רבעון מאכזב: הרווח של תדיראן צנח ביותר מ-80%
רבעון מאכזב: הרווח של תדיראן צנח ביותר מ-80%
חברת המזגנים רשמה נפילה של 38.8% בהכנסות הרבעון השני בעקבות מימוש מלאי יקר וביקושים נמוכים יותר; תדיראן צופה שלמעט בתרחיש הקיצון, לשינויים המשפטיים במדינה לא תהיה השפעה על פעילותה
תדיראן מציגה ירידה חדה בהכנסות וברווח הנקי שצנח ברבעון השני של 2023 ב-81.3% ל-7.7 מיליון שקל. יצרנית המזגנים הכריזה על חלוקת דיבידנד בגובה 25.4 מיליון שקל. מניית תדיראן מאבדת יותר מ-5% מערכה בבורסת ת"א הבוקר לאחר הדוחות.
מכירות תדיראן נחתכו ברבעון ב-38.8% ל-416.9 מיליון שקל, כתוצאה מירידה בהכנסות מגזר מוצרי הצריכה ומגזר האנרגיה.
הירידה בהכנסות נרשמה בין היתר מהמשך מימוש מלאי יקר אשר מכירתו הסתיימה לקראת סוף הרבעון וכן מביקושים נמוכים יותר, שבאו לידי ביטוי בכך שמכירות מגזר מוצרי הצריכה ירדו ברבעון ב-27.2% ל- 219.5 מיליון שקל, כתוצאה מקיטון כמותי וכספי במכירת מזגנים.
ירידה חדה יותר של 41.9% ברווח הגולמי, שהסתכם ב-76.7 מיליון שקל, הובילה לשחיקת הרווחיות הגולמית ל-18.4% מהמכירות.
הירידה במכירות וברווח הגולמי, נרשמו במקביל לעלייה של 38.5% בהוצאות הנהלה וכלליות ועלייה של 15.8% בהוצאות מכירה ושיווק, כתוצאה מעלייה בהוצאות פרסום וקידום מכירות, שכר עבודה וכן מהוצאות בגין חובות מסופקים.
העלייה בהוצאות מכירה ושיווק בתקופת הרבעון השני של שנת 2023 נבעה בעיקר מעלייה בהוצאות פרסום וקידום מכירות, שכר עבודה ונלוות וכן מהוצאות בגין חובות מסופקים.
בעקבות כך, נחתך הרווח התפעולי ברבעון ב-79.6% ל-16.7 מיליון שקל, והרווחיות התפעולית נשחקה ל- 4% מהמכירות, לעומת 12% ברבעון המקביל אשתקד. הפגיעה הקשה ברווח הנקי נרשמה למרות ירידה של 59.1% בהוצאות המימון שהסתכמו ב-4.5 מיליון שקל.
דירקטוריון תדיראן אישר בחודש מרץ החולף תוכנית אסטרטגית חדשה עד לשנת 2026. זאת שלוש שנים אחרי שאישר הדירקטוריון תוכנית צמיחה אסטרטגית עד לשנת 2025, בה נקבע יעד מכירות שנתי של 2 מיליארד שקל עד 2025 אשר עיקרו ממכירות מיזוג אויר בישראל ובשווקים גיאוגרפים נוספים והשאר ממכירות בתחום האנרגיה והטיפול באוויר.
בחברה ציינו שהקדימו להשיג את יעדי התוכנית האסטרטגית הקודמת ולכן נקבע יעד-על מעודכן להשגה עד שנת 2026 הכולל הכנסות בגובה 4.5 מיליארד שקל, מתוכם כ-2.7 מיליארד שקל המהווים 60% מההכנסות, ינבעו ממגזר האנרגיה ורק הכנסות בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל ממגזר מוצרי הצריכה.
לטובת יישום ומימוש יעדיה האסטרטגיים, מתכננת תדיראן להרחיב את פעילותה בתחום מיזוג האוויר הביתי ומשאבות החום לשוק האירופי, אותו זיהתה כמתאפיין בצמיחה מהירה וככזה שאינו מצריך התאמות מהותיות במוצרים עצמם.
להערכת החברה, הרחבת הפעילות באירופה בתחום המיזוג ומשאבות החום עתידה לתרום חלק ניכר מן הצמיחה בהכנסות במגזר זה. לצורך הרחבת פעילות משאבות החום ומיזוג האוויר באירופה, בכוונת החברה לבחון שיתופי פעולה עם מפיצים מקומיים ולחילופין להרחיב את פעילות חברת Solar VP האיטלקית במוצרים אלו אשר משווקים על ידה כבר כיום כאמור.
בהתייחס למהפכה המשפטית בישראל ולביטול עילת הסבירות, ציינה תדיראן כי על רקע שינויי החקיקה המוצעים, כמו גם אלו שכבר חוקקו כאמור, תחזית דירוג האשראי של ישראל הורדה מחיובית ליציבה, ועל פי הערכות ופרסומים שונים הליכי חקיקה חד צדדיים הובילו או עלולים להוביל לפגיעה במטבע המקומי, לפגיעה בהשקעות במשק הישראלי בכלל ובענף ההייטק בפרט, להוצאת כספים מישראל, לעלייה בעלות מקורות הגיוס ולפגיעה בפעילותו הכלכלית של המשק, אך למרות שנכון להיום אין באפשרותה להעריך את ההסתברות של השפעת שינויים אלו על תחומי פעילותה, להערכתה, למעט בתרחיש קיצון, לא צפויה להיות השפעה מהותית על פעילותה של החברה.