה: "ברבעון השני, הישראלים חיפשו ודאות תעופתית והביקוש לטיסות אל על נמשך על אף חזרתן המדורגת של חברות התעופה הזרות ולפני הביטולים הנוכחיים של חלק מחברות התעופה הזרות שפעלו בנתב"ג. פעלנו במהלך הרבעון ואנו ממשיכים לפעול גם עתה ביתר שאת כדי להגדיל את היצע הטיסות ככל הניתן לצד ביצוע התאמות מסחריות, מבצעיות ותפעוליות, זאת תוך מיצוי צי המטוסים וצוותי האוויר שלנו".
ברקע העלאת מחירי הטיסות באל על, רשות התחרות פתחה בבדיקה בעקבות תלונות על כך שהיא מפקיעה מחירים תוך ניצול המצב. הבדיקה, שהחלה באפריל האחרון עוד נמשכת.
בעוד שרשות התחרות משתהה בבדיקתה, השבוע נודע לכלכליסט כי היא פנתה לאל על בבקשה לקבלת נתונים נוספים הקשורים לבדיקה. נתח השוק של אל על בנמל התעופה בן גוריון זינק ליותר מ-43% ברבעון השני של השני לעומת נתח של כ-24% ברבעון המקביל אשתקד.
הדוח הרבעוני לא כולל את ביצועי אל על בשבועות האחרונים (שאינם חלק מהרבעון השני), במהלכם נתח השוק של בנתב"ג גדל עוד יותר, בשל השהיית הטיסות מצד חברות רבות. כך למשל, החברות האמריקאיות יונייטד אירליינס ודלתא איירליינס שהשהו את טיסותיהן לישראל בשל המצב, הותירו את אל על לבד בקו הטיסות הישירות בין ישראל לצפון אמריקה. נתח השוק שלה בקווים אלה גדל לכמעט 90%, גידול של כ-55% לעומת הרבעון השני של 2023.
לצד פרסום דוחות השיא שלה לרבעון השני, אל על חתמה עם הענקית האמריקאית בואינג על הסכם בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר לרכישת 20 מטוסים חדשים MAX 737 עם אופציה לרכישת 11 נוספים. המטוסים החדשים אמורים להיקלט בחברת התעופה בין 2028 ל-2031. אם אל על תחליט על מימוש האופציה לרכישת המטוסים הנוספים, אלה יסופקו לה בין 2030 ל-2032 והיקף העסקה יגדל לכ-2.5 מיליארד דולר.
כך, בכוונת אל על לבחון את הקדמת ההפעלה של מטוסי ה-MAX 737 לשנת 2027 תוך חכירתם מחברות להחכרת מטוסים. מרבית המטוסים שהזמינה יחליפו את מערך המטוסים הקיים שלה, מדגם בואינג 737. עם זאת, חלק מהם ימשיכו לשמש אותה, להרחבת צי מטוסיה. החברה צפויה לשלם לבואינג מקדמה עד לקבלתו של כל מטוס, בסכומים שבין 580 ל-750 מיליון דולר. בכוונתה לבחון את מימון המקדמות באמצעות הלוואות או מקורותיה העצמיים והחלטה על כך תתקבל בסמוך למועד האספקה של כל מטוס.
ההחלטה של אל על לרכוש את המטוסים העתידיים מבואינג התקבלה לפני כחודשיים בתום משא ומתן ממושך שקיימה גם איירבוס. זאת, כשברקע כל המטוסים המשמשים אותה הם מתוצרת בואינג ויש ברשותה מלאי גדול של חלפים שיתאים גם לצי המטוסים העתידי. בנוסף, באל על אמרו כי המשך הקשר שלה עם הענקית האמריקאית יאפשר לה לקיים מעבר חלק יותר אל דגמי המטוסים החדשים.