סגור
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן
יו"ר שופרסל איציק אברכהן (צילומים: ערן גרנות, אביגיל עוזי)

הרווח הנקי השנתי של שופרסל התרסק ב-99% ל-2 מיליון שקל

הקמעונאית הגדולה בישראל סיכמה את 2022 עם ירידה של 0.7% בהכנסות ל-14.7 מיליארד שקל; תוכנית התייעלות שביצעה שופרסל עלתה לה 182 מיליון שקל והצניחה את הרווחיות התפעולית

מימדי השנה הקשה של שופרסל נחשפים: קמעונאית המזון הגדולה בישראל חתמה את 2022 עם קיפאון במכירות שירדו ב-0.7% והסתכמו ב-14.7 מיליארד שקל והתרסקות של הרווח הנקי ביותר מ-99% ל-2 מיליון שקל לעומת 393 מיליון שקל ב-2021. מניית שופרסל נחלשת היום בצהריים בפחות מ-1% בבורסת תל אביב.
הכנסות מגזר הקמעונאות ירדו ב-1.4%, בעקבות ירידה של 2.2% במכירות רשת המזון וירידה של 3% במכירות בחנויות הזהות, שפעלו גם ב-2021, כמו גם המכירות למ"ר שירדו ב-3.3% והסתכמו ב-25.4 אלף שקל למ"ר. ירידות אלו נבלמו בזכות עלייה במכירות סיטונאיות ורכישת רשת הסטוק דן דיל.
הירידה במכירות באה לידי ביטוי בשיעור חד יותר של 3.45% ברווח הגולמי שהסתכם ב-3.88 מיליארד, מה שהוביל לשחיקת הרווחיות הגולמית ל-26.5% מהמכירות, לעומת 27.2% בשנת 2021.
שיעורן של הוצאות המכירה, שיווק, הנהלה וכלליות, עלה ל-23.8% לעומת 22.3%, מה שהוביל לירידה חדה של 45.7% ברווח התפעולי ולשחיקה ברווחיות התפעולית ל-2.7% מהמכירות לעומת 4.9% ב-2021.
תוכנית ההתייעלות שהובילה הנהלת החברה בחודשים האחרונים, הייתה כרוכה בהוצאה של 182 מיליון שקל, מה שהצניח את הרווחיות התפעולית ל-1.9% מהמכירות.
רשת הפארם Be עדיין מכבידה על החברה. מכירות הרשת שרכשה שופרסל לפני חמש שנים והסבה למותג Be אמנם צמחו ב-8.4% למיליארד שקל, אולם עברה להפסד תפעולי של 3 מיליון שקל, לעומת רווח של 2 מיליון שקל ב-2021.
תוצאות שופרסל חותמות את אחת השנים הסוערות שעברה החברה. הסאגה שהחלה עם התפטרות המנכ"ל דאז איציק אברכהן בינואר 2022 והסתיימה עם שובו לחברה כיו"ר כעבור כחצי שנה, גררה את ענקית הקמעונאות לרצף ארועים חריגים שטלטלו את החברה.
במהלך התקופה, שונה הרכב הדירקטוריון וההנהלה, שנפרדה מחברי הנהלה מרכזיים וותיקים ובהם סמנכ"ל משאבי האנוש והאסטרטגיה צביקה פישהיימר, הסמנכ"ל והיועץ המשפטי ערן מאירי וסמנכ"לית הכספים טלי הובר, שסיימו את כהונתם עם שובו של אברכהן.
זמן קצר אחרי שובו של אברכהן לחברה כיו"ר ומינויו של אורי וטרמן לתפקיד המנכ"ל, החלה החברה ביישום תוכנית התייעלות שכללה בין היתר פיטורי עובדים. העלאות המחירים שדרשו הספקים הובילו את שופרסל לנהל מאבקים מתוקשרים עם חלקם, שכללו הפסקת הזמנת מוצרי יוניליוור, דיפלומט ותנובה לתקופות של שבועות ארוכים.
כעת בוחנת הקבוצה הכנת תוכנית אסטרטגית חדשה, לקראת המחצית השנייה של 2023.
בכוונת הרשת, שהחלה בהפעלת שני מחסני ליקוט אוטומטי לזרוע האונליין, להגדיל את נתח האונליין בשנים הקרובות. את המותג הפרטי שאוחז ב-27.2% מהמכירות, נערכת החברה להגדיל ל-35% מהמכירות. זאת, בין היתר באמצעות השקת המותג הבינלאומי ספאר.
עלות שכרם של חמשת בכירי החברה הסתכמה ב-17.7 מיליון שקל. עלות שכרו של היו"ר אברכהן בשנה החולפת עמדה על 4.9 מיליון שקל וזו של המנכל וטרמן על 4.1 מיליון שקל.