סגור
אשטון קוצ'ר
אשטון קוצ'ר (צילום: AP)

ההשקעה הירוקה של אשטון קוצ'ר מגיעה לבורסת ת"א

חברת האנרגיה הירוקה קיודיסול תתמזג עם השלד הבורסאי אינטרנט זהב, שבעלי המניות העיקריים בו הם אלי נידם וקובי זרחיה. 100% ממניות קיודיסול יועברו לשלד שנסחר בשווי 16 מיליון שקל תמורת 74% ממניותיו  

השלד הבורסאי אינטרנט זהב חתם על הסכם מיזוג עם חברת האנרגיה הירוקה קיודיסול, שאחד המשקיעים העיקריים בה הוא השחקן אשטון קוצ'ר. במסגרת ההסכם יוקצו 100% ממניות קיודיסול לשלד תמורת 74% ממניות השלד שנסחר בשוק ההון בשווי 16 מיליון שקל בלבד. בנוסף, החברה תקצה אופציות בשיעור 3.5% ממניות החברה לבעלי השליטה והיועצים שאחראים על העסקה.
קיודיסול (QDSOL) תהפוך לציבורית פחות משלוש שנים לאחר הקמתה. חברת האנרגיה, שאחראית על ייצור מימן ירוק, התאגדה בנובמבר 2021 ומשרדיה נמצאים בפארק המדע ברחובות־נס ציונה, שם מתבצעת כל פעילות המחקר והפיתוח של קיודיסול. קיודיסול עוסקת בתכנון, פיתוח וייצור של פאנלים סולאריים להפקת מימן ירוק על ידי ניצול אנרגיית השמש ללא שימוש בחשמל או ברשת החשמל. מאז הקמתה גייסה קיודיסול כ־5 מיליון דולר באמצעות כספי משקיעים, מענקים ופרסים. ציון הדרך עבור החברה היה זכייתה של החברה בפרס הראשון בתחרות מטעם קרן זיו אבירם ופורבס לשנת 2023. קיודיסול הגישה שלוש בקשות לפטנטים בארה״ב, מתוכן שתי בקשות פטנט מלאות.
בעלי המניות העיקריים בקיודיסול הם Blue Ocean Sustainability Fund המחזיקה ב־63.5%, מוסד הטכניון למחקר ופיתוח (15%), שרון פימה (9.5%), לילך עמירב דרורי (7.5%) וליאור ידידיה (2.6%). קיודיסול הוקמה על ידי שותפות בלו אושן — שמטרתה קידום חברות בתחום הקיימות, ומורכבת מהשותפים אשטון קוצ'ר, גיא עוזרי ואפי אפשטיין — לבין השותפים ירון קייזר שמשמש כמנכ"ל החברה, אמיר קייזר, חנן אפשטין ואריק קאופמן.
קוצ'ר, מעבר להיותו שחקן הוליוודי, ידוע בהשקעותיו בחברות טכנולוגיה. בין היתר השקיע בחברות טכנולוגיה ענקיות בשלב המוקדם שלהן דוגמת אובר, Airbnb, פינטרסט, ספוטיפיי, ושאזם. בישראל השקיע בחברת הביטוח הדיגיטלית למונייד, חברת הסייבר סנטינל וואן וחברת ניטור התחבורה מוביט. ככל הידוע זו הפעם הראשונה בה קוצ'ר יהיה מושקע בחברה שנסחרת בבורסה הישראלית.
שרון פימה היה אחד המייסדים בתחילת הדרך של קיודיסול ואף שימש כמנכ"ל לתקופה קצרה. פימה הוא מיזמי חברת מדפסות התלת־ממד ננו דיימנשן ומיט טק (שהפכה בהמשך לסטייק הולדרס), שתי חברות טכנולוגיה שהונפקו בנאסד"ק.
ההגעה של קיודיסול לשוק ההון אינה טריוויאלית, מאחר שהחברה עדיין נחשבת כחברת חלום, ללא רווחים או הכנסות. מסחור הפטנט של חברת האנרגיה צפוי רק בעוד שנתיים־שלוש, ורק לאחר מכן יוכלו הפטנטים של החברה להפוך להכנסות. קיודיסול לא פרסמה את דו"חותיה במסגרת ההודעה על המיזוג אולם הערכות הן שקצב שריפת המזומנים של החברה נאמד במאות אלפי שקלים בשנה. חברות חלום כמו קיודיסול מתקשות להתמודד עם המציאות הכלכלית בשנתיים האחרות בהן הריבית עלתה מריבית אפסית בארה"ב לריבית בשיעור 5.5%. בישראל ריבית הפריים היא 6.25%. ריבית גבוהה מקשה על חברות חלום שמסתמכות על אשראי בנקאי או בורסאי עד שיצליחו ליצור הכנסות ורווחים.
בנוסף, בקופת אינטרנט זהב ישנם 6 מיליון שקל. על כן, על מנת שהמיזוג אכן ייצא לפועל, בעת המיזוג בקופת קיודיסול חייבים להימצא לפחות 5 מיליון שקל. אינטרנט זהב תלווה לקיודיסול 400 אלף שקל להוצאות המיזוג, תמורת ריבית של 6% בשנה.
בעלי המניות העיקריים בשלד הבורסאי אינטרנט זהב הם אלי נידם (10%) וקובי זרחיה (8.25%). נידם השקיע כבר בקיודיסול באמצעות עסקת SAFE שתומר למניות קיודיסול בעת המיזוג. הדיווח לא חושף את היקף ההשקעה האישי של נידם בחברת האנרגיה טרם המיזוג.
יו"ר אינטרנט זהב הוא אלי שרביט שכיהן עד שנת 2021 כמפקד חיל הים. שרביט מונה ליו"ר לאחר שהחליף את היו"ר הקודם אמיתי וייס שהתפטר מהשלד בעקבות אי הסכמות עם בעלי המניות על שכרו בשלד ללא פעילות — 20 אלף שקל על משרה בשיעור 15%. שרביט אמור להפוך ליו"ר קיודיסול לאחר המיזוג. "לחברה יש עוד דרך לעשות על מנת להפוך את הטכנולוגיה למסחרית בהיקפים תעשייתיים, לכן החברה הסכימה להתמזג לפי שווי נמוך מאוד. בכל אופן קיודיסול מקבלת את הפלטפורמה הציבורית דרכה תוכל לצמוח כתלות בשוק ההון ובקצב הפיתוח. קצב שריפת המזומנים של החברה נמוך יחסית לחברות המקבילות לה בשלב הפיתוח. בהמשך, כדי להתפתח אנחנו נצטרך להתרחב ולהגדיל את ההוצאות", אמר שרביט ל"כלכליסט".
נידם הוא בעל השליטה (36.4%) בחברת האשראי החוץ בנקאי שהם ביזנס שנסחרת בשווי של פחות מ־200 מיליון שקל בשוק ההון. את שנת 2023 סיימה שוהם עם שיא הכנסות בהיקף 138 מיליון שקל לעומת 95 מיליון שקל ב־2022 ורווח החברה אשתקד הסתכם ב־38 מיליון שקל לעומת 36.3 מיליון שקל ב־2022.
זהו הניסיון השני של נידם, מאז הפך לבעל המניות הגדול בשלד, למזג פעילות לתוך השלד. בספטמבר אשתקד חתמו בעלי השליטה על מזכר הבנות למיזוג עם פרץ מתכות, חברה לאיסוף מתכות, מחזורו ומכירתו למפעלי התכה בישראל. הסכם המיזוג קבע כי פעילות פרץ מתכות תוכנס לתוך השלד הציבורי של אינטרנט זהב תמורת 60%–75% מהמניות, כתלות בתוצאות העתידיות של פרץ מתכות. כך או אחרת, מזכר ההבנות בין שני הגופים לא הבשיל לכדי הסכם מיזוג וההסכם בוטל בסוף 2023 על רקע אי הסכמות לגבי היקפי ההון העצמי שימוזג מתוך חברת המתכות ושיעורי המניות שיוקצו מצד השלד.
זרחיה ידוע בשנים האחרונות בשוק ההון כמי שהיה מעורב במספר עסקאות ומיזוגים שנעשו בשלדים בורסאיים. לפני קיודיסול ופרץ מתכות ניהל זרחיה ב־2022 משא ומתן מול צחי אבו, בעל השליטה בארי נדל"ן, למיזוג פעילות ההתחדשות העירונית הפרטית שלו בשלד, מהלך שלא הושלם. לאחרונה סיכם זרחיה לרכוש 90% ממניות השלד שנותר מאנויז'ן, נקי מנכסים או התחייבויות, בתמורה ל־2.4 מיליון שקל.
מיזוג פעילות של חברה לשלד קיים היא דרך קצרה יותר להפיכת חברה לציבורית לעומת תהליך של הנפקת חברה מאפס שגם נחשב כיקר יותר. בשנתיים האחרונות הגיעו מספר חברות לאחוזת בית דרך מיזוג הפעילות לתוך שלדים. כך, חברת ההשקעות אינטו מוזגה לתוך השלד נלה דיגיטל, פעילות הנדל"ן ריי.טי.אל.וי מוזגה לתוך שלד חברת הקנאביס לשעבר אינטליקנה ומיזוג פעילות הנדל"ן של קנדה ישראל באירופה לתוך השלד הבורסאי אביב ארלון והפיכתה לקנדה גלובל. לעומת זאת, מתחילת 2024 הונפקו בבורסה המקומית שתי חברות, חברת הנדל"ן אפי קפיטל נדל"ן וחברת המסחר העצמאי למשקיעים מיטב טרייד. בשנת 2023 הונפקה חברה אחת — חברת האנרגיה זפירוס.