סגור
עידן עופר על רקע מפעל רותם אמפרט ב נגב
עידן עופר על רקע מפעל רותם אמפרט נגב (צילום: סיון פרג' ישראל יוסף)

הפסולת נערמת ללא שיקום: קנס של כ-900 אלף שקל לרותם אמפרט

לפי המשרד להגנת הסביבה, במשך שנים לא הכינה החברה הבת של ICL תוכנית שיקום להר הפסולת המזהמת שנוצר עקב פעילות הכרייה שלה  - גם לאחר אסון נחל אשלים. רק בעקבות הליך האכיפה, הגישה החברה תוכנית שיקום ומקדמת כעת היתרים הנדרשים להתמודדות עם הנזק שגרמה בשטח לאורך שנים

המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך של 897.8 אלף שקל על חברת רותם אמפרט נגב, בגין הפרת תנאי היתר הרעלים שלה, כפי שהוצבו כבר בשנת 2017; היא זיהמה את הטבע הישראלי באסון האקולוגי בנחל אשלים, אולם עד היום לא הכינה תוכנית שיקום להר הפוספוגבס במועד שהתבקשה ולא פעלה לממשה. רק בעקבות הליך האכיפה, הגישה החברה תוכנית שיקום ומקדמת כעת היתרים הנדרשים להתמודדות עם הנזק שגרמה בשטח לאורך שנים.
חברת רותם אמפרט עוסקת בייצור דשנים וכימיקלים ומבצעת כריית פוספט באתר מישור רותם. במסגרת הטיפול בפוספט, נוצר גבס כחומר לוואי (פוספוגבס). הפוספוגבס הרטוב מובל לבריכות הגבס, והפוספוגבס היבש מובל אל שטח מערום בשטח המכרה - הר הגבס. כך הפוספוגבס היבש הוא תוצר של פעילות תעשייתית המייצרת מפגעים סביבתיים, בטיחותיים ונופיים.
נפח הפוספוגבס היבש מוערך בכ-100 מיליון טונות של פסולת תעשייתית, עם טביעת רגל משמעותית וללא התשתיות הנדרשות לקיומו. זהו הר פסולת תעשייתית אדיר ממדים שנדרש לעבור הליכי שיקום מורכבים, כגון איטום למניעת חלחול נגר ותשטיפים, הסדרת מדרונות וייצוב ושיקום נופי. כל זאת, כדי להשיב את ייעוד הקרקע קרוב ככל הניתן למצב הטבעי, וגם למנוע מצב שבו חלקיקי הפוספוגבס מתעופפים והופכים למזהמי אוויר מסוכנים לבריאות.
עד שלא יושלם הליך השיקום, ימשיכו לצאת לסביבה תשטיפים מזוהמים וקיימת גם סכנת קריסה של חלק מההר – מה שיכול להוביל לנזק סביבתי רב. רק כעת, לאור דרישת המשרד וכשבע שנים לאחר אסון נחל אשלים בו קרסה דופן בריכת הפוספוגבס של רותם אמפרט וכ-250 אלף קוב של חומצה גלשו ממנה לסביבה תוך גרימת נזק חסר תקדים לטבע, החברה מיישמת פתרון זמני לאיסוף התשטיפים המזוהמים הניגרים מההר.
נזכיר כי לא מדובר בתנאים שהוצבו לאחרונה, אותם הפרה החברה. בנובמבר 2015 ניתנו לחברה תנאים נוספים ברישיון העסק שעניינם טיפול בפוספוגבס. בשנת 2017, לאחר קריסת בריכת גבס מספר 3 במישור רותם, אשר הכילה פוספוגבס רטוב והביאה להצפת נחל אשלים ולאסון אקולוגי חמור, עוגנו דרישות המשרד גם בהיתר רעלים. כל זאת, לצורך שיקום מאגרי הפוספוגבס. בין היתר, החברה התבקשה להכין ולפעול לפי תוכנית שיקום מאושרת לכל אחד מהרי הגבס (חומצה זרחתית ומלחי זרחן) עם אבני דרך ומועדים המפורטים בתוכנית.
גובה העיצום המקורי שהטיל המשרד להגנת הסביבה עמד על 965,330 שקל, אולם לאור העובדה שבשנתיים שקדמו להפרה לא ננקטו הליכי אכיפה בנושא זה, החליט המשרד לבסוף להפחית את סכום העיצום שהוטל על החברה ב-10%. העיצום שהוטל על החברה הוא שבריר מהסכום שתידרש להשקיע כדי לטפל בנזק. לפי ההערכות, טיפול ושיקום של נזקי הפוספוגבס יכול להגיע לעלות של עשרות ואף מאות מיליונים, וככל שהטיפול בכך נדחה כבר שנים ארוכות - החברה לא משלמת לעת עתה את עלויות השיקום, אלא רק קנסות. לפי הערכות, הליך השיקום הסביבתי יימשך כ-20 שנה.
חברת רותם אמפרט נגב היא חברה בת של ICL (לשעבר כי"ל) הנשלטת ע"י החברה לישראל של עידן עופר. לרותם אמפרט ניתן זיכיון כרייה ל-20 שנה בשנת 2002, כולל הארכה לשלוש שנים עד סוף 2024. מפעל רותם אמפרט בנגב נחשב לאחד מעשרת המפעלים המזהמים בישראל, עם עלות חיצונית של פליטות מזהמים בהיקף של 402 מיליון שקל. המפעל אחראי לכ-80% מהפסולת התעשייתית המיוצרת בישראל מדי שנה.
לפני כשלוש שנים המשרד להגנת הסביבה הטיל על רותם אמפרט נגב עיצום כספי של 731,360 שקל, בגין הפרה של תנאי היתר הפליטה של המפעל. באשר לחקירה הפלילית המתנהלת בנוגע לפריצת שפך פוספוגבס לנחל אשלים וזיהום אקולוגי כבד שלו, הנמשכת כבר שנים ארוכות מבלי שהוצגה לציבור כל התקדמות, אומרים במשרד להגנת הסביבה כי ״המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה פועלת לסיים את החקירה והפעולות הנלוות, אשר חלקן הן תולדה של ממצאי החקירה בארה"ב, ומחייבות גם התייחסות מקצועית ייחודית״.
מרותם אמפרט נמסר: ״התוכנית לשיקום הוגשה בספטמבר 2023, עם השלמת התכנון המורכב שדרש הסתמכות על מומחים בינלאומיים, לאור דרישות שיקום שלא נדרשו עד כה בשום מקום בעולם. לא היה מקום לקנוס את החברה שפעלה בצייתנות ובשקיפות מלאה ועשתה כל שביכולתה להשלים תוכנית מורכבת זו״.