בלעדיאקזיט הסופרים השני של ליאור קמחזי: מוכר את אלמה מרקט למוטי בן־משה
בלעדי
אקזיט הסופרים השני של ליאור קמחזי: מוכר את אלמה מרקט למוטי בן־משה
דור אלון, שבשליטת מוטי בן־משה, מרחיבה את זרוע הקמעונאות ורוכשת 51% מרשת הסופרמרקטים העירונית אלמה מרקט לפי שווי של 40—50 מיליון שקל. המייסד קמחזי מכר ב־2021 את רשת סיטי מרקט לסונול ב־30 מיליון שקל. ימשיך לנהל את אלמה מרקט
שלוש שנים אחרי שמכר את רשת הסופרמרקטים סיטי מרקט לחברת הדלק סונול של דודי ויסמן, ליאור קמחזי מבצע אקזיט קמעונאי נוסף.
ל"כלכליסט" נודע כי חברת הדלק והקמעונאות דור אלון שבשליטת מוטי בן־משה חתמה על הסכם לרכישת השליטה (51%) ברשת הסופרמרקטים העירוניים אלמה מרקט של קמחזי, לפי שווי של 40–50 מיליון שקל. כלומר, קמחזי ייפגש עם 20–25 מיליון שקל. העסקה ממתינה לאישור רשות התחרות. קמחזי ימשיך לנהל את הרשת לאחר השלמת העסקה, ודור אלון תארגן מחדש את זרוע הקמעונאות שלה, שכעת מתחדשת בפעילות של סופרמרקטים עירוניים קטנים.
אלמה מרקט מחזיקה בתשעה סניפים – גבעת שמואל, מודיעין, רמת השרון, ראשון לציון, כפר סבא, רמת גן, ושני סניפים בתל אביב (דיזנגוף וצומת הפיל), והיא עתידה לפתוח סניף נוסף בקרוב ליד בית החולים תל השומר. היקף המכירות השנתי של אלמה מרקט מוערך ב־110 מיליון שקל. היקף המכירות השנתי של דור אלון בתחום קמעונאות המזון עומד על כ־1.6 מיליארד שקל.
קמחזי ניצל את העובדה שהעסקה מול סונול, שבמסגרתה מכר לה רשת שמונה 7 סניפים תמורת 30 מיליון שקל, לא כללה הסכם אי־תחרות, ומיד לאחר המכירה הקים רשת חדשה. המגבלה היחידה שהוטלה עליו במסגרת המכירה לסונול היתה שלא יכול להשתמש בשם הרשת שמכר ושעליו לשמור על מרחק מינימלי מסניפים של סיטי מרקט.
עבור דור אלון מדובר על הרחבה של זרוע הקמעונאות שלה, שמונה מספר רב של מותגים מוכרים. פעילות הקמעונאות של דור אלון כוללת את רשת הסופרמרקטים התל־אביבית AP:PM שלה 60 סניפים; 92 חנויות מיני־סופר אלונית; 28 סופרמרקטים שפועלים במושבים וקיבוצים; וכן 115 מסעדות ובתי קפה, כשבקטגוריה הזו נכללת רשתות ההמבורגרים BBB, בורגרים ומוזס – שלושתן פועלות תחת חברה אחת ש־50% ממנה נרכשו על ידי דור אלון בשנת 2021 תמורת 75 מיליון שקל. ההכנסות של מגזר קמעונאות המזון בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמדו על 711 מיליון שקל, עלייה של 7.8% בהשוואה להכנסות של 659 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב־2022. הרווח התפעולי הסתכם ב־8.4 מיליון שקל, ירידה חדה של 23% בהשוואה לרווח תפעולי של 10.8 מיליון שקל בינואר־ספטמבר 2022.
בנוסף, דור אלון מפעילה חנויות נוחות ובתי קפה במתחמי התדלוק שלה. בתשעת החודשים הראשונים של 2023 מחזור המכירות של פעילות זו הסתכם ב־495 מיליון שקל, עלייה של 4.6% בהשוואה לתקופה המקבילה ב־2022. כלומר, היקף המכירות של הקבוצה בתחום המזון עמד על כ־1.2 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2023, מה שמשקף קצב מכירות שנתי של כ־1.6 מיליארד שקל.
רשתות של סופרמרקטים עירוניים נהנו מביקוש גבוה בשנים האחרונות, בעיקר בזכות מגפת הקורונה שהחזירה את הציבור לקנות בסביבת הבית, מה שהוביל לביצוע עסקאות במחירים גבוהים. פז, למשל, רכשה את רשת סופר יודה התל־אביבית ב־170 מיליון שקל (ובהמשך רכשה את רשת פרשמרקט תמורת 2.1 מיליארד שקל), ואת סופר עמנואל תמורת כ־30 מיליון שקל. סונול רכשה את סיטי מרקט וגם את סופר סיטי.
בחודשים האחרונים התמונה משתנה, גם על רקע עליות המחירים ויוקר המחיה הגובר, ששולח מחדש את הצרכנים לסניפי הדיסקאונט הגדולים בשולי הערים. כך, בדצמבר האחרון העמידה ויקטורי למכירה שבעה מסניפיה בתל אביב, לאחר שבעל השליטה אייל רביד הגיע למסקנה שהסניפים שאינם פועלים בשבת נמצאים בנחיתות ביחס למתחרים שלהם. אלמה מרקט, שאינה כשרה, פעילה בשבת.