בלעדיניסיון החרם לא צלח: שטראוס שמרה על נתח השוק שלה באוגוסט
בלעדי
ניסיון החרם לא צלח: שטראוס שמרה על נתח השוק שלה באוגוסט
קבוצת המזון אחזה בחודש אוגוסט בנתח שוק של 9.9%, בדומה לחודש יולי, כך לפי נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי כלכליסט; בסוף יולי הודיעה שטראוס על הפסקת פרסום המוצרים שלה בערוץ 14, ובתגובה ניסה הערוץ לקדם חרם על מוצריה
החרם שהוכרז על שטראוס לא פגע בחברת המזון. מנתוני סטורנקסט לסיכום חודש אוגוסט שהגיעו לכלכליסט עולה כי נתח השוק של שטראוס עמד בחודש שעבר על 9.9%, בדומה לנתח השוק של החברה בחודש יולי (אז עמד על 9.96%).
למעשה, מדובר בנתחי שוק מהגבוהים שבהם אחזה החברה, מאז חודש פברואר, אז אחזה ב-10.1%, בדומה לפברואר אשתקד.
בסוף חודש יולי הודיעה שטראוס על הפסקה מיידית של פרסום המוצרים שלה בערוץ 14, זאת בעקבות אמירה של עו"ד ארי שמאי, פאנליסט בתוכנית "הפטריוטים", שקרא לשחרורו של יגאל עמיר, רוצח ראש הממשלה יצחק רבין.
האמירה של שמאי התווספה לשורה של אמירות קשות מצד מגישים ואורחים באולפני הערוץ, שהובילו את הרשות השנייה לפתוח במספר הליכי הפרה נגדו. כך למשל לפני כחודשיים טען בשידור בערוץ הרב אמנון יצחק כי "על הרכבות של הגרמנים בשואה היה כתוב מפא"י".
בעקבות אמירתו של שמאי כתבה שטראוס במכתב ששלחה לערוץ: "בהמשך להתבטאויות פוגעניות שונות, חוזרות ונשנות, בעת האחרונה בתוכניות המשודרות בערוץ, אנו מודיעים בזאת כי אנו מקפיאים את הפרסום בערוץ באופן מידי".
עוד נאמר כי ייתכן שהחברה תחזור לפרסם בערוץ אם יהיה שינוי בהתנהלותו: "רק ככל שנשתכנע שהערוץ עומד בדרישות הערכים לאורם אנו פועלים ולאורך זמן, נשקול את המשך הפרסום". כשבוע לאחר מכן, הצמידה החברה אבטחה ליו"ר החברה ובעלת השליטה עפרה שטראוס, לאחר שהתקבלו איומים על חייה - במשרדי הברה ובביתה, באמצעות טלפונים, מסרונים והודעות.
גורמים בערוץ ניסו בתגובה לקדם חרם על קבוצת שטראוס, אך הוא לא צלח והחברה שמרה על כוחה בשוק המזון. חברת תמי 4 שבבעלות שטראוס, קיבלה בקשות מלקוחות שרכשו ממנה את בר המים להתנתק, אולם בחברה צייינו כי מדובר בכמות בקשות שולית.
בתוך כך, עליות המחירים שנרשמו מתחילת השנה אילצו את הצרכנים לצמצם את היקף הקניות.
מנתוני סטורנקסט שהגיעו לכלכליסט עולה כי בשמונת החודשים הראשונים של 2023 נרשם קיפאון ריאלי במכירות המזון. מדד המחירים שעורכת החברה עלה ב-6.5%, במקביל לעלייה של 6.6% במכירות שהסתכמו ב-26.7 מיליארד שקל.
הקיפאון נרשם גם בקטגוריית מוצרי הטיפוח האישי, בעקבות עליית מדד המחירים ב-5.2%, במקביל לעלייה של 5.4% במכירות שהסתכמו ב-3.7 מיליארד שקל.
הקיפאון במכירות המזון ומוצרי הטואלטיקה נרשם בעקבות העלאות מחירים חדות שביצעו מרבית ספקי המזון והטואלטיקה במהלך המחצית הראשונה של השנה.
בשוק מוצרי המזון והצריכה נרשמה עלייה ריאלית נמוכה של 0.8% בלבד, בהמשך לעליות המחירים שנרשמו מתחילת השנה, ואשר הובילו לעלייה של 4.8% במדד המחירים.
עליות המחירים הובילו לעלייה של 5.6% במכירות שהסתכמו ב-37.3 מיליארד שקל. הסרת מס הקנייה על משקאות ממותקים קיזזה באופן חלקי את העלאת המחירים שביצעו שלוש חברות המשקאות הגדולות: קוקה קולה ישראל, טמפו ויפאורה, כך שמדד מחירי המשקאות ירד ב- 2.1%, ויחד עם עלייה של 1.4% במכירות שהסתכמו ב- 3.9 מיליארד שקל, נרשמה עלייה ראלית בגובה 3.5%.
ביטול מס הקנייה שהוטל בשנה שעברה על כלים חד פעמיים מיתן את עליית המחירים בזירת המוצרים לבית הכוללת גם מוצרי ניקיון ועזרים שונים לאפייה ולבישול. מכירות הענף עלו בתקופה ב-2% ל-2.9 מיליארד שקל ושיקפו עלייה ריאלית של 1.7% בלבד.