סגור
ועידת התחזיות 2023 אייל בן סימון מנכ"ל קבוצת הפניקס
אייל בן סימון מנכ"ל קבוצת הפניקס (צילום: גדי קבלו)

בלעדי
הפניקס מאיימת להפסיק לעבוד עם סוכנות הביטוח אקספרט

חברת הביטוח טוענת נגדה כי סוכניה הוציאו את לקוחות הפניקס כדי שיוכלו לקבל עמלה נוספת מהמתחרים (מהלך שנקרא טוויסטינג); אקספרט: "נפלה טעות בניתוח הנתונים, לא בוצע טוויסטינג"; הפניקס: "אנחנו בדיאלוג"; בשבוע שעבר הודיעה הפניקס לסוכנות פרופיט כי לא תעבוד איתה יותר, מאותה סיבה

הפניקס ממשיכה להכות בשוק הסוכנויות ומודיעה לחברה נוספת שהיא מחסלת את העבודה איתה. הפעם זו סוכנות אקספרט מפתח תקווה שמנהלת כ-9 מיליארד שקל.
אקספרט, סוכנות ביטוח מפתח תקווה, עובדת עם הפניקס בעשור האחרון והעבירה לה עד כה לקוחות בהיקף של מיליארדי שקלים. בבדיקה שערכה הפניקס גמל לפני שבועיים נמצא כי הסוכנים של אקספרט החלו בחודשים האחרונים להעביר את הלקוחות שלהם אל מחוץ להפניקס. הפניקס טוענת נגד החברה כי סוכניה הוציאו את לקוחות הפניקס כדי שיוכלו לקבל עמלה נוספת מהמתחרים. מהלך שנקרא בשפת הביטוח – טוויסטינג – העברת לקוח בעוד הוא נמצא תחת חוזה עם חברה אחת לחברה אחרת.
בעלי סוכנות אקספרט הם ניר מלכה ומאיר יונה. מלכה, שימש כיו"ר אלטשולר שחם קופות גמל בתחילת העשור הקודם לאחר שמכר את בית השקעות "פרפקט" אותו הקים יחד עם יאיר לוינשטיין לגילעד אלטשולר. לאחר המכירה, קופות הגמל של פרפקט מוזגו לתוך אלטשולר שחם קופות גמל ב-2008 וזמן קצר לאחר מכן מלכה מכר את חלקו בבית ההשקעות (33%) ללוינשטיין ועזב להקים את סוכנות אקספרט. לוינשטיין נותר באלטשולר שחם עד היום ומשמש כבעלים ומנכ"ל אלטשולר שחם פיננסים – חברת הגמל הגדולה בישראל.
הנהלת הפניקס, בהובלת המנכ"ל אייל בן סימון ומנהל תחום חיסכון ארוך טווח אור חרוש, שמכהן בתפקיד מתחילת יוני, החליטה כי לא תעבוד יותר עם סוכנויות שהוציאו השנה את החוסכים שבניהולם אל מחוץ להפניקס. בשבוע שעבר הודיע חרוש לסוכנות הענק פרופיט כי הפניקס לא תעבוד איתה יותר, בעוד פרופיט היא מגופי ההפצה העצמאיים הגדולים ביותר בשוק הביטוח שמנהל כ-30 מיליארד שקל.
צעד כזה של ביטול חוזים מול סוכנויות הוא יוצא דופן בענף הגמל והפנסיה. על פי הערכות, היקף הנכסים שהעבירה פרופיט לידי הפניקס בשנים האחרונות מגיע ל-10 מיליארד שקל. ההחלטה של הפניקס להפסיק לעבוד עם סוכנויות שיחליטו למכור את המוצרים שלה מעוררת סערה בענף הביטוח. הענשת סוכנויות על "הקפצת" לקוחות מחברה לחברה הינה צעד מחנך שאף עשוי לקבל תמיכה מרשות שוק ההון, שהיא בעצמה יצאה נגד תופעת הטוויסטינג בשנים האחרונות.
הטוויסטינג זוכה לביקורת מאחר שהוא מצביע על מחשבה לטווח קצר מצד סוכן הביטוח על חשבון טובתו של הלקוח. אולם החלטה חד כיוונית של גוף גדול כמו הפניקס, חברת הביטוח עם שווי השוק הגדול ביותר, שלא לעבוד עם חלק מהחברות העצמאיות בשוק, מחלישה את העצמאות של הסוכנויות שאינן נמצאות בשליטת חברות ביטוח. הן אמורות לייצג את האינטרס של הלקוח מול חברות הענק.
מנכ"ל אקספרט מסר כי "אקספרט והפניקס ביחסי עבודה מצוינים מיום הקמתה. לצערנו נפלה טעות בניתוח הנתונים ויוכח מעבר לכל ספק שלא בוצע טוויסטינג. אנחנו סמוכים ובטוחים שהדברים יובהרו בקרוב והפעילות עם הפניקס תחזור לפעילות מלאה".
הפניקס: "הפניקס ואקספרט מנהלים מערכת עסקית טובה וארוכת שנים ובמסגרת זו, מתקיים בימים אלו דיאלוג עסקי בין הצדדים. אנחנו בטוחים שהצדדים ימשיכו במערכת יחסים טובה לעוד שנים רבות".