סגור
בורסת הונג קונג ה בורסה בהונג קונג
בורסת הונג קונג (צילום: שאטרסטוק)

סין נגד העולם
בעקבות בריחת קרנות זרות: סין הפסיקה לפרסם נתונים יומיים

לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", המהלך יצא לדרך לאחר שמשקיעים בינלאומיים משכו מתחילת יוני יותר מ־12 מיליארד דולר משוק המניות הסיני

בחודש שעבר הפסיקו הרשויות בסין לפרסם נתונים יומיים על תזרימי הון מקרנות זרות למניות בסין, ובכך הגבילו מקור משמעותי של מידע על השקעות, זאת בעוד קרנות בינלאומיות ממשיכות למשוך הון מהמדינה.
לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", המהלך יצא לדרך לאחר שמשקיעים בינלאומיים משכו מתחילת יוני יותר מ־12 מיליארד דולר משוק המניות הסיני, כך לפי נתוני בורסת הונג קונג. בעקבות זאת, תזרימי ההון ירדו לטריטוריה אדומה. לפי הערכות, 2024 עשויה להפוך לשנה הראשונה שבה משיכות ההון יגברו על הזרמות ההון, זאת מאז הושק לפני עשור המנגנון המעניק למשקיעים זרים גישה לשווקים הסיניים.
נסיגת המשקיעים לא נובעת רק מההאטה הכלכלית וההגבלות הממשלתיות, אלא גם מההגבלות המתוכננות בארצות הברית על השקעות בטכנולוגיה סינית. "בעיות גיאו־פוליטיות כמו החוקים על השקעות זרות גורמות לסין להיתפס כשוק רעיל על אף ההזדמנויות הטמונות בה", הסביר הן לין מחברת הייעוץ The Asia Group. לפי ג'ייסון לואי מ־BNP פאריבה, בעוד משקיעים מחזיקים בעמדות שוריות לגבי שווקים מתעוררים כמו הודו, הם נמנעים מסין.
ההגבלות על המידע הן חלק מהמאמצים של הממשלה לחזק את הביטחון בשוק, זאת לנוכח ההאטה בכלכלה. בדומה, הרגולטורים הפסיקו עוד במאי לפרסם נתוני מסחר בשידור חי על עסקאות של משקיעים זרים. עם זאת, אנליסטים מזהירים כי הצעדים הללו עלולים להביא לתוצאה הפוכה. "בעוד הנתונים שמספקות בורסות עולמיות משתנים לעתים, השקיפות הנמוכה לא תעזור למשוך השקעות זרות, במיוחד לא בשוק מתעורר", אמר גארי אנג, כלכלן בכיר בנטיקסיס. "המשקיעים ינסו להבין מדוע המידע כבר לא זמין ויתקשו להצדיק כניסה לסין".
לראיה, חברות הפרייבט אקוויטי הגדולות בעולם, בהן KKR וקרלייל, הקפיאו השנה עסקאות בסין לנוכח המתיחות הגיאו־פוליטית והצעדים שנוקטת הממשלה לחיזוק שליטתה בעסקים. קצב העסקאות הואט משמעותית, ובוצעו רק חמש השקעות חדשות, רובן קטנות, על ידי עשר חברות ההשקעה הגדולות בעולם. לשם השוואה, ב־2021 אותן עשר חברות ביצעו 30 השקעות בסין. השנה שבע מעשר החברות לא ביצעו השקעה חדשה במדינה, כך לפי נתוני דיאלוג'יק. החברות היחידות שעוד ביצעו השנה השקעות בסין היו בלקסטון, אדוונט ובאיין. בלקסטון השקיעה במחסנים, ואילו אדוונט השקיעה בקבוצת הכנסים VNU וביצרנית מזון לבעלי חיים.
אין זו הפעם הראשונה שסין מגבילה גישה למידע שעלול להתפרש כשלילי. כך, בשנה שעברה אסרו הרגולטורים על חלק מבתי ההשקעות לחשוף את השווי המוערך של קרנות הנאמנות שלהם. הממשלה הפסיקה גם לפרסם את נתוני אבטלת הצעירים ב־2023 לאחר שהמדד טיפס לשיא.