בלעדירשת הבשר בלדי בדרך לבורסה: תתמזג לתוך הספאק של גיל דויטש ורוני בירם
בלעדי
רשת הבשר בלדי בדרך לבורסה: תתמזג לתוך הספאק של גיל דויטש ורוני בירם
איי ספאק 1, הספאק הישראלי הראשון שהונפק על ידי גיל דויטש ורוני בירם, מקיים מגעים מתקדמים למיזוג עם חברת מוצרי הבשר בלדי של ארז דהבני - לפי שווי של יותר ממיליארד שקל לחברה הממוזגת. בלדי מייבאת, מייצרת ומשווקת מוצרי בשר. הצדדים חתמו על מזכר הבנות ובימים אלו מתקיימות בדיקות נאותות
בעיצומה של הטלטלה הנוכחית בשווקים, שמתרחשת על רקע העלאות הריבית מצד הבנקים המרכזיים ברחבי העולם ששואפים לנצח את האינפלציה שהרימה את ראשה לגבהים שלא נראו שנים רבות, מתקיימים מגעים לביצוע מיזוג בין הספאק הישראלי הראשון שהונפק באחוזת בית — איי ספאק 1 — לבין חברה מקומית. ולא מדובר בחברת טכנולוגיה. ל"כלכליסט" נודע כי הספאק מקיים מגעים מתקדמים למיזוג עם אחת מחברות הבשר הגדולות בישראל, חברת בלדי שבבעלותו המלאה של ארז דהבני. למעשה, בין הצדדים כבר נחתם מזכר הבנות ובימים אלו מתקיימות בדיקות נאותות.
ככל שהעסקה תצא לפועל, השווי של החברה הממוזגת יעמוד על יותר ממיליארד שקל. לשם השוואה, יבואנית ומשווקת המזון נטו שבשליטת משפחת עזרע נסחרת בבורסת ת"א בשווי שוק של כ־560 מיליון שקל. איי ספאק 1 נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ־440 מיליון שקל, מעט יותר מ־400 מיליון השקלים שאותם גייסה החברה בעת שהונפקה באוגוסט 2021.
ספאק (SPAC) הוא ראשי תיבות של Special Purpose Acquisition Company. מדובר בחברות שמנפיקות ומגייסות כספים כדי למזג לתוכן חברות פרטיות בתוך פרק זמן מוגדר — לרוב שנתיים. לכן הן גם נקראות חברות צ'ק פתוח. אם הספאק לא מצליח לבצע עסקה בפרק הזמן הזה, הוא מחזיר את הכסף למשקיעים בתוספת ריבית.
בארה"ב הספאקים הפכו לתופעה הבולטת ביותר בשוק ההון במהלך הראלי של 2021 — שנה שבה הוקמו בארה"ב 613 ספאקים, שיא של כל הזמנים — ובמהלך השנה הנוכחית הטרנד דעך בשל המשבר בשווקים. אולם בישראל נוסד והונפק רק ספאק אחד, למרות שהתרקמו עוד שני נסיונות להנפיק ספאקים בבורסת ת"א. הנסיונות האלו לא צלחו בשל היענות נמוכה מצד המשקיעים והדרישות הרגולטוריות של רשות ני"ע שהעמידה רף גבוה יותר ביחס לנדרש בארה"ב.
היזמים של הספאק הישראלי הראשון איי ספאק 1 הם גיל דויטש ורוני בירם, שהקימו את בית ההשקעות אקסלנס ונפרדו ממנו באקזיט ענק כשמכרו אותו ליצחק תשובה; ירון בלוך, יו"ר חברת כרטיסי האשראי MAX; ואמיר אפרתי, מנהל קרן הגידור ברוש שעל מייסדיה נמנים דויטש ובירם גם כן.
בהתאם לדרישות של הרשות, היזמים הזרימו לספאק 10% מסכום הגיוס הכולל, כלומר 40 מיליון שקל, כשחלק ניכר מהסכום הזה הושקע על ידי דויטש ובירם. בגיוס של הספאק השתתפו הראל ביטוח, אלטשולר שחם, כלל ביטוח, מגדל ביטוח, מור השקעות והכשרה ביטוח. כלל ביטוח, מגדל ביטוח והראל ביטוח מחזיקות כל אחת ב־15.75% ממניות הספאק בשווי שוק של 63 מיליון שקל. אלטשולר שחם מחזיק בכ־15% מהמניות בשווי שוק של 60 מיליון שקל ואילו הכשרה ביטוח מחזיקה ב־11% מהמניות בשווי שוק של 43 מיליון שקל. מור אינו בעל עניין והוא מחזיק בכ־3%—4% מהמניות. חברת הניהול של הספאק מחזיקה ב־10% מהמניות. בלוך מכהן כיו"ר הספאק ואילו ליאור אובסיוביץ', שעבד בעבר בקרן פימי, קרן הפרייבט אקוויטי הגדולה בישראל, מכהן כמנכ"ל.
המשבר בשווקים הביא לקיפאון כמעט מוחלט בשוק ההנפקות הראשוניות (IPO) ועצר את התהליך עבור שורה ארוכה של חברות ששאפו להנפיק בבורסת ת"א. חלקן, דוגמת מחצבות כפר גלעדי, בחרו בחלופה של הכנסת שותף פיננסי לחברה. במקרה הספציפי הזה מדובר על קרן תש"י שהשקיעה בחברה לפי שווי של 900 מיליון שקל.
גם בלדי הוזכרה לפני שנתיים כמועמדת להנפקה, אולם באותה העת דהבני הבהיר שאמנם קיבל פניות מחתמים, אך שהנפקה אינה עומדת על הפרק. זאת חרף העובדה שבאותה העת ומאז קיבל דהבני פניות משורה ארוכה של גורמים שרצו לראות חברת מזון בסדר גודל בינוני שכזה נכנסת בשערי הבורסה המקומית. אולם פערי שווי, יחד עם לבטים נוספים, מנעו מהמלך לצאת לפועל.
בלדי היא חברה ותיקה שהוקמה ב־1916 כאטליז קטן בשוק הכרמל בתל אביב. כיום מדובר בחברה שלה מפעל לייצור בשר בצפון (עמק יזרעאל), מרכז לוגיסטי בתימורים — שמתפרס על שטח של 34 אלף מ"ר ושהוקם בהשקעה של 200 מיליון שקל — ושתי חנויות מפעל (ברחובות ובת־ים). המטה של החברה ממוקם בבאר טוביה. החברה מעסיקה 500 עובדים.
בלדי משווקת בשר לרשתות הקמעונאות הגדולות דוגמת שופרסל ויינות ביתן (שעתידה להפוך לקארפור). את פעילות ההפצה מבצעת החברה לבד והיא מהווה נדבך חשוב בפעילותה. בנוסף החברה מספקת שירותי קייטרינג, הן ללקוחות מוסדיים והם ללקוחות פרטיים במסגרת אירועים דוגמת בר־מצוות. בנוסף לפעילות ייצור ושיווק הבשר שלה, בלדי מייבאת, מייצרת ומשווקת גם דגים וירקות קפואים.
בתקופת הקורונה — שהיטיבה עם החברה בכל הנוגע למכירות למגזר הפרטי, בדומה ליתר שוק המזון — חוותה החברה משבר במכירות לשוק המוסדי, אולם ככל הידוע כעת המכירות שבו לרמות של טרם המגיפה. ההכנסות של בלדי מעסקי המזון מוערכות בכמיליארד שקל בשנה.
ב־2019 נכנסה בלדי לפעילות בתחום הנדל"ן. לחברה יש קרקע בבעלותה בבת־ים שאותה רכשה לפני שני עשורים. לפני כשלוש שנים, החלה לקדם עליה הקמת מגדל בן 16 קומות, שיכלול מלון, מסחר ומגורים, בהשקעה כוללת של כ־350 מיליון שקל.