סגור
וורן באפט 2019
וורן באפט (צילום: AP)

הפסד ענק של 44 מיליארד דולר לברקשייר האת'ווי ברבעון השני

החברה - שמחויבת לכלול בחישוב הרווח הנקי גם הפסדים שלא מומשו בתיק ההשקעות שלה - הושפעה קשות מהירידות החדות בשוק המניות בראשית השנה; לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד היא רשמה רווח של 28.1 מיליארד דולר; באפט: "הפסדים של השקעות הם בדרך כלל חסרי משמעות בהבנת התוצאות הרבעוניות שלנו"

הרבעון השני לא האיר פנים לוורן באפט: ברקשייר האת'ווי, חברת ההשקעות בראשותו, רשמה ברבעון הפסד ענק של 43.8 מיליארד דולר (או הפסד של 29,754 דולר למניה) - על רקע הירידות החדות שנרשמו בשווקים והפעילו לחץ חזק על פורטפוליו המניות המאסיבי של ברקשייר.
ההפסד של החברה מאומהה, המחזיקה בשלל עסקים - מענקית הביטוח גייקו ועד חברת הרכבות BNSF - צורם במיוחד, אם משווים את הרבעון השני לרבעון המקביל אשתקד, אז רשמה החברה רווח של 28.1 מיליארד דולר (או רווח של 18,488 דולר למניה).
הרווח התפעולי של ברקשייר, שאיננו כולל את תוצאות כמה מההשקעות של החברה, עלה ל-9.3 מיליארד דולר, לעומת 6.7 מיליארד דולר בשנה קודמת. הרווחים עלו בכל היחידות המרכזיות של ברקשייר, לרבות חטיבות הרכבות והאנרגיה של, כמו גם יחידת הביטוח.
המנכ"ל וורן באפט אמר שהוא מעדיף להביט על הרווחים התפעוליים של ברקשייר כדי לאמוד את ביצועי החברה, שכן כללי החשבונאות מחייבים את החברה לכלול בחישוב הרווח הנקי שלה גם הפסדים לא ממומשים בתיק ההשקעות שלה. לדבריו, כשהשווקים יורדים, כפי שקרה השנה, הם משליכים על הרווחים של ברקשייר, גם כאשר העסקים הבסיסיים שלה מצליחים..
"אנו מאמינים שרווחים והפסדים של השקעות ונגזרים... הם בדרך כלל חסרי משמעות בהבנת התוצאות הרבעוניות או השנתיות המדווחות שלנו או בהערכת הביצועים הכלכליים של העסקים שלנו", מסרה ברקשייר בהצהרה שמלווה את תוצאותיה.
מדד S&P 500 ירד ב-13% בשנת 2022, כאשר אינפלציה של עשרות שנים אילצה את הפד להעלות את הריבית במהירות. עליות המחירים המהירות הכבידו מאוד על החברות-הבנות של ברקשייר.
יחידת הרכבות למשל מדווחת על עלייה של 20% בהוצאות התפעול ברבעון השני, שהונעו בעיקר מעלייה תלולה בעלויות הדלק והשכר. "במונחים של אינפלציה בעסקים שלנו זה מאוד יוצא דופן", אמר באפט באסיפת בעלי המניות השנתית של החברה שהתקיימה מוקדם יותר השנה.
למרות הלחצים האינפלציוניים והתקררות הפעילות הכלכלית במשק האמריקאי, רבים מהעסקים של ברקשייר הצליחו לצמוח ברבעון השני כשהם העבירו את העלויות הגבוהות ללקוחות. חברת הרכבות BNSF למשל הציגה היטל דלק חדש והצליחה להרוויח יותר הכנסות לכל קרון רכבת, בעוד יצרנית הקרוואנים, הסירות ורכבי ההסעות פורסט ריבר (Forest River") דיווחה על מחירי מכירה ממוצעים גבוהים יותר של כלי הרכב שלה.
עסקים אחרים נפגעו גם הם מהאינפלציה. גייקו דיווחה שנאלצה להוציא יותר על תביעות מלקוחות ביטוח הרכב שלה כתוצאה מעליית המחירים בשוק הרכב ומחסור בחלקי חילוף הדרושים לתיקונים. זה הכביד על עסקי החיתום שלה.
בינתיים, המשיך ברקשייר להגדיל את השקעותיה בשוק המניות ברבעון השני. רוב המזומנים שלה הופנו לסקטור האנרגיה. ברקשייר התחיל לרכוש מניות של Occidenal Petroleum בפברואר ובמהרה הפכה לבעלת המניות הגדולה של החברה, כאשר החזיקה ב-17% ממניותיה בסוף הרבעון השני. בהמשך רכשה ברקשייר מניות נוספות של החברה והגדילה את חלקה בה ל-19%.
מניות האנרגיה הציעו את הביצועים הטובים ביותר בשוק המניות השנה, על רקע הזינוק במחירי הנפט לאחר הפלישה של רוסיה לאוקראינה. אנליסטים דיווחו כי הם מצפים שברקשייר תגדיל את חלקה ב-Occidental ל-20% בקרוב, מה שיאפשר לה לכלול את רווחי החברה בתוצאותיה.
כאשר ברקשייר הזרימה עוד כסף לרכישת מניות, היא האטה את קצב הרכישה העצמית של מניותיה שלה. החברה הוציאה מיליארד דולר על רכישה עצמית של מניות ברבעון השני, לעומת 3.2 מיליארד דולר ברבעון הקודם.
ההוצאות של ברקשייר כמעט לא השפיעו על צבר המזומנים שלה. החברה דיווחה על כך שהיו ברשותה מזומנים בשווי 105.4 מיליארד דולר בסוף הרבעון, לעומת 106.3 מיליארד דולר בסוף הרבעון הראשון.