הדוחות הראשונים של בית הזיקוק באשדוד אחרי הפיצול מפז: זינוק חד בתוצאות
הדוחות הראשונים של בית הזיקוק באשדוד אחרי הפיצול מפז: זינוק חד בתוצאות
החברה צופה פגיעה ברווח התפעולי בשנה כולה בשל השפעת המלחמה והירידה בביקוש לדלקים; ברבעון השלישי הרווח הנקי המתואם עמד על 65 מיליון דולר, לעומת הפסד של 7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד; באוגוסט נפרדה חברת האנרגיה והקמעונאות פז מבית הזיקוק
מניית בית הזיקוק באשדוד עולה ב-6% במסחר בבורסה בתל אביב לאחר פרסום תוצאות הדוחות הרבעון השלישי – הדוח הראשון של בית הזיקוק כחברה עצמאית לאחר הפיצול מפז באוגוסט האחרון.
לזינוק במניה תרמה גם הגדלת התפוקה בכ-59%, לאחר שברבעון השלישי של השנה שעברה היה בית הזיקוק בשיפוץ, מה שהוביל את החברה שבניהולו של עמית כרמל לרווחיות.
על אף הזינוק במניה לאחר פרסום הדוחות, מניית בית הזיקוק באשדוד עדיין נמוכה בכ-14% מאז החלה להיסחר באופן עצמאי, והחברה צופה פגיעה מסוימת ברווח התפעולי בשל השפעת המלחמה והירידה בביקוש לדלקים.
השיפוץ בבית הזיקוק ב-2022 שארך כ-45 ימים במהלכם לא עסק בית הזיקוק בייצור, הובילו לעלייה של 59% בסך התפוקה שהסתכמה ב-1,170 טון, ואת נצולת המתקנים ל-94% ברבעון השלישי של 2023, לעומת 59% ברבעון השלישי של 2022.
למרות הגידול בתפוקה, הכנסות בית הזיקוק ירדו בכ-8% (1.066 מיליארד שקל) ברבעון השלישי של השנה. הסיבה לכך היא מחירי הדלקים הגבוהים בקיץ של השנה שעברה עקב המלחמה באוקראינה והיו גבוהים בממוצע בכ-28% לעומת הרבעון השלישי של 2023. הירידה במחירים קוזזה עם עלייה של 27% במכירות בית הזיקוק.
עם זאת, הנתון המשמעותי עבור רווחיות בתי זיקוק הוא מרווח הזיקוק – ולא ההכנסות עצמן שמושפעות ממחיר הנפט. מרווח הזיקוק הממוצע ברבעון השלישי של 2023 היה גבוה בכ-6 דולר לחבית לעומת הרבעון המקביל של שנה שעברה, ועמד על 17.1 דולר (לחבית).
מרווח זיקוק נמוך במעט מזה שקיבלה בזן ברבעון הנוכחי (17.9 דולר לחבית), פער שנובע מתמהיל הדלקים השונה – שכן בבז"ן ממוקדים בזיקוק סולר ובאשדוד בבנזין. בכך, ה-EBITDA המתואם של החברה ברבעון השלישי עמד על 102 מיליון דולר – פי 7 מהתקופה המקבילה בשנה שעברה. הרווח הנקי המתואם עמד על 65 מיליון דולר, לעומת הפסד של 7 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה.
החברה צופה תחזית EBITDA מתואם לשנת 2023 שתעמוד על כ-250-260 מיליון דולר, וזאת לאחר פגיעה של כ-15-20 מיליון דולר ברווח התפעולי של החברה בשל המלחמה בדרום. על פי החברה, המלחמה בדרום העלתה מגבלות לוגיסטיות בנוגע לגישה לנמל אשקלון, ולכן השתמשה בין היתר בנמל קצא"א באילת.
כמו כן, בשבועות הראשונים למלחמה חלה ירידה של 20%-25% בביקוש לסולר ובנזין, אך מרבית הפער נסגר בתקופה האחרונה. הביקוש לדלק סילוני, כך לפי החברה, פחת גם כן.