סגור
גיימינג גיימרים גיימרית משחקי וידאו 2
גיימינג. העלייה במספר השחקנים וברמת ההוצאה למשתמש יהיו מנוע צמיחה ארוך טווח לתעשייה (צילום: שאטרסטוק)

השורה התחתונה
מחיר נמוך, עתיד מבטיח: האם 2023 תהיה השנה של מניות הגיימינג?

משחקי המחשב צפויים לפריחה עם כניסת טכנולוגיית הבלוקצ'יין והמטאוורס. אחרי ירידות המניות בענף ב־2022 ייתכן כי השילוב בין התמחור הנמוך יחסית של המניות, לבין התוצאות העסקיות הטובות, מהווה הזדמנות נוחה להיחשף אליו

תעשיית הגיימינג כבר מזמן אינה נחלתם הבלעדית של ילדים ובני נוער. הקפיצה הטכנולוגית והזמינות הגבוהה של המשחקים אונליין מנגישות את הז'אנר לקהלים נוספים - מגמה שלא צפויה להאט בשנים הקרובות. ההערכות הן שהצמיחה העקבית במספר השחקנים בעולם והעלייה ברמת ההוצאה למשתמש יהוו מנוע צמיחה ארוך טווח לתעשייה הזו.
בעולם שמככבים בו כרגע רעשי מאקרו, ענף הגיימינג הוא חוף מבטחים שקט יחסית, שכן האינפלציה, העלאות הריבית והפקקים בשרשרת הלוגיסטית אינם חלק משיקולי ההשקעה בו.
שלוש מגמות צפויות להוביל את הצלחת הגיימינג בשנים הקרובות, והראשונה היא קפיצות הדרך הטכנולוגיות, שהופכות את המשחקים למורכבים ומוחשיים הרבה יותר. הכניסה לתחום של טכנולוגיית הבלוקצ'יין והמטאוורס (Metaverse) תשדרג לאין ערוך את הרמה הוויזואלית של המשחקים, דבר שיגביר את רמת ההתקשרות של השחקנים למשחקים. המגמה השנייה שתתדלק את הענף היא כניסה גוברת והולכת של נשים לספורט שנחשב עד לא מכבר לגברי במהותו. בארה"ב הגיע שיעור הנשים מקרב כלל השחקנים לכ־40% ובאסיה לכ־45%, זאת על פי הערכות של Google וחברת הייעוץ NIKO Partners. גם העבודה ההיברידית, שצברה תאוצה בתקופת הקורונה, מפנה יותר זמן למשחקים. המגמה השלישית היא המעבר לפלטפורמת המובייל, שמאפשרת זמינות ונגישות גבוהות במיוחד עבור כלל האוכלוסייה.
כבר בינואר השנה התבשרנו על כך שטייק טו אינטראקטיב (סימול: TTWO) הגישה הצעת רכש לחברת הגיימינג זינגה, המתמחה במשחקים בפלטפורמת המובייל. שווי הצעת הרכש עמד על כ־11 מיליארד דולר, והוא שיקף תמחור של כ־15 פעמים EBITDA (לרווחי השנה הבאה). הרציונל העסקי לרכישה מבחינת טייק טו היה להגדיל את נתח פעילות המשחקים במובייל, המתאפיין בשיעורי צמיחה גבוהים במיוחד. העסקה הושלמה במהירות במאי השנה, ומניית זינגה נמחקה ממסחר.
גם מיקרוסופט (סימול: MSFT) רוצה חלק במשחק. ב־18 בינואר פורסם שענקית התוכנה ומחשוב הענן הגישה הצעת רכש במזומן לאקטיביז'ן בליזארד (סימול: ATVI) לפי מחיר של 95 דולר למניה, המשקף לחברה שווי של 80 מיליארד דולר. עסקה זו, אם אכן תושלם, צפויה להיות הגדולה בתולדות מיקרוסופט.
כשנשאל מדוע היא רוכשת חברת גיימינג, סיפק מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה תשובה מוחצת: "גיימינג היא הקטגוריה הדינמית והמרגשת ביותר כיום בעולם המדיה, והיא צפויה להיות רכיב מרכזי בהתפתחות פלטפורמת המטאוורס". כיום נסחרת מניית החברה הנרכשת במרווח של כ־25% ממחירה המגולם בעסקה, דבר המשקף את חששות המשקיעים מכך שהעסקה לא תצא לפועל משיקולי הגבלים עסקיים. ואכן, באחרונה הודיעה רשות ההגבלים העסקיים בארה"ב כי בכוונתה לחסום את ענקית התוכנה מביצוע הרכישה, אם כי לא ברור עדיין מה תהיה תגובת מיקרוסופט.
למרות חששות המשקיעים, הצליחו מרבית החברות בענף לרשום תוצאות עסקיות טובות באופן משמעותי מהצפוי השנה. לשם המחשה, במסגרת הדו"חות לרבעון השלישי פרסמה אלקטרוניק ארטס (סימול: EA) דו"חות טובים מהצפוי עם הכנסות של 1.9 מיליארד דולר לעומת 1.8 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב־2021. בשורה התחתונה רשמה EA רווח נקי של 1.07 דולר למניה בהשוואה ל־1.02 דולר למניה ברבעון המקביל.
תחום הגיימינג צפוי להיות בין הענפים עם ביצועי המניות הטובים ביותר ב־2023, וזאת מכמה סיבות. חברות רבות צפויות לנצל את תזרים המזומנים המרשים שלהן ולבצע כמה השקות משמעותיות של כותרי משחק חדשים במהלך המחצית הראשונה של 2023. השקות אלה יוצעו למספר רב יותר של שחקנים, המשתמשים בקונסולות משחק חדשניות (Next Gen Consoles) — דבר שיתורגם לעלייה חדה ברמת המשיכה של שחקנים לפלטפורמות המשחק, ויוביל לגידול עקבי בשורת ההכנסות.
בנוסף, פעילות הקונסולידציה בענף הגיימינג בהחלט עשויה לזלוג לעולמות מדיה מקבילים. אם חברת תוכנה בסדר הגודל של מיקרוסופט מעוניינת לשלב את הגיימינג בארסנל הפתרונות שלה, לא בלתי נמנע שענקיות מדיה כמו דיסני או נטפליקס יבחרו אף הן לשלב אותו במגוון הצעות הבידור שלהן לקהל המנויים. בד בבד עם עליית מדרגה בפעילות המיזוגים והרכישות, צפויה גם הקלה מסוימת ברגולציה בסין על חברות הטכנולוגיה בכלל — וחברות הגיימינג בפרט — דבר שעשוי לשפר את סנטימנט המשקיעים כלפי מניות הגיימינג.
סיבה נוספת שצפויה לתרום לאטרקטיביות של מניות חברות הגיימינג היא רמות התמחור הנוחות שבהן מתחילות מרביתן את שנת 2023. השנה שחלפה לא האירה פנים למניות בענף, והן רשמו ביצועי חסר מול המדדים המובילים. לדוגמה, תעודת סל על מניות ענף הגיימינג (סימול: ESPO) רשמה ירידה של כ־35% מתחילת 2022 לעומת ירידות של כ־18% בלבד במדד S&P 500. השילוב בין התמחור הנמוך יחסית של המניות לבין התוצאות העסקיות הטובות, לצד צפי להשקות מוצלחות במהלך השנה הקרובה, מספק נקודת פתיחה טובה לכניסה להשקעה.
אפשר להיחשף לסקטור הגיימינג באמצעות רכישה של מניית אלקטרוניק ארטס או מניית אקטיביז'ן בליזארד, שמחירה כיום בשוק עדיין מגלם מרווח של כ־25% למחירה המגולם בעסקת הרכישה בידי מיקרוסופט. במסלול המדדים הדרך המועדפת להיחשף לסקטור היא באמצעות ETF Vanek Videogaming Esports (סימול: ESPO). מדובר ב־ETF גדולה וסחירה, המאפשרת חשיפה רחבה לחברות הגיימינג המובילות ברחבי העולם, תוך שהיא משלבת בין יצרניות התוכן לבין חברות החומרה המובילות בסקטור. ה־ETF נותנת דגש לחברות הגדולות במונחי שווי שוק, אך גם מתאפיינת באיזון מוצלח מבחינת שיעור החשיפה למניה בודדת. היקף הנכסים המנוהלים ב־ETF הוא כ־260 מיליון דולר, והיא גובה דמי ניהול של 0.55%.
אולם, יש לזכור כי תעשיית הגיימינג תלויה מאוד בטעמים משתנים של המשתמשים, ומשכך היא סובלת מרמת תנודתיות גבוהה משמעותית לעומת תעשיות מסורתיות. סיכון נוסף נובע מתהליך המוניטיזציה של פלטפורמות המשחק השונות. אי־הצלחה, או הצלחה חלקית בלבד, בייצור רווחים ממשחקים, פופולריים ככל שיהיו, תשפיע לשלילה על שורת הרווח הנקי של כלל החברות בענף.
הכותב הוא מנהל תחום מחקר באגף הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי