סגור
יו"ר רשות ני"ע ספי זינגר
יו"ר רשות ני"ע ספי זינגר (צילום: אוראל כהן)

יו"ר רשות ני"ע מנסה להפיג חשש שהמדינה תכפה על המוסדיים להגדיל השקעות בישראל

הניסוח העמום בחוק ההסדרים של הוועדה שתדון בהשפעת השקעות המוסדיים על המשק, מביא לחשש שהיא תוביל לצעדים שייאלצו אותם להגדיל השקעות בישראל; ספי זינגר: "המנדט של הוועדה לא עוסק בשאלה איפה יושקעו כספי המוסדיים - הוועדה נועדה לטפל בהיבטי ריכוזיות וניגודי עניינים בלבד"

יו"ר רשות ני"ע ספי זינגר מנסה להרגיע את החששות כי המדינה תכפה על המוסדיים להגדיל את השקעותיהם בישראל. החשש עלה בעקבות טיוטת חוק ההסדרים שמציעה להקים ועדה שתבדוק את סוגיית השקעות המוסדיים, והשפעתה על המשק הישראלי.
"אין לוועדה מנדט או כוונה לפגוע בעיקרון היסוד ולפיו תפקיד הגופים המוסדיים הוא לדאוג לכספי העמיתים ולהשיא את ערכם, והמנדט שלה כלל לא עוסק בשאלה איפה יושקעו כספי המוסדיים. הוועדה נועדה לטפל בהיבטי ריכוזיות וניגודי עניינים בלבד", אמר הערב זינגר בערב עיון של מכון לואיס ברנדייס לחברה לכלכלה ולדמוקרטיה.
עוד הוסיף זינגר, שצפוי להיות אחד מחברי הוועדה: "הגופים המוסדיים הולכים וגדלים מבחינת היקפי הנכסים וההשפעה על המשק, ויש לכך השלכות משקיות משמעותיות. זהו אחד האתגרים המרכזיים של המשק בשנים הקרובות, וההמלצה של הוועדה לבחינת חוק הריכוזיות הייתה לשקול הקמת ועדה שתבחן את הנושא הזה. זהו תפקידה של הוועדה הזאת, ולשם כך בלבד היא מוקמת".
החששות לגבי מטרות הוועדה נבעו מהנוסח העמום של פעילותה. לפי טיוטת חוק ההסדרים נכתב: "במטרה לקדם את התחרות במשק הישראלי, בשים לב לרמת נזילות המסחר בבורסה הישראלית, תוך הבטחת טובת הלקוחות של הגופים הפיננסים, יוטל על שר האוצר להקים ועדה ציבורית". כלומר הדגש בטיפול בריכוזיות המוסדיים הוא בכלל בדגש לצורך שיפור הנזילות בבורסה הישראלית.
משפט נוסף שעורר חששות בשוק ההון כי הוועדה תיקח בחשבון בעבודתה: "שמירה מיטבית על עניינם של לקוחות הגופים המוסדיים". המטרה היחידה שאמורה להיות היא מיקסום התשואה, ולכן לא ברור מה מסתתר מאחורי הנוסח הזה.
זינגר טוען כי מטרת הוועדה לדון בנושאי ניגודי עניינים וריכוזיות של המוסדיים, אם כי מנוסח טיוטת חוק ההסדרים ניתן לראות שהכוונה היא לעודד הגדלת השקעות של המוסדיים בישראל. השאלה היא מה הכוונה בעידוד - האם ביצירת תמריצים כמו הטבות מס, ופיתוח מכשירים חדשים, או כפי שחוששים בשוק ההון בצעדים אגרסיביים יותר כמו יצירת חסמים להשקעות בחו"ל, שייאלצו את המוסדיים להעדיף השקעות בישראל.