מימון ישיר ברבעון שיא עם תיק הלוואות של 2.4 מיליארד שקל
מימון ישיר ברבעון שיא עם תיק הלוואות של 2.4 מיליארד שקל
חברת האשראי החוץ־בנקאי הציגה רווח נקי של 73 מיליון שקל ברבעון, עלייה של 58% לעומת מקבילו. הרווח התפעולי טיפס ב־56% לעומת רבעון קודם, בין היתר לאור עליית מדד המחירים לצרכן שאליו מוצמדות ההלוואות
הגאות במחירי הרכב תורמת לתוצאות של מימון ישיר . חברת האשראי החוץ־בנקאי, המספקת אשראי לרכישת מכוניות, פרסמה אתמול דו"חות לסיכום הרבעון הראשון עם תוצאות שיא. הרווח הנקי של מימון ישיר, בהובלת ערן וולף ובבעלות בני הדודים שניידמן (47.2%), הסתכם ב־73 מיליון שקל ברבעון לעומת 46 מיליון שקל בזה המקביל. תיק ההלוואות ללקוחות זינק לשיא של 2.4 מיליארד שקל.
עליית המחירים בענף הרכב מיוחסת למחסור חמור בכלי רכב חדשים. זאת נוכח סגירת מפעלים בסין בתקופת הקורונה וקשיים בשרשרת האספקה שגררו משבר שבבים. המחסור גרם לזינוק במחירי מכוניות יד שנייה, שעברו להימכר קרוב למחיר המחירון ולעתים אף יותר.
במימון ישיר מסבירים כי נוכח הזינוק בשווייה וביכולות המימון שלה, היא מותירה את ההלוואות במאזניה עד פדיונן. כך החברה יכולה ליהנות מהריבית על ההלוואות זמן ממושך יותר ולא ממהרת למכור אותן לגורם מוסדי שלישי. ההון של החברה הוא כמעט 1.1 מיליארד שקל, ועלה ב־150 מיליון שקל בתוך רבעון אחד. הכנסות החברה גדלו ל־231 מיליון שקל, עלייה של 76% לעומת הרבעון המקביל.
הרווח התפעולי של מימון ישיר הסתכם ב־113.4 מיליון שקל ברבעון הראשון, עלייה של 56% לעומת קודמו. הרווח התפעולי עלה גם לאור עליית מדד המחירים לצרכן, שאליו צמודות ההלוואות שמספקת החברה. ההכנסות מריבית והצמדתן למדד הסתכמו ב־139 מיליון שקל ברבעון, יותר מכפול מההכנסות במקבילו.
בעבר הועלו טענות לגבי שיעור הריבית שגובה מימון ישיר, במיוחד לאור הבטוחה שיש להלוואה - הרכב הנרכש. על פי הדו"ח של מימון ישיר, הריבית הממוצעת בהלוואות שהעמידה קטנה מעט, מ־8.9% ברבעון הראשון 2021 ל־8.6% כעת.
שיעור הפסדי האשראי, קרי ההלוואות שלא הוחזרו, הסתכם ברבעון ב־1.83%, שיפור לעומת כ־2.24% במקבילו. החברה מסבירה כי עיקר הירידה נובעת מירידה בשיעור ההפרשה הכללית לחובות מסופקים, בשל שיפור בגבייה בעת מימוש הבטוחות.
תביעה שהוגשה נגד החברה בבית משפט השלום בחדרה השנה יכולה לחשוף את הפרקטיקות שנוקטת מימון ישיר לשמור על רווחיות גבוהה. לפי התביעה, שהגישה עו"ד יפעת יפה, נציגי מימון ישיר ביקשו למשכן רכב לטובתה נוכח יתרת חוב של 78 אלף שקל ללקוח. הבקשה הוגשה לאחר שהלקוח לא עמד בשני תשלומים של 3,000 שקל, שכללו ריבית פיגורים של 17%. מעט לאחר ההודעה שלחה מימון ישיר שליחים שישתלטו על הרכב, מחשש שהלקוח יעלים אותו.
התביעה טוענת כי התנהלות החברה מול הלקוח היתה חד־צדדית וללא גילויים מתאימים. על כך אמר המנכ"ל וולף: "כשמישהו לא משלם הפיגור נצבר בריבית גבוהה, על פי חוק. בסוף, יש לנו בטוחה. זה לא כמו באשראי לכל מטרה, שבו הלווה יכול לטעון 'אין לי'. תמיד אפשר למכור את האוטו. אנחנו בשוק עולה וניתן למכור את המכוניות בקלות. מי שמסרב לשלם, עושה זאת לא כי הוא לא יכול, אלא בגלל שהוא פשוט לא רוצה".
ההצלחה של מימון ישיר בענף הרכב הגדילה את התיאבון של וולף ובני הדודים מוקי ודורון שניידמן, שמחזיקים בחברה דרך ביטוח ישיר הפרטית. בסוף השנה שעברה הודיעה החברה כי היא פועלת להקים חברה־בת ולחדור לעולם המשכנתאות. היעד הוא להחזיק ב־2% מענף המשכנתאות, שמסתכם ביותר מחצי טריליון שקל, תחת ההנחה שמרב לקוחותיה יהיו רוכשי דירות להשקעה. מימון ישיר תציע לאותם משקיעים, שהבנקים מגבילים למימון של 50% מערך הדירה, מימון בשיעור שיגיע ל־75% ובריבית גבוהה יותר; עד כה השקיעה 35 מיליון שקל בחברה החדשה.
החברה במו"מ להכנסת משקיע בחברה־הבת מימון ישיר נדל"ן ומשכנתאות - מנורה מבטחים. זו אמורה לרכוש 15% מהחברה לפי שווי 600 מיליון שקל. ההשקעה של מנורה תיעשה מכספי עמיתים. וולף מסביר כי הכנסת חברת ביטוח כשותפה קריטית, משום שהיא פיתחה מומחיות במתן הלוואות קצרות יותר. מימון ישיר תפעל להכניס עוד שותפים לפי אותו השווי.
מימון ישיר נסחרת בשווי 2.24 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה ירדה ב־17% בשנה האחרונה. חרף מגמה זו, החברה יותר מהכפילה את שווייה בפחות משנתיים. בספטמבר 2020 נכנסה לבורסה כשגייסה 140 מיליון שקל לפי שווי של מיליארד שקל. בעת ההנפקה החזיקה משפחת שניידמן ב־70% דרך צור שמיר, כלומר שווי אחזקתם היה 729 מיליון שקל. בסוף 2020 מכרה המשפחה 12% ממימון ישיר לפי שווי של 1.25 מיליארד שקל, שגילם רווח של 30 מיליון שקל על שווי ההנפקה. היום אחזקתם שווה כמיליארד שקל. מדיניות הדיבידנד של מימון ישיר כוללת חלוקת 50% מהרווחים הרבעוניים. מאז הנפקתה חילקה החברה 152 מיליון שקל והמשפחה נהנתה מדיבידנד של 75 מיליון שקל. כך, מאז ההנפקה הציפה חברת האשראי ערך של יותר מ־400 מיליון שקל עבור המשפחה.