סגור
נתי סיידוף בעל ה שליטה ב שיכון ובינוי
נתי סיידוף. הגביר את פעילותו בחברה (צילום: עמית שעל)

בלעדי
רוכש פעילות שיכון ובינוי בניגריה: איטלקי שהכיר את סיידוף דרך לב לבייב

הרוכשת שאיתה נחתם מזכר הבנות היא פרלין גרופ, של פאולו פרסיקו, איש עסקים איטלקי שמחלק את זמנו בין דובאי וישראל, ונעצר בעבר בקונגו. שיכון ובינוי תרשום הפסד של 220־290 מיליון שקל על המכירה 

שיכון ובינוי הודיעה בשבוע שעבר על עסקה מתגבשת, שאם תצא לפועל תביא לסיום עסקיה של החברה ביבשת אפריקה, שסיבכה אותה בחקירות פליליות ואף היוותה זרז למכירת השליטה משרי אריסון לנתי סיידוף ב־2018. העסקה שדווחה היא מזכר הבנות לא מחייב למכירת החברה־הנכדה בניגריה תמורת 100 מיליון דולר.
שיכון ובינוי לא מסרה את שם הרוכשת הפוטנציאלית, אולם לכלכליסט נודע כי מדובר בחברה בשם קבוצת פרלין (Perleen Group), שהמטה שלה ממוקם באיחוד האמירויות. החברה, שפועלת בתחומי הסחר בחקלאות, מינרלים ויהלומים, בין היתר באפריקה, היא חברה פרטית ששייכת לאדם בשם פאולו פרסיקו (Paolo Persico), איש עסקים ממוצא איטלקי, שמחלק את זמנו בין דובאי וישראל.
עוד נודע כי הקשר בין פרסיקו לנתי סיידוף, בעל השליטה בשיכון ובינוי (42%) ויו"ר החברה, נוצר באמצעות לב לבייב, לשעבר הבעלים של קונצרן אפריקה ישראל, שלו פעילות עניפה בתחום היהלומים. סיידוף ולבייב מכירים זה את זה כבר שנים רבות. למעשה, סיידוף אף ניסה לרכוש את אפריקה ישראל, כשזו נכנסה להסדר חוב והיתה בדרך לצאת משליטתו של לבייב.
בחודש שעבר שמו של פרסיקו הוזכר באירוע של גניבת יהלומים מנמל התעופה הבינ"ל על שם מוגאבה בזימבבואה. מפרסיקו נגנבו יהלומים בשווי של 100 אלף דולר. הגנב אותר באמצעות מצלמת וידאו והוא נעצר.
במרץ 2021 נעצר פרסיקו בקונגו על ידי הרשויות המקומיות, יחד עם אזרח בלרוסי, ושוחרר כעבור זמן קצר. לאחר מכן פרסיקו ערך מסיבת עיתונאים שבה הבהיר שהמעצר נעשה מסיבות פוליטיות, משום שהוא הגיע למדינה ופגש את הנשיא לשעבר. נגד פרסיקו לא הוגש כתב אישום.
החברה של פרסיקו קיבלה חודשיים על מנת לבצע בדיקות נאותות לחברה של שיכון ובינוי בניגריה. ככל שהעסקה תצא לפועל, ותקבל את כל האישורים הרגולטוריים הנדרשים, שיכון ובינוי תרשום הפסד של 290-220 מיליון שקל על השקעתה בחברה המקומית. רוב ההפסד הוא תוצאה של השפעת הפיחות החד במטבע הניגרי המקומי, הניירה, בשנה החולפת. תזרים המזומנים שינבע לשיכון ובינוי מהעסקה יעמוד על 340 מיליון שקל, וצבר העבודות שלה, שעמד בסוף הרבעון הראשון על 21.3 מיליארד שקל, יקטן ב־590 מיליון שקל.
מזכר ההבנות המדובר הוא צעד משמעותי בדרכה של חברת התשתיות והבנייה לסיום הפעילות באפריקה, לאחר שבחודש שעבר התקשרה במזכר הבנות למכירת הפעילות שנותרה לה באתיופיה, שהסבה לה הפסדים של 289 מיליון שקל מאז 2023 ועד סוף הרבעון הראשון של השנה הנוכחית.
בנוסף, בתחילת החודש הצליחה החברה להניח מאחוריה את פרשת השוחד שבה הסתבכה בפעילותה באפריקה ושנחשפה ב־2018, כש־SBI, החברה־הבת של שיכון ובינוי שהיא גם החברה־האם של החברה המקומית בניגריה, הגיעה להסדר טיעון עם הפרקליטות. לפי הסדר הטיעון, שצריך עוד לקבל את אישורו של בית המשפט, SBI תורשע בעבירה של קשירת קשר לפשע ותשלם למדינה סכום של כ־260 מיליון שקל, ותודה גם בהפרה של חוק ני"ע. זאת, בשל אי־הפסקת התשלומים ללא קבלות, שחלקם היו בלתי נאותים במדינות באפריקה, בעיקר בקניה. במקביל, תיקי החקירה נגד שיכון ובינוי עצמה ו־SBI שווייץ ייסגרו.
החודש התפטר מנכ"ל שיכון ובינוי תמיר כהן, עשרה ימים לאחר שסיידוף מתח עליו ביקורת פומבית בראיון בכלכליסט. באותו הראיון הצהיר סיידוף שבכוונתו להגביר את מעורבתו בחברה, וגם הצהיר שהוא מתכנן לצאת מאפריקה. ואכן, סיידוף מינה עצמו ליו"ר, סמנכ"ל הכספים עמית בירמן מונה לממלא מקום מנכ"ל, וכאמור, החברה חתמה על מזכר הבנות למכירת הפעילות בניגריה, מה שיסלול את דרכה החוצה מאפריקה.