סגור
איתן יוחננוף ה בעלים של רשת יוחננוף
איתן יוחננוף בעל השליטה ביוחננוף (צילום: עמית שעל)

הרווח הנקי של יוחננוף הוכפל ברבעון ברקע ההתייקרויות והעלייה במדד המחירים

עלייה של 4.5% במדד מחירי המזון וזינוק של 12% במדד הפירות והירקות הקפיצו ב-19.4% את מכירות יוחננוף ברבעון השלישי ל- 1.2 מיליארד שקל; הרווח הנקי עלה ל-52.7 מיליון שקל; יוחננוף תחלק בחודש הבא דיבידנד של 20 מיליון שקל

רשת יוחננוף רשמה זינוק חד של 19.4% במכירות שהסתכמו ברבעון השלישי ב-1.2 מיליארד שקל, וקפיצה של 62.3% ברווח המגזרי של פעילות המזון שהסתכמה ב-70.3 מיליון שקל (5.8% מהמכירות).
ברקע, גלי ההתייקרויות שבאו לידי ביטוי בעלייה של כ-4.5% במדד המחירים של המזון וזינוק של 12% במדד הפירות והירקות, לצד פתיחת שתי חנויות חדשות.
את הרבעון חתמה החברה עם הכפלת הרווח הנקי ל-52.7 מיליון שקל. החברה תחלק בחודש הבא דיבידנד בגובה 20 מיליון שקל, אחרי שמתחילת השנה חילקה דיבידנד בגובה 125 מיליון שקל.
בשיחה עם איתן יוחננוף אחרי פרסום הדוח, מצביע בעל השליטה המכהן כמנכ"ל הרשת, על שחיקת הרווחיות הגולמית, ככלי להנעת לקוחות לחנויות, שהובילה לצמיחה במכירות.
לדבריו, "הצמיחה בחנויות הזהות היא הגבוהה שנרשמה בענף, ואנחנו היחידים ששחקנו במודע את הרווחיות הגולמית, באמצעות מבצעים עמוקים, כחלק מהכניסה שלנו מתחת לאלונקה בעת הזאת. הצרכן רואה את זה ומגיע לחנויות שלנו וזה מה שמביא לצמיחה האגרסיבית שלנו במכירות ומסמן את היכולת שלנו להמשיך בדרך הזאת ולהוזיל את סל הקניות ולהפוך יותר אגרסיביים מול הספקים, כדי להביא יותר בשורה בכיס ללקוחות שלנו ולגדול ולהמשיך להציג צמיחה".
מכירות החברה המפעילה 44 חנויות סופרמרקט ו-82 חנויות מרשת 'זול סטוק', בבעלות ובזכיינות, צמחו ברבעון ב-18.9% והסתכמו ב-1.25 מיליארד שקל.
כ-75% מהצמיחה במכירות הושגה מהחנויות הזהות בתחום המזון, שפעלו גם בתקופה המקבילה אשתקד ונהנו מהעלאות המחירים שביצעו הספקים והרשת המחזיקה במותג פרטי, והיתרה מפתיחת חנויות. מכירות רשת חנויות הסטוק צמחו ב-2.8% לכ-35 מיליון שקל והציגו רווח מגזרי של 5 מיליון שקל (14% מהמכירות).
הצמיחה במכירות באה לידי ביטוי בשיעור נמוך יותר, של 18% ברווח הגולמי שהסתכם ב-339 מיליון שקל, כך שהרווחיות הגולמית נשחקה קלות ל-27.2% מהמכירות, לעומת 27.4% ברבעון המקביל אשתקד.
כיוון שחלק מהמכירות ברשת המזון הן של מוצרים הנמכרים בשיטת הקונסיגנציה (הרשת נהנית רק מדמי התיווך על מכירתם), החברה נדרשת להקטין את המכירות ואת עלות המכר ברבעון ב-80 מיליון שקל, מה שמוביל להצגה של שיעור רווח גולמי גבוה יותר. בנטרול הטיפול החשבונאי בהסדרי הקונסיגנציה שיעור הרווח הגולמי של יוחננוף ברבעון עמד על 25.5% מהמכירות, בדומה לרבעון המקביל אשתקד (25.4%).
למרות העלייה במכירות, החברה הצליחה לשמור על מסגרת ההוצאות, כך ששיעור הוצאות מכירה ושיווק ירד מ-19.6% מהמכירות ברבעון המקביל אשתקד ל-18.2%, ושיעור הוצאות ההנהלה ירד מ-2% המכירות ל-1.8% בלבד.
בעקבות כך, הרווח התפעולי זינק ב-51% ל-89 מיליון שקל, ושיקף קפיצה ברווחיות התפעולית של החברה ל-7.2% מהמכירות, לעומת 5.6% אשתקד.
החברה מחזיקה בהסכמי שכירות לפתיחת שש חנויות סופרמרקט באחיסמך, ראשון לציון, מגדל העמק, אריאל, אשקלון וקרית מוצקין, כשהתכנית העתידית כוללת פתיחת 18 חנויות חדשות בתוך כחמש שנים.
ביוני האחרון קיבלה יוחננוף הודעה מרשות התחרות, לפיו היא שוקלת הגשת כתב אישום, בכפוף לשימוע, נגד החברה ונגד משנה למנכ"ל החברה אלעד חרזי, ואיתן יוחננוף, מבעלי השליטה המכהן כמנכ"ל ומשמש דירקטור, בחשד להסדר כובל בין החברה לבין מתחרה, המהווה עבירה על חוק התחרות הכלכלי.
כתב החשדות ביחס לאיתן יוחננוף, הוא בגין עבירה לכאורה על סעיף שעניינו אחריות מנהל למניעת עבירה בלבד. בחודש שעבר התקיים שימוע, בו ניתנה לחברה, ליוחננוף ולחרזי הזכות להשמיע את טענותיהם בעל-פה ובכתב ולנמק מדוע יש להימנע מהגשת כתב אישום נגדם, אך ההחלטה בעניין טרם ניתנה.