לא מצליחה לחזור לאופנה: הערת עסק חי בדוחות עדיקה
לא מצליחה לחזור לאופנה: הערת עסק חי בדוחות עדיקה
חברת האופנה, שצפויה להתמזג עם החברה-האם גולף, המשיכה להעמיק את ההפסד ולהציג ירידה בהכנסות גם ברבעון השני של 2022; רואי החשבון של עדיקה מעריכים שהיא לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה ללא הזרמה כספית משמעותית - מעבר להלוואות מגולף, שעד כה הזרימה לה 20 מיליון שקל
איתות מדאיג מצד רואי החשבון של עדיקה: חברת האופנה פרסמה היום (א') את דו"חות הרבעון הראשון והמחצית הראשונה של 2022, שאליהם צורפה הערת עסק חי המעידה על ספקות מצד רואי החשבון של החברה בנוגע להמשך פעילות עדיקה ולעמידה בהתחייבויותיה בשנה הקרובה.
הדו"חות פורסמו פחות משבוע לאחר שדירקטוריון עדיקה נענה להצעת ההשתלטות של החברה-האם גולף ואישר את מיזוג עדיקה אליה ואת מחיקת עדיקה מהמסחר.
הנהלת עדיקה מעריכה כי לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה ללא הזרמה כספית משמעותית, מעבר להלוואה נוספת של 3 מיליון שקל שהיא אמורה לקבל מהחברה-האם גולף, אשר הזרימה לה עד כה 20 מיליון שקל.
"המשך פעילותה של החברה תלוי בהשגת מקורות מימון נוספים, אם בדרך של הלוואת בעלים או בדרך של גיוס הון או השגת מימון מצדדים שלישיים", כתבו רואי החשבון בדו"ח.
"כלל הגורמים המצוינים לעיל, תוך מתן תשומת לב גם להפסד הנקי ולתזרים המזומנים השלילי מפעילות שוטפת בששת הרבעונים האחרונים אשר הסתכמו בכ-81 מיליון שקל וכ-47 מיליון שקל בהתאמה, מעוררים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי. בדו"חות הכספיים לא נכללו כל התאמות לגבי ערכי הנכסים וההתחייבויות וסיווגם, אשר ייתכן שתהיינה דרושות אם החברה לא תוכל להמשיך ולפעול כעסק חי".
עדיקה נקלעה לבעיות תזרים מזומנים, וההפסדים שלה מעמיקים מרבעון לרבעון. בין היתר מתקשה החברה להיפטר ממלאי בשווי עשרות מיליוני שקלים, אף שפתחה נקודות מכירה בחנויות גולף וחנויות אאוטלט.
החברה מנסה ליישם תוכנית לשיפור הרווחיות הגולמית והתפעולית באמצעות צמצום הפעילות בארצות הברית והפחתת עלויות הפרסום והשילוח בהשוואה לרבעון המקביל והתמקדות בישראל. למרות זאת, היא עדיין מציגה העמקה של ההפסד התפעולי הן ברבעון והן במחצית השנה בהשוואה לתקופות המקבילות אשתקד.
עדיקה העמיקה את ההפסד התפעולי ברבעון השני של 2022 ל-14.7 מיליון שקל לעומת 9 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות נחלשו ב-33% ל-30 מיליון שקל, בעיקר בשל פגיעה במכירות בארצות הברית.
התזרים השלילי מפעילות שוטפת הגיע ל-5.5 מיליון שקל. בשורה התחתונה רשמה עדיקה הפסד של 14.7 מיליון שקל לעומת הפסד של 9.8 מיליון שקל ברבעון השני של 2021, בהמשך להפסד של 12 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה הנוכחית.
בסיכום המחצית הראשונה של 2022 רשמה עדיקה הפסד תפעולי של 26.6 מיליון שקל לעומת 23 מיליון שקל. החברה רשמה תזרים שלילי מפעילות שוטפת של 16 מיליון שקל.
למרות צעדי התייעלות ממושכים שמבצעת עדיקה, לחברה תזרים מזומנים שלילי זה מספר רבעונים, והיא מזהירה כי גם תזרים המזומנים מפעילות שוטפת למחצית השנייה של 2022 צפוי להיות שלילי ולעמוד על 14 עד 16 מיליון שקל.
בעקבות הפסדים עמוקים מפעילות החברה בארצות הברית, שם היא פועלת מינואר 2019, החליטה עדיקה לחסל את פעילות המגזר הבינלאומי כדי לצמצם את ההפסד שנובע ממנו ולהתמקד בפעילות בישראל. הכנסות עדיקה מהפעילות בארצות הברית נחתכו ב-65% ברבעון השני של השנה ועמדו על 6.7 מיליון שקל.
הרווח הגולמי ירד ב-58% ל-2.7 מיליון שקל, והרווח התפעולי הסתכם ב-4.8 מיליון שקל לעומת 9.4 מיליון שקל ברבעון המקביל. פעילות עדיקה בארצות הברית הפסידה בשורה התחתונה 2 מיליון שקל לעומת 2.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
גם בפעילות בישראל מציגה החברה פרמטרים שליליים. מספר הלקוחות הפעילים באתר עדיקה ירד ב-15% ברבעון השני של השנה לעומת תקופה מקבילה ועמד על 41 אלף לקוחות. עדיקה העמיקה את מבצעי ההנחות, ובכך גדל הסל הממוצע בחנויות ובאתר החברה ב-4%, אך מספר העסקאות ירד ב-13% ל-174 אלף והוביל לירידה במחזור המכירות של החברה.
הבעיה הגדולה של עדיקה היא חוסר יכולת להיפטר ממלאי בהיקף של כ-40 מיליון שקל שצברה מתקופות קודמות ואילץ אותה למכור את פריטי הלבוש במחירים נמוכים מהרגיל, והגדיל את ההוצאות הלוגיסטיות. במהלך הרבעון השני הקטינה עדיקה את כמות פריטי המלאי בכ-10% ביחס לכמות הפריטים בסוף הרבעון הראשון של 2022 - ירידה של כ-21% בהשוואה לכמות פריטי המלאי לסוף שנת 2021.
על פי החברה, האשמה במצבה היא "החולשה בשוק אשר שלחה גם שחקנים נוספים למבצעים אגרסיביים, והביאה לשחיקה בשיעור הרווח הגולמי יותר מהתחזית בחודשים אלו".
היחלשות שוק האופנה העולמי, כך על פי עדיקה, ופעולות של החברה לצמצום עודפי מלאי הביאו לפגיעה בשיעור הרווח הגולמי של החברה. ברבעון השני ירד הרווח הגולמי ב-38.5% ל-13 מיליון שקל. שיעור הרווחיות הגולמית הצטמק ל-43.5%, לעומת 47.4% ברבעון המקביל אשתקד.
עדיקה צמצמה את מצבת כוח האדם במטה ב-49% ל-133 עובדים, לעומת 220 עובדים במחצית שנת 2021.