סגור
מנכ"ל פוםוום יהודה מינקוביץ' על רקע פארק של .Six Flags
מנכ"ל פוםוום יהודה מינקוביץ' על רקע פארק של .Six Flags (צילומים: רון קדמי, AP)

גם המניה קפצה: הארי פוטר יקפיץ את הכנסות פוםוום בכ־25% בשנה

החברה, שמספקת פתרונות צילום לפארקי שעשועים, תתקין מערכות בפארקים של ענקית המדיה וורנר ברוס, כולל בפארק הארי פוטר שייפתח ביפן. העסקה צפויה להניב לפוםוום הכנסות של 32—48 מיליון שקל בשנה למשך חמש שנים; המניה זינקה אתמול ב-6.8%

הגעתו של הארי פוטר לטוקיו צפויה להניב לפוםוום (Pomvom) סכום של 32‑48 מיליון שקל בשנה והזניקה את המניה ב־6.8%. החברה, שמפתחת פתרונות צילום דיגיטליים לפארקי שעשועים, התקשרה עם ענקית המדיה וורנר ברוס (Warner Bros) בהסכם, שלפיו היא תעניק שירותי תיעוד חווייתי בפארק The Making of Harry Potter שוורנר מקימה בטוקיו ושצפוי להיפתח ביוני הקרוב. זאת, לצד המשך מתן השירותים בשני פארקים נוספים של וורנר, Warner Bros Studio Tour בלוס אנג'לס ו־The Making of Harry Potter בלונדון.
להערכת פוםוום, שווי העסקה, שנחתמה לחמש שנים, צפוי להגיע ל־400 מיליון שקל, מהם 45% מהאתר ביפן. מרבית ההתקשרויות של פוםוום מבוססות על חלוקת הכנסות בשיעור של 60%-40% עבור מפעיל האתר והשאר לפוםוום. המשמעות: הכנסות פוםוום מהעסקה יעמדו על 240-160 מיליון שקל לחמש שנים. ב־2022 הגיעו הכנסותיה של פוםוום מההתקשרות עם וורנר ל־41 מיליון שקל והיוו 21% מההכנסות השנתיות.
הסכם זה מצטרף למזכר הבנות לא מחייב שעליו חתמה פוםוום בינואר השנה עם ענקית פארקי השעשועים האמריקאית Six Flags, שלפיו היא תספק את שירותיה ב־11 מ־27 הפארקים שלה בצפון אמריקה לחמש שנים. החתימה הסופית על ההסכם צפויה בשבועות הקרובים. בפוםוום העריכו שמערכותיה יחלו לפעול עד סוף 2024. לפי נתוני Six Flags, ב־2019 פקדו את 11 הפארקים הללו כ־13 מיליון מבקרים. ההכנסות הצפויות מההסכם לא דווחו, אך בהנחה שהיקף המבקרים והכנסתה הממוצעת של פוםוום מכל מבקר ייוותרו דומים, תמורת ההסכם עשויה להגיע לכ־53 מיליון שקל.
ההסכם עם וורנר יעלה את מספר הפארקים שבהם פוםוום פועלת ל־42 וההתקשרות עם Six Flags צפויה להעלותו ל־53. רשת נוספת שעמה פוםוום פועלת היא מרלין, שמפעילה פארקי שעשועים באירופה ובארה"ב. לפי ההסכם מיוני 2021, פוםוום מספקת שירותי תיעוד חווייתי ב־17 מאתרי מרלין למשך חמש שנים. הכנסותיה מהסכם זה הגיעו ב־2022 ל־94 מיליון שקל, שהיוו 49% מהכנסות החברה.
את 2022 סיכמה פוםוום עם זינוק של 47% בהכנסות ל־193 מיליון שקל, לאור רכישת חברה־בת בארה"ב וחזרה לשגרת פעילות בפארקים לאחר הקורונה. אך גם לאחר נטרול הרבעון הראשון, שבזה המקביל לו ב־2021 חלו סגרים, ההכנסות ב־2022 היו גבוהות ב־28% מאשר בשנה שקדמה לה. זאת, בין היתר, בשל הטמעת פעילות דיגיטציה באתרים, שהניבה הכנסות של 34 מיליון שקל. הפעילות לא הייתה מהותית ב־2021. עיקר ההכנסה של פוםוום, 72%, באירופה והשאר בארה"ב, כשההכנסה הממוצעת מלקוח באתרים שבהם החברה פועלת באירופה הייתה 1.2 ליש"ט, ובארה"ב 1.12 דולר.
למרות השיפור בהכנסה, פעילותה של פוםוום עדיין הפסדית. ההפסד השנתי אף קפץ מ־11 מיליון שקל ב־2021 ל־24.5 מיליון ב־2022, בעיקר עקב הוצאות שאינן תזרימיות בגין תשלום מבוסס מניות של כ־11 מיליון שקל לעובדים, נושאי משרה ודירקטורים; עלייה בהוצאות מו"פ וכ"א, למטרת תמיכה בהליך הדיגיטציה ובצמיחה בפעילות, יחד עם עדכון עלויות שכר, ובשל רכישת החברה־הבת בארה"ב. פוםוום מממנת את פעילותה ממקורות עצמיים ומגיוסי הון שביצעה, וללא מימון חיצוני. בסוף 2022 היו ברשותה 48 מיליון שקל במזומנים ושווי מזומנים. להערכתה, ההתקשרויות החדשות, ביחד עם הטמעת המערכות הדיגיטליות ושיפור היעילות התפעולית, יביאו להמשך צמיחה בהכנסות כך שבמהלך 2024 תגיע לאיזון או לרווחיות.
מנכ"ל פוםוום יהודה מינקוביץ אמר ל"כלכליסט": "ב־2022 הנחנו את היסודות לדיגיטציה בפארקים. ההתקשרות עם וורנר היא אבן דרך בהתפתחות שלנו, כשהצמיחה היא באמצעותה התקשרות עם שחקנים גדולים ובהסכמים לטווח ארוך. הכניסה לאתר ביפן מהווה דריסת רגל לשוק השני בגודלו בעולם אחרי ארה"ב. מעבר להסכמים שהודענו עליהם, אנחנו מקווים להגיע להסכמים נוספים".