נחתמה עסקת אל על - הפניקס: "הפועלים היו הכי רציניים, אבל השווי שהעניקו ל'נוסע המתמיד' היה נמוך מדי"
נחתמה עסקת אל על - הפניקס: "הפועלים היו הכי רציניים, אבל השווי שהעניקו ל'נוסע המתמיד' היה נמוך מדי"
כך לדברי יצחק אליאב, סמנכ"ל הכספים של אל על, אחרי שחתמה על עסקה להלוואה של 130 מיליון דולר מחברת הביטוח. הפניקס קיבלה אופציה לרכישת 25% ממועדון הנוסע המתמיד לפי שווי 400 מיליון דולר. העסקה נעשית מכספי הנוסטרו של הפניקס. החברות יקימו סוכנות ביטוח משותפת
הפניקס חתמה על הסכם הלוואה של 130 מיליון דולר לאל על. חברת הביטוח קיבלה אופציה לרכוש 25% ממניות מועדון הנוסע המתמיד לפי שווי מופחת של כ-400 מיליון דולר, זאת לעומת 500 מיליון דולר שנקבע בהערכת השווי.
האופציה היא ל-6 שנים והשווי נקבע לפי הערכות שווי שהכינו ארנסט אנד יאנג עבור אל על ו-KPMG עבור הפניקס.
אל על תעביר לחברה בת שתקים, את כל נכסי המועדון לפי שווי 400 מיליון דולר שנקבע כאמור על ידי פירמות רואי החשבון. ההלוואה שתקבל היא ל-6 שנים, בריבית שנתית של 6% לשנה. "זו ריבית שגבוהה בפחות מ-3% מהריבית של אג"ח ממשלת ארה"ב, כך שמדובר עבורנו בעיסקה טובה", אמר יצחק אליאב, סמנכ"ל הכספים של אל על.
הפניקס תקבל שיעבוד על נכסי המועדון, כמו התזרים, הנתונים של 2.5 מיליון חברי המועדון ונכסים נוספים בלתי מוחשיים. "כשחברה כמו הפניקס עושה עיסקה כזו זה סמן לכל השוק לגבי אל על, במיוחד כשהעסקה נעשית מכספי הנוסטרו של הפניקס", אמר שמחי, "לקח לנו 8 חודשים לעבוד על העיסקה".
אליאב הוביל את העסקה לצד דינה בן טל מנכ"לית אל על כשמצד הפניקס הובילו את העיסקה אייל בן סימון המנכ"ל וחגי שרייבר, מנהל חטיבת ההשקעות. "הפוטנציאל של השותפות העיסקית הוא גדול. 2.5 מיליון נוסעי אל על יקבלו הטבות ברכישת ביטוח נסיעות וקורונה מהפניקס, והמבוטחים של הפניקס יקבלו הטבות באל על. תוקם סוכנות ביטוח משותפת שתניב תוצאות לשתי החברות", אמר שימחי.
אליאב, מה הפוטנציאל של חברת הנוסע המתמיד?
"תוך חמש שנים נוכל להכפיל את מספר חברי המועדון מ-340 אלף ל-700 אלף"
היו גורמים שונים שרצו להיכנס לשותפות במועדון. בזק, הפועלים, שופרסל, אלקטרה. למה סגרתם עם הפניקס?
"הגוף הכי מתקדם היה פועלים אקוויטי. אבל לא הגענו להסכמות לגבי השווי. כולם מבינים שהנוסע המתמיד הוא פוטנציאל צמיחה אדיר ובסיס מצויין להשקעה, אבל אף אחד לא הסכים לתת את השווי האמיתי של המועדון. התקדמנו עם מי שהציע את ההצעה הטובה ביותר.
"בזק היה מאד רציני. כולם היו רציניים. בסוף מחיר של עיסקה במועדון הוא גם תמחור של הסיכון באל על, וההבדל היה תמחור הסיכון הזה מצד כל המתעניינים. בסופו של דבר אפילו בשנת הקורונה ההכנסות מהכרטיס פליי קארד צמחו".
הנפקת הון היא אופציה?
"כן, אני מערך שעוד כשנה".
יו״ר אל על עמיקם בן צבי מסר, "העיסקה עם חברת הפניקס היא עדות לפוטנציאל הערך הרב הגלום בחברת אל על ובנכסיה המוחשיים והבלתי מוחשיים. העסקה תחזק את האיתנות הפיננסית של אל על ותסייע לה לצמוח ולהתפתח".
בעל השליטה קני רוזנברג אמר, "בשנה שחלפה אנו כבעלי השליטה באל על, לצד ממשלת ישראל ושוק ההון, הבענו שוב ושוב אמון בחוסנה של החברה ועתידה. כעת מתווסף מהלך ההשקעה של הפניקס המעיד כי גם הסקטור העסקי שותף להבעת האמון הזו".
אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס: "עסקה זו שמייצרת לנו שותפות ארוכת טווח במועדון משקפת את האמון שיש לנו בדינה בן-טל, מנכ"לית אל על, ובהנהלת החברה. אנחנו שמחים ומברכים על שותפות זו".
דינה בן-טל, מנכ"לית אל -על: "העסקה עם הפניקס היא הבעת אמון של גוף מוסדי ישראלי מוביל בעתידה של החברה ובפעולות שלנו להבראתה. אני מקווה כי גופים מוסדיים נוספים יביעו עניין בהשקעה באל על אשר הוכיחה כי עוצמת המותג והביקושים אליו, הם יוצאי דופן במשק הישראלי. יתרה מזאת, עסקה זו מצביעה על פוטנציאל השווי הגלום באל על ובמועדון לקוחות הנוסע המתמיד שלה".