בלעדיסיוויי משייטת לעבר שווי של מיליארד שקל בבורסה
בלעדי
סיוויי משייטת לעבר שווי של מיליארד שקל בבורסה
חברת ההובלה הימית והשילוח הבינלאומי הגישה טיוטת תשקיף לרשות ני"ע ומתכוונת לגייס 200 מיליון שקל לפי שווי של מיליארד שקל. תמורת ההנפקה תשמש למימון רכישת מניות השותפה, החזר הלוואה ללאומי ושחרור השעבוד על מניות סיוויי
הרבעון הרביעי של 2021 מאופיין בהנפקות מעטות יחסית וגל ההנפקות שאיפיין שאת שלושת הרבעונים הראשונים הואט במידה ניכרת, על רקע הפסדים שרשמו משקיעים בחלק לא קטן מאילו שהתבצעו בהן. עם זאת שורה של חברות בינוניות וגדולות בשוויים של יותר מ־200 מיליון שקל, נערכות להנפקה בסוף השנה, ובתחילת 2022, מתוך הערכה שהשוק מוכן לקלוט חברות צומחות בעלות נפח הכנסות ורווחים ראוי. ל"כלכליסט" נודע כי חברת סיוויי לוג'יסטיקס (SEAWAY) הפועלת בתחום ההובלה הימית והשילוח הבינלאומי, הגישה טיוטת תשקיף לרשות ני"ע, לגיוס של כ־200 מיליון שקל בהנפקת מניות ראשונית בבורסה. בשבועיים הקרובים צפויה סיוויי להתחיל בפגישות מקדימות עם גופים מוסדיים ובתי השקעות כדי לקבל הערכות על האופן שבו השוק יתייחס להנפקה שלה.
לפגישות אלה תפקיד מכריע במקרה של סיוויי, שרושמת תקופה חריגה מבחינת הכנסות ורווחים, והרווח הנקי שלה ב־2021 כולה עשוי להגיע ל־90 מיליון שקל בשנה ואולי אף יותר, כפול מהתוצאות של 2020. החברה שואפת לשווי של כמיליארד של ותנסה לשכנע את המשקיעים כי התוצאות של 2021 אינן חריגות אלא הן צפויות להימשך גם בשנים הקרובות.
האחראים לתוצאות של 2021 הם מחירי ההובלה הימית שזינקו
מ־5,000-4,000 דולר למכולה, בעידן טרום הקורונה, ל־20-15 אלף דולר כיום; הריכוזיות הגדולה בענף המכולות שהובילה לכך ש־60% משוק הובלת הימית של מכולות מוחזק בידי ארבע חברות בינלאומיות גדולות; מחסור במכולות; וכן עלייה ברכישות של מוצרי חשמל, לבוש וקרמיקה, המוצרים שמהווים את החלק העיקרי של הסחורות שסיוויי מטפלת בהבאתה לישראל.
סיוויי לוג'יסטיקס מגדירה את עצמה באתר החברה כחברת שילוח ועמילות מכס בינלאומית, מקצועית ודינמית הממוקמת בישראל. "החברה מספקת שירותי שילוח בינלאומי, עמילות מכס וביטוח ללקוחותיה בארץ ובעולם. לחברה מאות נציגויות בעולם, אנו מעמידים לרשות לקוחותינו מגוון רחב של פתרונות שילוח ושירותים לוגיסטיים תוך כדי התייחסות מלאה ומתן מענה אופטימלי לצרכיהם".
השילוח של החברה הוא בכל התחומים, ימי, אווירי ואף יבשתי, אולם יותר מ־80% מהכנסותיה הם בתחום השילוח הימי. למעשה, סיוויי היא שחקן מרכזי בתחום השילוח בקווים ישראל־סין וישראל־טורקיה. החברה מטפלת בכל שלבי השילוח, מהיציאה של המוצרים מהמפעל בסין, מכשירי חשמל או רהיטים, דרך העלאתם לאנייה המתאימה, במכולות יעודיות, ופירוקן עם ההגעה לארץ והגעתן למחסני הלקוח.
בין הלקוחות המרכזיים של החברה מצויות חברות האופנה פוקס ושילב, שמייבאות בהיקפים נרחבים מסין, וכן חברות רהיטים למיניהן - אברבוך הבורסאית שמייבאת חומרי גלם לתעשיית הרהיטים, מזונית שמייבאת משטחי עץ ולוחות, בייסיקס שמייבאת תמציות מזון, ומודי, יבואנית קרמיקה גדולה.
סיוויי הוקמה לפני כ־20 שנה בידי שלומי יהודה וגיל מינצברג שנפטר ב־2015, והוריש את מניותיו בחברה לאלמנתו אורנית מינצברג. בשנה האחרונה נקלעו ככל הנראה מינצברג ויהודה למחלוקות, הגיעו לגישור ובאוגוסט רכש יהודה את מניותיה של מינצברג בחברה במימון שקיבל מבנק לאומי. המניות נרכשו בשווי נמוך משמעותית מהשווי שבו מכוונת החברה לצאת להנפקה. כספי ההנפקה עשויים לשמש את יהודה למימון רכישת מניותיה של מינצברג, החזר ההלוואה ללאומי ושחרור השעבוד של מניות סיוויי ללאומי לצורך כך.
בשנה האחרונה נקלעו מינצברג ויהודה למחלוקות, הגיעו לגישור ובאוגוסט רכש יהודה את מניותיה של מינצברג בחברה בעזרת מימון שקיבל מבנק לאומי
העובדה שסיווי רווחית, ואין בה חוב מלבד המימון שנלקח מלאומי, עשויה לסייע לה לקבל שווי שאותו היא מבקשת בהנפקה. לשם כך, כאמור, תידרש החברה שיהודה משמש כמנכ"ל שלה, לשכנע את המשקיעים כי אכן מדובר בתוצאות שאינן חד־פעמיות. בחודשים הקרובים נערכות כמה חברות להנפקה בתל אביב, בהן רשת הדיון המוגן בית בכפר שבשליטת משפחת בלושטיין, שמכוונת לשווי של 1.2 מיליארד שקל. חברת איסכור הפועלת בתעשיית הפלדה, שמכוונת לשווי של 1.8 מיליארד שקל, ורשת הקמעונאות מחסני השוק בשליטת משפחות נעמן וכהן שמכוונת להנפקה לפי שווי של מיליארד שקל.
כאמור ינואר־יוני 2021 התאפיינו בגאות באחוזת בית שאליה הצטרפו 63 חברות, בהן שבע שותפויות מו"פ, שגייסו כ־7.8 מיליארד שקל ב־IPOs (הנפקות ראשוניות) לעומת שש חברות חדשות ושותפויות מו"פ שגייסו כמיליארד שקל בתקופה המקבילה ב־2020. הגאות נרגעה ברבעון השלישי ואילו ברבעון הרביעי התייבשה בינתיים כמעט לגמרי, כשבשבוע שעבר גייסה קרן הריט לתשתיות אלומה 80 מיליון שקל, שהיו הגיוס הגבוה ברבעון.